۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۳۱۴۳۹۸
آیت‌الله دستغیب:

رفتار علما باید الگو بودن انبیا را تداعی کند

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: رفتار عالم باید اسوه بودن و الگو بودن انبیا را تداعی کند.
آيت‌الله سيد علي اصغر دستغيب، نماينده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا در فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در سفر به شهرستان کازرون و دیدار با طلاب و روحانیون حوزه علمیه صالحیه این شهرستان، گفت: مولای متقیان مردم را به سه دسته عالم ربانی، متعلم علی سبیل نجاة و همج‌الرعاع تقسیم کردند که لازم است بر آن تأمل کرده و جایگاه خود را بین این سه گروه پیدا کنیم.

 

وی افزود: عالم ربانی کسی است که به تفصیل، معارف دینی و احکام شرع را بداند و با فضایل و رذائل اخلاقی آشنایی کامل داشته باشد؛ او عالمی است که تنها مجهز به علم تنها نیست بلکه متصل به بالاست و همراه با علم خودش و در اثر عملش دیگران را منتفع می‌‌کند و بهره او نه فقط در تعلیم، که با عمل و اخلاق خود و با حضور در بین مردم است.

 

آیت‌الله دستغیب با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمود «با وسیله‌ای جز زبان، دعوت کننده مردم به سوی خداوند باشید»، گفت: این مسئله به معنای آن است که رفتار عالم باید اسوه بودن و الگو بودن انبیا را تداعی کند که در کلام خدا و احادیث و روایات از اولیا خدا معلوم است که این روش می‌تواند اثر داشته باشد که علمای ما در طول اعصار با عمل خود بیش از گفتار، مردم را اصلاح کرده‌اند.

 

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نفس حضور عالم ربانی در جامعه برکات عظیم دارد، آن عالمی که وقتی انسان در چهره وی می‌نگرد انسان را به یاد قیامت بیندازد.

 

وی تأکید کرد: یک عالم ربانی باید بر اثر تهذیب نفس، نورانیت و معنویت درونی به جایگاهی رسیده باشد که نگاه در او، در انسان‌ها ایجاد تحول کند و صد البته اعاظم و بزرگانی با این رتبه و مقام داشته‌ایم اما باید راه طی شود تا انسان بتواند با صدق و اخلاص که لازمه سیر الی‌الله است به این مقام و مرتبه برسد تا هم کلام وی از دل برآید و بر دل نشیند و هم حکمتی به وی عطا شود که مصداق چشمه‌های اخلاص جوشان در شریان‌های جامعه باشد و در این شرایط، عمل عالم ربانی دارای مغناطیس خواهد بود و حضور او حضور خیر و دارای برکت است.

 

آیت‌الله دستغیب اظهار کرد: طبعاً کسانی که در مسیر آموختن و طلبگی هستند متعلم بر سبیل نجات بوده و راه طلبگی را با طی مدارج و مراحل حوزوی طی می‌کنند و تهذیب نفس دارند و بناست که عالم ربانی شوند و با تبعیت و پیروی از علمای ربانی، اموری را فرا می‌گیرند و عمل می‌کنند و فائز و رستگار می‌شوند اما حتما لازم است برای حرکت خود در این راه پر خطر «میزان» داشته باشند.

 

طی مسیر صحیح علمی تنها به دروس حوزوی اختصاص ندارد

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه بسیاری دام‌ها برای آحاد مردم گسترده شده اما دام‌هایی که به ویژه برای اهل علم، طلاب و روحانیون نهاده شده به مراتب بیشتر و بالاتر است، گفت: سفارش و توصیه بزرگان ما این است که بتوانیم برای امر تبلیغ به وجه صحیح آماده باشیم که لازمه آن طی صحیح مسیر علمی است که تنها اختصاص به دروس حوزوی نداشته و باید مطلعاتی مربوط به شبهات جامعه را نیز شامل باشد.

 

کاربردی‌ترین مباحث علمی امروز، آماده کردن پاسخ شبهات است

وی تأکید کرد: امروز کاربردی‌ترین مباحث علمی، آماده کردن پاسخ شبهات است چرا که کسانی آرام نمی نشینند و دیگران را به مسیرهای انحرافی که خود در آن قرار دارند فرا می خوانند.

 

آیت‌الله دستغیب با اشاره به سخنان یکی از افراد لندن نشین، بیان کرد: کسی که در ابتدای انقلاب مدتی در صدا و سیما مباحثی را طرح می‌کرد، بیان کرده که قرآن، کلام خود پیامبر(ص) است و البته حوزه‌های علمیه پاسخ‌های تفصیلی بیان کردند و آن القای شبهه را با آن نحوی که بیان می‌کرد و درشت و ثقیل و با الفاظ فلسفی بود، بزرگان پاسخ گفتند.

