۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۳۱۰۵۳۱
نماینده بعثهِ مقام معظم رهبری در عراق:

معرفت و اعتقاد شرط زیارت واقعی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده بعثهِ مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به یکی از روایات ثواب های زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را معادل هزار حج و عمره مقبوله برشمرد و گفت: معرفت شرط زیارت واقعی است.
حجت الاسلام والمسلمين نجف نجفي روحاني نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق در جلسه توجیهی روحانیون و مداحان کاروان های اعزامی عتبات در کربلای معلا به بیان برخی مباحث معرفتی پرداخت و اظهار داشت: روحانیون و مداحان که سکان دار برنامه های فرهنگی و اخلاقی در کاروان ها هستند باید در معرفت خودشان سرمشق دیگران باشند.

 

وی در باب اجر و ثواب زیارت امام حسین(ع) گفت: در روایات برای زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) ثواب و اجر مختلفی آده است که هرکس به قدر معرفت‌اش از آن بهره می گیرد.

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق با اشاره به یکی از روایات، ثواب های زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را معادل هزار حج و عمره مقبوله برشمرد و افزود: مقیاسه کردن زیارت امام حسین (ع) در اجر و پاداش با حج و عمره از این جهت است که این دو مورد اتفاق تمامی فرق و مذاهب اسلامی بوده است از این رو ائمه معصومین علیهم السلام زیارت سیدالشهدا(علیه السلام) را معادل سازی با حج و عمره ساخته اند.

 

وی زیارت واقعی و کسب ثواب زیاد از سفر معنوی عتبات را مرهون معرفت داشتن دانست و گفت: معرفت با علم متفاوت است زیرا علم صرفا به معنای دانستن است، اما در معرفت علم توام با باور و اعتقاد است و علم مقدمه معرفت است ولی خود معرفت نیست.

 

معرفت در معنای واقعی که در روایات بیان شده است یعنی باور، اعتقاد و بینش است، زیرا میان دانش و بینش تفاوت فراوانی وجود دارد، بنابراین وقتی می گویند زایر باید معرفت و شناخت به امام پیدا کند، یعنی به دانایی، توانایی و پاکی آن حضرت در حداعلی باور و اعتقاد قلبی داشته باشد نه اینکه اسم و رسم او را در ظاهر بداند و بگویید که من امام خود را می شناسم پس با معرفت هستم.

 

وی درباره علم، قدرت و پاکی امام معصوم(ع)، گفت: امام معصوم دارای علم لدنی و الهی است و اشراف بر عالم هستی دارد؛ زیرا او از نظر سلسله مراتب وجودی بعد از خداوند تبارک و تعالی قرار دارد و در واقع از مقام واحدیت برخوردار است زیرا مقام احدیت که هیچ نوع کثرت و ترکیبی در آن رعایت ندارد خواست خداوند است و کثرت علمی از مقام واحدیت آغاز می شود.

 

وی امام معصوم را دارای پاکی در حد عالی برشمرد و افزود: امام دارای عصمت است و این اصلا از شروط امامت است. و وقتی فردی دارای عصمت و علم لدنی شد و در مرحله وجودی فوق موجودات دیگر قرار گرفت برعالم ناظر و شاهد است و می تواند در آن تصرف کند که ولایت تکوینی از همین جا نشات می گیرد.

 

وی امام معصوم را واجب الاطاعه خواند و اظهار داشت: وقتی کسی به جایگاه و مقام امام معصوم در تکوین معرفت پیدا کرد به یقین به دستورات آن حضرت عمل خواهد کرد./1330/102/ب2

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات