۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
کد خبر: ۳۱۶۳۹۰
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان:

وضعِ موجود از جهت استفاده از وسایل ارتباطی نوین به هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی گفت: بر این اساس وضعِ موجود از جهت استفاده از وسایل ارتباطی نوین، به هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست؛ اگر مسلمانان طبق اصول اسلامی حرکت می کردند وضعشان این‌گونه نبود.
لزوم فيلترينگ

حجت الاسلام سید رضا موسوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و مدرس کشوری جنگ نرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در رابطه با علت استفاده از فیلترینگ در مقابل استفاده ناصحیح ازتکنولوژی، اظهار داشت: ما امروزه شاهد جنگ تمام عیار فرهنگی هستیم که جنگ نرم یا به فرموده مقام معظم رهبری ناتوی فرهنگی است.


وی بیان داشت: در این جنگ، دشمن با ابزارهای فرهنگی خویش به ما هجوم آورده و اعتقادات، فرهنگ و سبک زندگی ما را هدف قرار داده است.


حجت الاسلام موسوی عنوان داشت: مقام معظم رهبری در این باره فرموده‌اند: امروز تأثیر رسانه‌ها ،تلویزیون‌ها، هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانی، اینترنتی و امثال آن، از سلاح و موشک و بمب اتم بیشتر است و روزبه‌روز گسترده تر می شود.


وی تصریح کرد: وقتی دشمن بارها اعتراف کرده که با ابزارهای جدید و فناوریی های ارتباطی درصدد از بین بردن هویت ما است، آیا صحیح است که دست روی دست بگذاریم و عرصه را برای دشمن باز کرده و هیچ مقاومتی نکنیم؟!


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان خاطرنشان کرد: زمانی که تحریم های دشمن حتی داروهای بیماران سرطانی را در بر می گیرد اما هیچ‌ تحریمی در فناوری‌های ارتباطی و اینترنت انجام نمی‌دهد و همچنین وقتی دغدغه بزرگ مسؤولان آمریکایی این است که چرا در ایران دسترسی به شبکه‌های اجتماعی محدودیت دارد آیا باید در برابر این تهاجمات منفعل بوده و هیچ مقاومتی نکنیم تا اینکه مثل اندلس از بین برویم؟!


وی افزود: ایجاد محدودیت و فیلتر؛ فقط روش ایران نیست حتی آمریکا نیز از این روش استفاده می کند چنانکه با داشتن هزاران شبکه ماهواره‌ای؛ نمی‌تواند شبکه المنار را تحمل کند و حتی آبروی خود را در این زمینه هزینه می کند چراکه می‌داند محدود کردن المنار بیشتر برایش سود دارد چنانچه شبکه فیس‌بوک نیز با وجود ادعای آزادی ارتباطات 52 هزار اکانت ما را می‌بندد.


این مدرس کشوری جنگ نرم گفت: این یک قاعده عقلانی است که تا زمان وجود جنگ؛ مقاومت نیز وجود دارد بنابراین مختص کشور ما نیست بلکه تمام دنیا طبق این قاعده عمل می کنند همچنین مقاومت و دفاع، غالباً در جایی است که ما تحت سلطه مورد تهاجم باشیم.


وی ادامه داد: اسلام زیرسلطه بودن مسلمین را نمی‌پذیرد بلکه مسلمانان را شایسته پیشرفت و اقتدار دانسته و به این امر توصیه کرده است از این رو در دستورات اسلامی از مسلمانان خواسته شده که به‌گونه‌ای سلوک و حرکت داشته باشند تا دیگران به آنها وابسته باشند و علوم را از آنان یاد گیرند چنانچه قاعده «نفی سبیل» که یکی از قواعد مهم فقه شیعه است بر این مسأله دلالت می کند.


حجت الاسلام موسوی بیان کرد: بر این اساس وضعِ موجود از جهت استفاده از وسایل ارتباطی نوین، به هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست. اگر مسلمانان طبق اصول اسلامی حرکت می کردند وضعشان این‌گونه نبود.


وی یاد آور شد: انتقادی که نسبت به برخی مسؤولان وجود دارد این است که اگر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر انجام «جهاد علمی» رفتار می‌کردیم وضعیت ما در فناوری‌های ارتباطی اینچنین نبود چرا که سال‌هاست که مقام معظم رهبری در مسأله‌ای مانند اینترنت بر لزوم ایجاد اینترنت ملی و بدست آوردن قدرت، استقلال و ابتکار عمل در فضای مجازی تأکید داشته و دارند اما با اینکه این درخواست جزء الزامات قانون پنجم توسعه قرار داده شده است؛ متأسفانه همچنان شاهدیم مسؤولان مربوطه؛ اوج افتخارشان را در خرید پهنای باند می‌دانند و یا پیشرفته شدن کشور را در خرید نسل سوم تلفن همراه از کشور چین می‌دانند البته تا زمانی که مسؤولان ما این‌گونه حرکت کنند، ما برای مبارزه با تبعات منفی ابزارهای فرهنگی دشمن همچنان باید دفاع کرده و راه‌های سلبی اتخاذ کنیم.


این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: جوانان ما حق دارند ناراحت شوند که کشورشان با این تکنولوژی‌ها ضعیف برخورد کرده و راه‌های سلبی را در پیش گیرند چراکه وقتی ما برای مبارزه با این فناوری‌های جدید یک روشی را بپیماییم و دشمن با سرعت کمی آن روش را دور بزند و ما به روش دیگری متوسل شویم و در اکثر مواقع نیز به نتیجه دلخواه نرسیم؛ غرور جوانان کشور خدشه‌دار شده و ابراز نارضایتی می کنند چراکه جوان ایرانی دوست دارد کشورش را در جایگاهی برتر از این ببینند.


حجت الاسلام موسوی ابراز داشت: حقیقت این است که ما راه اصلی را نرفته‌ایم، دانشگاه و صنعت‌مان را بسیج نکرده‌ایم، در فناوری‌های جدید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شایسته نکرده‌ایم و در واقع زحمت نکشیده‌ایم و فکر کرده‌ایم مسأله فرهنگ با برگزاری چند جلسه مسؤولان در کمسیون فرهنگی مجلس، صدا و سیما و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل حل است در حالی که این توهمی غلط است.


وی اضافه کرد: همان‌گونه که یک فرمانده از درون کارزار جنگ به ستاد مراجعه می‌کند و تجهیزات نظامی کاربردی در جنگ که برای غلبه بر دشمن نیاز است را مورد بررسی قرار داده و می‌گوید: برای پیروزی بر دشمن مثلاً به موشکی با فلان برد، رادارای با فلان مشخصات، هلی‌کوپتری با چنان مختصات نیاز است و اگر اینها فراهم نشود در جنگ شکست می‌خوریم، لازم است مسؤول فرهنگی برای پیشبرد اهداف فرهنگی به ستاد بیاید و صحبت از ابزارهای فرهنگی مورد نیاز کنند و برای دستیابی به آن ابزارها نیز زمان‌بندی مشخصی تعیین کنند.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد کرمان اشاره کرد: با برنامه ریزی در این زمینه می توان برای مقابله با ماهواره از فناوری‌های علمی و تکنولوژیک استفاده کرد و ‌برای مبارزه با اینترنت آمریکایی به زیرساخت‌های ملی و اینترنت ملی رو آورد و همچنین برای کودکان و نوجوانانمان موبایل‌هایی با مؤلفه های خاص تربیتی تولید کنیم تا هم نیازهای مشروع مردم را برآورده سازیم و هم مورد هجوم فرهنگی دشمن ( که از طریق ابزارهای معیوبش صورت می گیرد) قرار نگیریم.


وی در پایان گفت: تنها در این صورت می‌توانیم رقیبی بزرگ برای کالاهای مشابه غربی باشیم چراکه بسیاری از کشورها به دلیل غیراستاندارد بودن ابزارهای فرهنگی غربی تمایل دارند از ابزارهای استاندارد استفاده کنند و ما با برنامه ریزی می توانیم این شرایط و امکان را فراهم کنیم.ت/9703/302/ب3

ارسال نظرات