 

وی خاطرنشان کرد: کار کسی که نه به دنبال حق و حقیقت بلکه دنبال نفسانیات خود است به جایی می‌کشد که کتاب درباره تناقضات قرآنی می‌نویسد در حالی که این مسائل بسیار پیشتر در مقطعی مانند عزم اسحاق کندی برای نوشتن کتاب در باب تناقضات توسط امام حسن عسگری(ع) پاسخ داده شده است. حالا کسانی راه نیمه رفته و بازگشته گذشتگان را تازه شروع کرده‌اند.

 

امروز باید پاسخگوی شبهات نه تنها وهابیت بلکه شیعیان دروغین باشیم

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ما امروز تنها قصدمان پاسخ شبهات وهابیت نیست که به خوبی انجام شده و در دسترس است که اینها مواردی را شرک و افراد پایبند به آن را مشرک می‌دانند و حتی مبانی فرق اربعه اهل تسنن را قبول ندارند و نتیجه اعتقاداتشان آشوب، فتنه و خونریزی و ستمگری در جهان اسلام را رقم زده است اما گاه در میان آن‌ها که شیعه هستند و ادعای عالمی دارند حرکاتی پیش می‌آید که باید هوشیار باشیم تا این شیعه‌های دروغین، خود را شیعه راستین جا نزنند.

 

وی بر آمادگی و توجه حوزه‌ها در این زمینه تأکید کرد و گفت: حوزه‌ها باید هر نوع القای شبهات و حرکات انحرافی را مواظبت کنند که در مکتب اهل بیت(ع) میزان، امامت است و امامت عصر یا با معصوم و یا کسی که نائب معصوم است برای شیعیان حجت است.

 

آیت‌الله دستغیب افزود: خداوند خود بهتر می‌داند رسالت خود را کجا قرار دهد و از این روست که پرچم را به دست امام راحل(ره) و خلف برحق وی مقام معظم رهبری(مدظله) قرار داده و این بزرگواران موید از سوی خدا هستند و مسیر روشنی را برای همگان تصویر کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: در مجلس خبرگان اول، بزرگان و اعاظم حاضر گواهی می‌دهند که نام رهبر معظم انقلاب برای کسوت رهبری نظام چگونه به یکباره به اذهان متبادر می‌شود یا در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی با وجود مخالفت ملی گرایان و برخی از گروه‌های دیگر چگونه اصل اساسی ولایت فقیه بر صدر قانون اساسی می‌نشیند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این قضیه را شهید دستغیب نقل می‌کردند که در جریان مخالفت عده‌ای با رکن رکین ولایت فقیه در روزهای نخست انقلاب، ایشان نطق قاطعی بیان داشته و خطاب به مخالفان گنجانده شدن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی عنوان کرده بودند که عجیب است وقتی این انقلاب توسط ولی فقیه به پیروزی رسیده چگونه برخی در ضرورت آن تردید می‌کنند و اینها همه از الطاف خفیه الهی است که این نظام را به نعمت ولایت و امامت استوار ساخت.

 

لزوم گسترش فعالیت‌های حوزه‌های علمیه بانوان

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: در سخنرانی قبلی خود عنوان کرده بودم که قبل از آنکه خروجی حوزه‌های علمیه خواهران را داشته باشیم برخی مجالس خانگی بانوان را شاهد بودیم که گاه معکوس آموزه‌های اصیل اسلامی است و پس از این سخنرانی برخی از معدود مبلغان گله کردند که شما این سخن را عام بیان کردید و ما هم تایید کردیم که استثناهایی است و معدود افرادی هستند که خارج از حوزه‌های علمیه خواهران تهذیب نفس دارند و آثار خوبی را در جلسات خواهران ارائه می‌کنند اما تعداد این استثناها کم است.

 

آیت‌الله دستغیب تأکید کرد: ما نیازمند به خروجی حوزه‌های علمیه خواهران هستیم که مدارج علمیه را در حوزه‌های علمیه می‌گذرانند و مجهز به دانش روز می‌شوند و به ویژه در روستاها که خلأ دارند منشأ اثر خواهند بود چنانکه در روستاهایی که طلاب و علمای متقی حضور دارند بسیاری اختلافات برطرف شده و بعضی عادات و مسائل ناصحیح اصلاح شده است./919/102/ب3

ارسال نظرات