۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۲۰۷۴۵
امام جمعه فاروج:

مراسم ایام فاطمیه به دور از حاشیه‌سازی و تفرقه‌افکنی برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فاروج با تأکید بر برگزاری پرشور و شعور مراسم ایام فاطمیه، گفت: باید برنامه‌های این ایام به دور از حاشیه‌سازی و تفرقه‌افکنی و توهین به مقدسات مذاهب دیگر برگزار شود.
حجت الاسلام قليزاده- امام جمعه فاروج

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، با اشاره به در پیش بودن ایام فاطمیه دوم، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام در روزهای پایانی عمر بابرکت خویش، امت خود را برای ایام سخت پیش رو آماده کرد و به آن‌ها هشدار داد که پس از رحلت وی، امت اسلام روزهای پرفتنه‌ای در پیش دارد اما از طرف دیگر برای هدایت آن‌ها در این روزهای سخت و پرفتنه، معیار و مرجع نیز معرفی کرد.

 

وی اضافه کرد: معیار و شاخص هدایت امت اسلام در روزهای اختلاف و پرفتنه، امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بود به‌گونه‌ای که حضرت محمد (ص) در مورد فاطمه (س) فرمود: «فاطمه بَضعَه منی فَمَن اَغضَبَها اَغضَبَنی؛ فاطمه پاره تن من است هر کس او را به خشم آورد مرا به خشم آورده است».

 

حجت‌الاسلام قلیزاده ادامه داد: همچنین رسول گرامی اسلام در روایت حیرت‌انگیز و فوق‌العاده دیگری در مورد حضرت فاطمه (س) فرمودند: «ان الله یَغضِبُ لِغَضَبِک و یَرضی لِرِضاک؛ خداوند به خشم تو خشمناک و به خشنودی تو خشنود می‌شود» که این احادیث نشان‌دهنده جایگاه والا و شخصیت بی‌نظیر حضرت فاطمه (س) در دنیای اسلام است.

 

وی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی امروز به شناخت حضرت زهرا (س) و آشنایی با سیره و سبک فاطمی نیاز مبرمی دارد، تصریح کرد: امروز باید بدانیم چرا عزای حضرت زهرا (س) را برپا می‌کنیم؟ چرا مراجع عظام تقلید با پای برهنه به مراسم عزاداری این بانوی بزرگ دنیای اسلام می‌روند؟ و چرا این کار را در عزای امام صادق (ع) نمی‌کنند؟ اهمیت فاطمیه در کجاست؟

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج با بیان اینکه بزرگداشت‌هایی که برای شخصیت‌های مختلف گرفته می‌شوند انگیزه‌های متفاوتی دارند، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات انگیزه‌ سالگردها محبت، گاهی اوقات هویت تاریخی و برخی مواقع بزرگداشت‌ها انگیزه اعتقادی دارند که بزرگداشت فاطمیه از این نوع است.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده ادامه داد: حضرت فاطمه (س) شخصیتی بود که بر خطی که رسول گرامی اسلام در غدیر ترسیم کرده بود، استوار ماند و برای همین اعتقاد هم به شهادت رسید به همین دلیل تمسک به فاطمیه به معنای این بوده که ما همچنان بر خط غدیر استوار بوده و ذره‌ای از ولایت‌دوستی، ولایت‌محوری و ولایت‌باوری خود کوتاه نیامده‌ایم.

 

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست مسلمانان به ویژه شیعیان ایام فاطمیه اول و دوم را باعظمت و پرشور و شعور برگزار کنند، اضافه کرد: وهابیت و تکفیری‌ها تلاش می‌کنند تا این ایام و مراسم آن کمرنگ شوند اما ما باید در مقابله با آن‌ها سعی کنیم مراسم فاطمیه با کیفیت بهتر و بیشتری برگزار شود.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده تصریح کرد: البته در این زمینه باید همه هوشیار باشند در مراسم ایام فاطمیه مسائل و مواردی مطرح نشود که اختلاف و تفرقه بین مسلمانان را افزایش داده و سبب خشنودی دشمنان اسلام شود.

 

امام جمعه فاروج با تأکید بر برگزاری پرشور و شعور مراسم ایام فاطمیه، افزود: باید برنامه‌های این ایام به دور از حاشیه‌سازی و تفرقه‌افکنی و توهین به مقدسات مذاهب دیگر برگزار شود.

 

وی اظهار کرد: اقامه عزا در ایام فاطمیه و برافراشتن پرچم عزاداری در این روزها، درواقع به معنای زنده نگاه داشتن مسیر حرکت و سیره فاطمی در دفاع از اسلام و ولایت است.

 

به گفته وی برگزاری باشکوه و مناسبت مراسم ایام فاطمیه باعث حفاظت و حراست از سند حقانیت شیعه و باقی ماندن معیار معرفی‌شده از سوی حضرت محمد (ص) در هیاهوی چنددستگی‌ها و اختلاف‌ها است به همین دلیل همه باید برای برگزاری باشکوه مراسم این ایام وارد میدان شوند.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم‌ ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات