۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۳۱۱۶۴۹

انتقاد حقوقدان مسلمان از ادامه روند تبعیض نژادی در آمریکا

خبرگزاری رسا ـ حقوقدان مسلمان آمریکایی نسبت به ادامه روند تبعیض نژادی و قومیتی در این کشور انتقداد کرد و درباره تضییع تلاش‎های مبارزان برای برابری در آمریکا هشدار داد.
مارتين لوتر کينگ در سخنراني مشهور خود

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از طلایه داران مبارزه با نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا، کشیشی سیاهپوست به نام مارتین لوتر کینگ است که با فعالیت ها و سخنرانی های خود به حمایت از حقوق اقلیت ها به ویژه سیاهپوستان پرداخته است.

 

این کشیش که در دوران اوج تضییع حقوق سیاهپوستان در آمریکا یعنی در دهه های 50 و 60 میلادی می زیست، موجب تغییرات چشم گیری در سبک زندگی و نیز همزیستی مسالمت آمیز سفید پوستان و سیاهپوستان و در ایالات متحده شد.

 

با این حال با گذشت حدود 5 دهه از ترور این فرد آزادی خواه و صلح طلب، که زندگی خود را برای مبارزه با استبداد و تبعیض در آمریکا گذاشت، هنوز هم در سراسر این کشور نشانه های تبعیض بنیادین بین افراد، گروه ها، اقلیت ها و نژادهای مختلف دیده می شود.

 

نهاد عوض یکی از مسلمانان فعال در زمینه فعالیت های حقوق بشری در این رابطه می گوید: با آن که همه ما به میراث مارتین لوتر کینگ در حمایت از حقوق اقلیت ها متفتخریم، به نظر می رسد که گویا دیگر ندای او برای یکپارچگی و تساوی در جامعه، همانند دوران فعالیت جنبش های مبارزه برای حقوق شهروندی در دهه های 50 و 60، از اولویت و اهمیت برخوردار نیست.

 

وی می افزاید: هنوز هم در سراسر آمریکا به طور گسترده شاهد به حاشیه راندن و تضییع حقوق آفریقایی تباران [سیاهپوستان] و سایر اقلیت ها هستیم، چه از لحاظ اقتصادی و آموزشی و چه از لحاظ تساوی در حقوق قضایی.

 

این فعال آمریکایی فلسطینی در ادامه می گوید: هنوز هم در جامعه ای زندگی می کنیم که فقر، گرسنگی، زندان و قتل همانند آهنربایی بیشتر کودکان سیاهپوست را به سمت خود می کشد تا سایر نژادها.

 

نهاد عوض در پایان صحبت هایی انتقادی خود نسبت به ادامه تبعیض نژادی در آمریکا به سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ اشاره کرد و از همه مردم آمریکا خواست که برای تحقق جامعه ای بدون تضییع حقوق اقلیت ها تلاش کنند.

 

گفتنی است مکه نهاد عوض فلسطینی تبار در دهه 90 میلادی سازمان روابط اسلام و آمریکا را برای حمایت از حقوق شهروندی مسلمانان بنیاد گذاشت. در حال حاضر این گروه بزرگترین سازمان حقوق بشری مسلمانان در آمریکا است./847/ب902/د

ارسال نظرات