۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۰۸۷۷۸
استاد حوزه علمیه:

تکبر از عوامل فروپاشی کانون خانواده‌ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: حضرت علی(ع) فرمودند بدبخت کسی است که مردم از روی ترس به او احترام بگذارند؛ امروز در همه عرصه‌های زندگی باید از نفوذ تکبر ترسید چرا که تکبر پایه‌های زندگی را سست و نابود می‌کند.
غرور و تکبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پروین چینی چیان استاد حوزه علمیه امروز در کلاس اخلاق که در مدرسه علمیه نجمه خاتون(س) شهرری برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انسان‌ها موظف هستند خصائص نیکو را در وجود خود پرورش و از خصلت‌های بد دوری کنند.

 

وی افزود: انسان مومن همه هم و غم خود را در راستای اصلاح خصائص ناپسند قرار می‌دهد چرا که رذائل اخلاقی سدی در برابر رسیدن به کمال الهی است.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز باید مراقب بود همچون عصر جاهلیت رفتارهای باطل سبب افتخار و امتیاز در میان جامعه محسوب نشود، برای مثال پوشیدن و لذت بردن از لباس برند سبب افزایش امتیاز و شخصیت انسان نمی‌شود بلکه عمل صالح و رفتار درست میزان شخصیت را نشان می‌دهد.

 

چینی‌چیان با بیان اینکه بدگمانی از رذائل اخلاقی محسوب می‎شود، اظهار داشت: انسان بدگمان به خدا هم سوءظن دارد و بدگمانی از نشانه‌های تکبر است و تکبر شکل فاسد شده عزت نفس به شمار می‎رود.

 

وی افزود: تکبر انسان را از رسیدن به کمال باز داشته و انسان را دچار شخصیت کاذب می‌کند امروز اکثر اختلافات خانوادگی به دلیل همین شخصیت کاذب است که رخ می‌دهد.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: فرد مومن به دلیل عدم تکبر برای هیچ کس زحمت و هزینه‌ای ندارد به همین دلیل مردم با او احساس راحتی می‌کنند و در کنار او آزار نمی‌بینند.

 

چینی چیان ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمودند بدبخت کسی است که مردم از روی ترس به او احترام بگذارند؛ امروز در همه عرصه‌های زندگی باید از نفوذ تکبر ترسید چرا که تکبر پایه‌های زندگی را سست و نابود می‌کند.

 

وی با اشاره به دیگر ویژگی فرد مومن و انسان متکبر، گفت: انسان مومن در هر زمان خود را بدهکار مردم و انسان متکبر خود را طلبکار مردم فرض می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: درمان تکبر این است که انسان خود را هم ردیف مردم بداند تکبر حلم و عقل انسان را کم کرده به همین دلیل به تحقیر دیگران می‌پردازد./813/202/ب1

ارسال نظرات