۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۳۱۶۳۵۴
پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی:

ضرورت به روز شدن مدل های علوم اسلامی در جهت خلق تمدن نوین اسلامی

خبرگزاری رسا ـ منتظر القائم با تاکید بر ضرورت مدل شدن علوم اسلامی در جامعه مدرن امروزی برای ارائه آن به جهانیان و ایجاد تمدن نوین اسلامی، گفت: یکی از مواردی که در تمدن نوین اسلامی مغفول واقع شده، وقف است که پیامبر(ص) این نهاد را تاسیس کردند، با احیای موقوفات بیشمار مذهبی می توانیم محرومیت های اقتصادی مراکز علمی از جمله حوزهای علمیه را جبران کنیم.
تمدن نوين اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان ، اصغر منتظرالقائم استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ تمدن اسلامی، بعد از ظهر امروز در جلسه دوره مطالعات تمدن اسلامی که به همت مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی متا اصفهان در سالن نهج البلاغه برگزار شد، گفت: باید به جنبه های مختلف تمدن اسلامی توجه داشته باشیم، یکی از مواردی که در تمدن اسلامی مغفول واقع شده، نهاد وقف در اسلام است.

 

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) نهاد وقف را در جامعه بوجود آوردند، پیامبر(ص) بازار اسلامی را تاسیس کردند و بخشی از آن را وقف کردند، الان امامزاده های ما موقوفه های فراوانی دارند و امام رضا(ع) بزرگترین موقوفه های جهان را دارد، حتی در کشورهای خارجی هم موقوفه داریم.

 

منتظرالقائم بیان داشت: بخش زیادی از خیابان امام خمینی(ره) اصفهان موقوفه های اماکن مذهبی است، برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید حوزه های علمیه، مدارس و دانشگاه ها را پر رونق کنیم، یکی از منابع مهم مالی و اقتصادی برای مراکز علمی در گذشته موقوفات بوده که امروزه متاسفانه آن طور که باید به آن ها توجه نمی شود.

 

با احیای موقوفات می توان محرومیت های مراکز علمی از جمله حوزه های علمیه را جبران کرد

استاد دانشگاه اصفهان، اظهار داشت: یکی از بهترین منابع اقتصادی برای رفع محرومیت های مالی مراکز علمی و تحقیقاتی، احیای موقوفات مراکز مذهبی ما است، بسیاری از زمین های پارک قلمستان اصفهان موقوفه امام رضا(ع) هستند و وقف نامه های آن ها هم موجود است، بسیاری از مراکز مهم مذهبی برای سر پا ماندن و هزینه های نگهداری و تعمیرات موقوفه داشته اند و برخی هنوز هم از آن ها استفاده می کنند و رمز بقای آن ها هم همین کمک های مالی موقوفات است که مسجد جامع قزوین با 13 قرن عمر، از نمونه های آن است.

 

وی، ابراز داشت: یک از موارد تمدن اسلامی طب اسلامی است که امروزه با تلاش دانشمندان و پزشکان اسلامی در ایران برخی از آن ها به صورت علم روز پزشکی درآمده و مقالات آن ها هم در محافل علمی معتبر به چاپ رسیده است، در دانشگاه اصفهان خواص درمانی گل محمدی بر اساس روایات اسلامی به صورت مقاله معتبر علمی به جهانیان عرضه شده است.

 

منتظرالقائم گفت: برای کاربردی شدن علوم اسلامی در دنیای مدرن امروز باید بتوانیم این علوم را مدل کنیم و به صورت به روز شده ارائه دهیم، باید وقف را مدل کنیم، قرض الحسنه را باید مدل کنیم، در دانشکده های اقتصاد ما وقف تدریس نمی شود و به تازگی درس وقف در اسلام به صورت درس اختیاری ارائه می شود که کافی نیست. /869/202/ب3

ارسال نظرات