۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۳۰۸۵۳۵
حجت الاسلام موسویان:

بر اساس قانون اساسی اداره کشور متکی بر آرای مردم است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم گفت: در اصل ششم قانون اساسی آمده است که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور می بایست بر اتکا بر آرا عمومی انتخاب شود.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عباس موسویان عصر امروز در کرسی آزاد اندیشی حق الناس بودن رای مردم در نظام اسلامی که در سالن همایش های شهید باقرنیا دانشگاه مفید قم برگزار شد، با بیان این که تعاریف مختلفی برای نظام اسلامی بیان شده است، اظهار کرد: برخی حضور مردم مسلمان در یک منطقه و یک کشور را به منزله نظام اسلامی برشمردند.


وی با بیان این که برخی دیگر نظام اسلامی را اجرای احکام و مقررات اسلام تعریف می کنند، افزود: برخی دیگر نظام اسلامی را مبتنی بر یک چارچوب می دانند که قوانین و مردم طبق دستورات اسلام عمل می کنند و این نظام را نظام اسلامی می دانند.


عضو هیأت علمی دانشگاه مفید ادامه داد: اعضای مجلس خبرگان رهبری شکل نظام را بر اساس شناختی که از اسلام داشتند تعریف کرده اند ، فقهایی که در تبیین قانون اساسی حضور داشتند، تعریفی که از نظام اسلامی داشتند همین بحثی بود که در قانون اساسی آمده است.


وی با بیان این که هیچکس مدعی آن نیست که ما توانستیم قوانین قانون اساسی را بطور کامل در کشور پیاده کنیم، تصریح کرد: البته ما مدعی این هستیم که برای تحقق این اصول تلاش کردیم ولی هیچکس نمی تواند بگوید به طور کامل این قانون ها در کشور پیاده شده است.


حجت الاسلام موسویان با بیان این که جمهوری اسلامی امروز مدعی شکل گیری نظام بر اساس نظر فقها و علمای بزرگ شیعی است، افزود: حق در اصطلاح به معنای توانایی انجام کار است یعنی توانایی و سلطه را برای انجام آن کار را حق می گویند.


وی ادامه داد: نظام ها در گذشته بر اس
اس تکلیف عمل می کردند یعنی حاکم فرمان می داد و مردم مجبور به اطاعت و انجام آن بودند ولی امروز اگر حکومت ها هم بخواهند حقی را تعیین کنند باید مبتنی بر یک حقی ایجاد شود، محور در جهان امروز بر اساس حق شکل خواهد گرفت.


عضو هیأت علمی دانشگاه مفید با بیان این که زمانی که بحث ولایت فقیه در قانون اساسی مطرح شد، بحث حق مردم نیز مطرح شده است، بیان کرد: در اصل ششم قانون اساسی آمده است که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور می بایست بر اتکا بر آرا عمومی انتخاب شود.


وی گفت: همان زمان که بحث قانون اساسی مطرح شد برخی ها این اشکال را گرفتند که وقتی ما ولی فقیه داریم دیگر حق مالکیت انسان معنی پیدا نمی کند و ما یک ولایتی را پذیرفتیم و در جامعه ای که فقیه داریم و آن فقیه خیر و صلاح جامعه را می داند ما باید از آن تبعیت کنیم./858/پ202/ج1

ارسال نظرات