۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۳۱۶۹۲۲
حجت‌الاسلام حسینی قمی:

ریشه بخل و حرص بدگمانی به خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان بخیل به خاطر ترس از فقر، بخل و حرص ورزیده و موجب ناامیدی دیگران می شود، گفت: بخل و حرص ریشه در بدگمانی به خداوند دارد و انسان بخیل و حریص از رحمت خدا محروم است.
حجت الاسلام حسيني قمي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه دیروز بعد از نماز مغرب و عشا در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در کلمه 127 از کلمات قصار در نهج‌البلاغه امیرمؤمنان(ع) می‌گویند که از شش گروه در تعجب هستم که اولین گروه از این شش دسته را بخیل عنوان می کنند، گفت: حضرت می‌فرمایند از آدم‌های بخیل در تعجب هستم که به خاطر ترس از فقر بخل می‌ورزند و با این بخل برای خود فقری که از آن می‌ترسند را به وجود می آورند.

 

وی افزود: قرآن می‌گوید اگر مالی دارید برای آن وصیت کنید و در یازده مرتبه از آیات قرآن بر این موضوع تأکید داشته و از مال به عنوان خیر یاد می‌کند؛ زیرا مال برای انسان اگر در راه درست مصرف شود خیر ساز بوده و موجب خیر اخروی برای انسان می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت علی (ع) در نامه 53 نهج‌البلاغه به مالک اشتر می‌گوید که عده‌ای هستند که آن‌قدر بخل می‌ورزند که دیگران حسرت مرگ آن‌ها را داشته و خانواده فرد بخیل منتظر است تا او بمیرد و بتوانند از زندگی لذت ببرند و همچنین حضرت علی(ع) در این خطبه بدگمانی به خدا را عامل بخل و حرص عنوان می کنند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: امام موسی کاظم (ع) می‌فرمایند اگر کسی در بازار هدیه‌ای را بخرد و بگوید به نیت ولادت اهل بیت(ع) می‌خواهم فرزندان خود را شاد کنم آن هدیه برای آن فرد حکم صدقه را داشته و توجه به این نکته ضروری است که هر کار خیری که انسان انجام دهد صدقه است.

 

وی افزود: حضرت امیر(ع) از لقمان حکیم نقل می‌کنند که لقمان می‌گوید از انسان بخیل در تعجب هستم که وقتی می داند خدا در سه مرحله زندگیش را تأمین کرد بدون اینکه خودش نقش داشته باشد چرا در مرحله چهارم که خودش نقش دارد نسبت به خداود ناامید است.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: حضرت در ادامه به آن سه مرحله اشاره کرده و می‌فرمایند که اولین آن مراحل رحم مادر بود و دومین مرحله دوران شیرخوارگی است و سومین مرحله نیز مرحله کودکی است که خداوند مَحبت کودک را در دل پدر و مادر قرار داد و به این وسیله نیازهای او را تأمین کرد و در مرحله چهارم که مرحله زندگی فردی است و فرد در آن نقش دارد به خدا بدبین است و از ترس فقر حتی حاضر نیست یک لحظه کار خود را تعطیل کند و نماز بخواند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی اظهارکرد: انسان نباید از اضطرار دیگران برای کسب سود خود استفاده کند به این دلیل که پول کمتری بدهد و دچار فقر نشود زیرا این نشانه بخل و حرص است و انسان حریص و بخیل به خاطر بدگمانی به خدا کافِر است.

 

وی افزود: فرق مؤمن و غیر مؤمن این است که مؤمن می‌گوید خدا جبران کند و غیر مؤمن به این موضوع اعتقادی ندارد به همین دلیل از کمک به دیگران امتنا کرده و بخل می ورزد.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه احترام مؤمن در نزد خدا از کعبه بالاتر است، یادآور شد به همین دلیل اگر حاجتی داریم بهتر است خدا را به حق خود قسم دهیم و بهتر است به همین دلیل قلب هیچ مؤمنی را نشکنیم و تا می‌توانیم با مال که خیر است از مؤمن که حرمتش از کعبه بالاتر است گره گشایی کنیم و انسان اگر حرمت مؤمن را درک می‌کرد هرگز به مؤمن بی احترامی نمی‌کرد و هر گز به خاطر بخل مؤمنی را ناامید نمی‌کرد و نسبت به خدا سوءظن و بدگمانی پیدا نمی کرد./837/پ202/ی

ارسال نظرات