۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۳۰۶۸۰۲
استاد حوزه علمیه:

مؤمن فضایل دیگران و عیوب خود را نفی نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: انجام گناه در شأن انسان مومن نیست چرا که مومن برای دیگران آزاری ندارد و دیگران نیز با او احساس راحتی می‌کنند زیرا فضایل دیگران و عیوب خود را نفی نمی‌کند.
غرور و تکبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پروین چینی چیان استاد حوزه علمیه امروز در کلاس اخلاق که در مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) در شهرری برگزار شد، گفت: اگر انسان سبک زندگی خود را بر مبنای رضایت الهی بنا کند رضایت قلبی و حقیقی برای او حاصل می‌شود.

 

وی افزود: انسان در حیات دنیوی باید از ظلم، تکبر، سوء ظن، حرص و طمع پرهیز نماید چرا که اینان اسباب نابودی انسان است.

 

 استاد حوزه علمیه تصریح کرد: هر عملی که در راستای افراط و تفریط و با ضایع کردن حقوق دیگران صورت می‌پذیرد ظلم محسوب می‌شود که بزرگ ترین نوع ظلم، ظلم اعتقادی و افترا به پروردگار است که شرک از جمله این ظلم‌ها بوده است.

 

وی افزود: شرک یعنی اعتقاد به قدرتی خارج از دستگاه الهی، برای مثال اگر کسی آمریکا را جدا از دستگاه الهی قابل قدرت بداند شرک انجام داده است.

 

چینیچیان بیان داشت: اگر انسان در برابر ظلمی که به او می‌شود استقامت کند مومن است خداوند در قرآن می‌فرماید مراقب باشید بدی‌های دیگران شما را مجرم نکند؛ امام صادق(ع) در عنوان بصری فرمودند در جواب کسی که به شما ناسزا می‌گوید بگویید، اگر ده‌ ناسزا به من بگویی یک ناسزا هم از من نخواهی شنید؛ و این نشان ایمان است.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: سوء ظن در تفکر و قضاوت نادرست نسبت به دیگران ظهور پیدا می‌کند و همچنین انسان طمع کار به داشته‌های دیگران چشم می‌دوزد و از دیگران طلب کار است.

 

وی اظهار داشت: از مهم‌ترین رذائل اخلاقی که بین مردم عمومیت دارد تکبر است انسان متکبر خود را با دیگران مقایسه می‌کند و اگر بالاتر باشد به خود برتربینی دچار می‌شود و اگر پایین‌تر باشد نسبت به دیگران حسادت می‌کند و اول کسی که در عالم هستی قیاس کرد شیطان بود.

 

چینیچیان در ادامه خاطر نشان کرد: درمان تکبر این است که انسان همه داشته‌ها را از آن خدا بداند در روایت است آفت علم فراموشی است اما آفت عالم تکبر است تکبر انسان را بیرحم و طلب کار می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: انجام گناه در شأن انسان مومن نیست چرا که مومن برای دیگران آزاری ندارد و دیگران نیز با او احساس راحتی می‌کنند زیرا فضایل دیگران و عیوب خود را نفی نمی‌کند./813/202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
عالی بود
0
0