۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۳۱۵۶۵۴
امام جمعه موقت مشهد:

انقلاب ما بدون ولایت فقیه پیروز، تثبیت و اسلامی نمی شد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فرزانه گفت: اگر ولی فقیه نداشتیم نمی توانستیم انقلاب کنیم و اگر انقلاب می کردیم نمی توانستیم اسلامی اش کنیم و اگر اسلامی اش می کردیم نمی توانستیم آن را تثبیت کنیم.
حجت الاسلام فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر فرزانه شامگاه دوشنبه در جمع طلاب مجتمع مسکونی ثامن الأئمه(ع) به تبیین تمایزهای اسلام ناب محمدی(ص) با سایر برداشت ها از اسلام پرداخت و گفت: دوتفسیر از دین وجود دارد که یکی صددرصد صحیح است و دیگری کاملا غلط.

 

وی در معرفی ماهیت برداشت ناصحیح از دین اظهار کرد: کسانی هستند که دین را به فقط در یک سلسله عقاید، مسائل اخلاقی و مجموعه ای از احکام فردی و جمعی تعریف می کنند و وقتی از آن ها درباره هدف سوال می کنیم، می گویند «هدف این است که وارد بهشت شویم»؛ یعنی به دنیا و وظیفه انسان در دنیا کاری ندارند و به کسی مؤمن می گویند که احکام اسلام را انجام دهد.

 

امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: تعریف دیگر از دین این است که «دین، راه زندگی و قالب شکل دهنده آن بوده؛ عقیده نقشه این راه، احکام، ابزار پیاده کردن آن و اخلاق نیز پشتوانه تداوم احکام و ضامن اجرای آن است.تفاوت میان این دو تعریف محسوس است.

 

حجت الاسلام فرزانه با اشاره به این که «دین همه امکانات جسمی و روحی ما را آزاد کرده، سپس آن را قبضه می کند و در نهایت هدایت را شامل آن می کند»، افزود: مؤمن کسی است که مسیرش مسیر انبیاء و هدفش هم هدف انبیاء باشد چرا که انبیاء را به عنوان پیامبر قبول کرده است. به این تعریف می توان «اسلام ناب» یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب «اسلام سیاسی» را اطلاق کرد.

 

وی ادامه داد: اگر سری به نهج البلاغه یا قرآن کریم بزنیم و بخواهیم اسلام ناب را در آینه آن ها ببینیم، چهره زیبایی به ما نشان داده می شود که چند شاخصه آن را با توجه به قرآن مرور می کنیم.

 

امام جمعه موقت مشهد، «حاکمیت توحید نظری و عملی بر ذهن و رفتار انسان» را نخستین ویژگی تفکر اسلام ناب خواند و گفت: اولین شاخصه اسلام سیاسی این است که توحید نظری و عملی را بر ذهن و رفتار انسان حاکم می کند، یعنی انسان را از بت های بی جان و جاندار، قوانین غیر الهی، اسارت نفس، خرافات و اوهام آزاد می کند و فطرت حق جوی انسان را بیدار می کند. انسان را با اعتقاد به قیامت، به ابدیت پیوند می دهد.

 

حجت الاسلام فرزانه در تبیین ویژگی دوم گفتمان اسلام ناب افزود: اسلام ناب، اسلامی است که می خواهد زندگی مردم متکی به عقل و وحی و نورانی به نور دانش و معرفت باشد؛ اسلام سیاسی با خرافات و جهل مخالف است. پیامبر اکرم(ص) در یکی از آخرین فرمایشات شان می فرمایند «العقل اصل دینی و العلم سلاحی»؛یک امت نمی تواند با جهل زندگی کند.

 

وی با بیان این که «سومین شاخصه اسلام سیاسی استکبار ستیزی، مبارزه با سلطه طلبی، رسیدن به استقلال کامل و رفع استضعاف از زندگی مردم است»، خاطرنشان کرد: در قرآن همنشین واژه «استکبار» واژه هایی مانند «هدایت ناپذیری»، «ظلم»، «کفر» و... است. گویی استکبار معجونی از این تعاریف است و امکان این که اسلام بتواند با آن رابطه داشته باشد، وجود ندارد.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: من تعجب می کنم از برخی علمای مسؤول که خیلی راحت از تعامل با آمریکا سخن می گویند. چرا امام(ره) یکی از آرمان ها و ارزش های انقلاب را استکبارستیزی معرفی کرده و به منشی از زندگی تعبیر «شیطان بزرگ» را اختصاص می دهند؟ باید به پاسخ این سؤال رسید. اگر عملکرد استکبار را نیز در تاریخ ورق بزنید باز هم به همین نتیجه خواهید رسید.

 

حجت الاسلام فرزانه در ادامه اظهار کرد: چهارمین ویژگی اسلام ناب این است که «دفاع از مظلوم در برابر ظالم» را وظیفه هر انسانی می داند. این جمله امیرمؤمنان(ع) که «کونوا لِلظّالمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَوناً» مختص زمان خاصی نیست و باید همواره روی پیشانی یک مسلمان نوشته شده باشد. دفاع از مظلوم مرز نمی شناسد و هم در داخل کشور، هم خارج از آن صدق می کند. در هر حال نمی توان مظلومی را دید و در حالی که می توان به او کمک کرد، مضایقه نمود.

 

وی افزود: پنجمین شاخصه اسلام سیاسی این است که طرفدار حاکمیت اخلاق و معنویت بر تمامی تلاش های مادی و حیاتی انسان است یعنی نمی توان هیچ کاری انجام داد مگر این که اخلاق و معنویات بر آن حاکم باشد. اخلاق بر همه رفتارهای بزرگ و کوچک ما حاکم است. به تعبیر دیگر نمی توان کاری را بدون توجه به خدا انجام داد.

 

امام جمعه موقت مشهد ششمین شاخصه اسلام ناب را «عدالتخواهی» دانست و گفت: شهید بهشتی در خصوص عدالت تعبیر زیبایی دارد که می فرمود «عدالت یک باید است به هر قیمتی که ممکن باشد.» و یا به تعبیر شهید مطهری، «یکی از اهداف بعثت انبیاء، عدالت است». در اسلام حرف اول و آخر را عدالت می زند. نخستین امام به خاطر شدت عدالت در محراب عبادت به شهادت رسید و آخرین امام نیز برای اقامه عدالت قیام می کند.

 

حجت الاسلام فرزانه در جمع بندی این بخش از سخنان خود گفت: اگر بخواهیم اسلام ناب کامل پیاده شود، باید امامت اسلامی و ولایت اسلامی در جامعه وجود داشته باشد. اگر ولی فقیه نداشتیم نمی توانستیم انقلاب کنیم و اگر انقلاب می کردیم نمی توانستیم اسلامی اش کنیم و اگر اسلامی اش می کردیم نمی توانستیم آن را تثبیت کنیم.

 

وی همچنین در پایان با اشاره به این که علیرغم فعالیت های گسترده فرهنگی طی 37 سال پس از انقلاب، همچنان از قافله کار فرهنگی عقب هستیم، تأمین نرم افزار برای انقلاب را وظیفه طلاب دانست و افزود: طلاب جوان باید به خود جرأت داده و قدرت خطرپذیری داشته باشند. وظیفه شناخت، تبیین و تعریف مسائل فرهنگی بر عهده حوزه های علمیه، به ویژه ممتازان حوزه است و به نظر می رسد وظیفه آن ها فراتر از چیزی است که به نظر می رسد./820/202/ب1

ارسال نظرات