۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۳۱۶۸۶۵
رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

اسناد تاریخی دوران دفاع مقدس رویکرد پژوهشی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: همه اسناد تاریخی دوران دفاع مقدس با محوریت و رویکرد پژوهشی تولید شدند.
اردستاني،رييس مرکز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین اردستانی رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، بعد از ظهر امروز در نخستین همایش اسناد دفاع مقدس که در سازمان آرشیو ملی برگزار شد، گفت: با شروع جنگ هیچ سازمان یا نهادی به دنبال نگارش تاریخ دوران دفاع مقدس نبود، صرفا دفتر سیاسی سپاه به تاریخ نگاری دوران جنگ پرداخت که بعدها نام مرکز مطالعات تاریخ جنگ بر آن نهاده شد.

 

وی افزود: در راستای نگارش تاریخ جنگ اطلاعات مورد نیاز با هماهنگی معاونت طرح و عملیات ضمن ضبط و ثبت صدای فرماندهان، شنود و مشاهدات روی داده در منطقه صورت می‌گرفت که در شرایط جنگ با مشکلات فراوانی روبرو بود.

 

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عنوان کرد: ما اسناد صوتی بسیاری از دوران جنگ داریم اما به علت ضبط صوت در شرایط غیرعادی فضای جنگ این اسناد مشکلاتی دارند که باید برطرف شود.

 

اردستانی اظهار داشت: همه گزارش‌های تاریخ نگاران جنگ به شکل ضبط کردن نبود بلکه گزارش عملیات‌ها، روایت مشاهدات تاریخ‌نگارانه راوی بود که چند ماه فرماندهان را همراهی می‌کردند.

 

وی افزود: همه اسناد تاریخی دوران دفاع مقدس با محور و رویکرد پژوهشی تولید شدند همه هزاران نوار، دفترچه‌ و گزارش با هدف پژوهش محوری و نه سند محوری تهیه شده بود.

 

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با اشاره به اهمیت اسناد دفاع مقدس، ابراز کرد: اگر این اسناد در چرخه تولید قرار نگیرد ممکن است در آینده مورد سوءاستفاده قرار گیرد بنابراین باید اسناد به تولید پژوهشی برسد.

 

اردستانی، با اشاره به 700 هزار گزارش تهیه شده در دوران دفاع مقدس، گفت: چشم انداز تولید پژوهشی در روایت جنگ جمع آوری میدانی توام با ثبت اسناد پژوهشی برای نگارش است، با توجه به اینکه برخی راوی‌ها در ابتدای کار مهارت لازم را نداشتند گاهی گزارش آنها 5 صحفه  و گاهی 300 صفحه می‌شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس سبب شد راویان صحبت‌ها و مشاهدات خود را دقیق بازگو کنند به گونه‌ای که در عملیات والفجر 8 بیش از 2 هزار گزارش نوشته شد و سال ها بعد از این الگو روایت گری در راهیان نور استفاده شد که در همین راستا سال گذشته کتاب ویژه‌ای را برای راویان دفاع مقدس منتشر شده است./807/202/ب1

ارسال نظرات