۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۳۲۰۸۸۳
حجت الاسلام ماندگاری:

کسی که در قید دین باشد آزاده واقعی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری، با اشاره به این که در کارها و تدبیرهایمان خدا را پاک نکنیم بلکه بندگی کنیم، گفت: آزاد واقعی کسی است که آزاده باشد و آزادگی یعنی اینکه خودمان را وابسته به خدا کنیم که ارزش وابستگی دارد، باید ببینیم خدا برایمان چه چیزی انتخاب کرده است و ما همان را انتخاب کنیم و از قید دین آزاد نشویم که اگر این چنین شد برده غیر خدا می شویم.
حجت الاسلام ماندگاري

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با حد و مرز آزادی در زندگی گفت: شاید برخی از جوانان ما ادعا کنند که ما می خواهیم در انتخاب هایمان آزاد باشیم و دیگران برای ما تعیین تکلیف نکنند، ما هم در جواب به آن ها می گوییم آزادی حق با شما است.

 

وی ادامه داد: ما در زندگی با دو مفهوم آزادی و آزادگی روبه رو هستیم، اگر بخواهیم آزادی را تعریف کنیم باید اعتراف کنیم که انسانی که وابسته خلق شده چه طور می تواند آزاد باشد، پس آزاد واقعی کسی است که آزاده باشد، یعنی اگر قرار باشد وابسته شود به آن چیزی وابسته شود که ارزشش را دارد.

 

کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا، افزود: اگر انسان تحت تاثیر تبلیغات و ظاهرسازی غربی یا تبلیغات حزبی و حتی خواهش‌های نفسانی باشد این دیگر آزادی نیست، هیچ کس در این عالم آزاد نیست چون خداوند ما را وابسته خلق کرده ولی آزادگی وجود دارد.

 

حجت الاسلام ماندگاری، اظهار داشت: آزادگی یعنی من خودم را وابسته به خدا کردم که ارزش وابستگی دارد و وابسته حزب و شهوت و پول و قدرت و شهرت نکردم، باید ببینیم خدا برایمان چه چیزی انتخاب کرده است و ما همان را انتخاب کنیم، اگر با همان جلو آمدیم حرّیت خود را حفظ کردیم، اگر در غالب بندگی خدا انتخاب کنیم اقدام ما و عدم اقدام ما انتخاب است.

 

وی تصریح کرد: انجام واجبات که همان اقدام و انجام ندادن محرمات که عدم اقدام است دستور خدا است و در هر دو حالت ما در حال انتخاب کردن هستیم، باید در انتخاب هایمان در زندگی آزاد مرد باشیم و از قید دین آزاد نشویم که اگر این چنین شد برده غیر خدا می شویم.

 

کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: بعضی تصور می کنند خدا به ما اختیار داده و از خودش سلب اختیار کرده است، اختیاری که خدا به ما داده مانند کلیدهای برق در خانه ها است که فقط اجازه روشن و خاموش کردن آن را داریم ولی سوئیچ اصلی دست خدا است، حواسمان باشد در تدبیرها و کارهایمان خدا را پاک نکنیم که منشا تمام بدبختی های ما همین است که نمی خواهیم بنده و وابسته خدا باشیم و می خواهیم خودمان تدبیر و انتخاب کنیم./869/202/ب3

ارسال نظرات