۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۳۲۱۲۷۲
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

مسأله اول سقیفه کنار گذاشتن پیامبر و اسلام بود نه انتخاب خلیفه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام الهی خراسانی با طرح این پرسش که چرا ما تصور می کنیم خلفا و اصحاب سقیفه تنها نسبت به امیرمؤمنان علی(ع) بغض داشتند، گفت: مسأله اول سقیفه کنار گذاشتن پیامبر و اسلام بود نه انتخاب خلیفه، چرا که اصحاب سقیفه خوب می دانستند مسیری که می خواهند دنبال کنند با سنت نبوی جمع نمی شود.
دين اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد الهی خراسانی، استاد حوزه و دانشگاه امشب در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) به توهین ها و بی اعتنایی های مستقیم و غیرمستقیم اصحاب سقیفه به پیامبر اسلام(ص) در زمان و حیات ایشان و پس از آن اشاره و اظهار کرد: اگر مسائل صدر اسلام درست تحلیل شود روشن می شود که مسأله اول سقیفه، انتخاب خلیفه نبود بلکه کنار گذاشتن پیامبر(ص) و سنت ایشان بود.


وی افزود: حرف آنان این بود که ما خودمان می خواهیم تصمیم بگیریم و پیامبر(ص) هر چه گفته برای خودش گفته است از این رو در ادامه نیز دست به جعل احادیث ایشان زدند تا مسلمانان در صحت و قطعیت رهنمودها و سفارش های پیامبر(ص) دچار تردید شوند.


حجت الاسلام الهی خراسانی تصریح کرد: گذشته از چندین اندیشمند اهل تسنن، حتی یک مستشرق هم در کتاب خود اذعان می کند که «هر کس مجموعه سخنان پیامبر(ص) و حوادث تاریخ اسلام را مطالعه کند به خوبی متوجه می شود نظر پیامبر(ص) بر امیرمؤمنان علی(ع) بوده و هیچ کس مانند او نزد پیامبر قدر و منزلت نداشته است»؛ بنابراین بی توجهی اصحاب سقیفه به این امر مبرهن برای همه، حاکی از هدف آنان برای برچیدن اسلام است.


استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به همین منظور، شعار رسمی خلافت، «حسبُنا کتابُ الله » اعلام و عمل به رهنمودهای پیامبر(ص) و نقل احادیث ایشان رسما ممنوع می شود و این سیاست ممنوعیت نقل تا حدود سال صد هجری ادامه می یابد.


وی با طرح این پرسش که چرا ما تصور می کنیم خلفا و اصحاب سقیفه تنها نسبت به امیرمؤمنان علی(ع) بغض داشتند، افزود: اگر با امیرمؤمنان علی(ع) مشکل داشتند چه دلیلی داشت نقل احادیث پیامبر(ص) را ممنوع کنند؟ مسأله اول آنان خود پیامبر(ص) بود چرا که هدفی جز نابودی قرآن و اسلام نداشتند.


برنامه داشتند در طول نیم قرن طومار اسلام پیچیده شود
مدیر شعبه سوم مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) خاطرنشان کرد: اصحاب سقیفه و حامیانشان خوب می دانستند مسیری که می خواهند دنبال کنند با سنت نبوی جمع نمی شود، بنابراین برنامه ریزی کرده بودند در طول نیم قرن طومار اسلام پیچیده شود.


حجت الاسلام الهی خراسانی اضافه کرد: در این برنامه تک تک خلفا به ترتیب مشخص بودند؛ نفر اول را کسی قرار داده بودند که از همه مقدس تر، مسن تر و موجه تر باشد و دومی نیز به گونه ای که اگر از اولی جلوتر نباشد، عقب هم نباشد و سومی هم ابوعبیده جراح از مهاجرین که با ورود به سقیفه، فضا را به سمت خلافت پیش برد.


استاد حوزه و دانشگاه افزود: پس از این ها نیز بنا داشتند خلافت به دست بنی امیه به عنوان تیره سراسر بغض قریش نسبت به اهل بیت(ع) بیفتد و نهایتا کار اسلام و اهل بیت(ع) به دست معاویه به عنوان پسر سردسته مشرکان یا یزید تمام شود.


نگاه سطحی برخی به حقایق تاریخی و وقایع روز جای نگرانی دارد
وی با بیان این که اگر تاریخ اسلام درست تحلیل شود بسیاری از تعصبات مذهبی و طعنه زنی ها از بین می رود، یادآور شد: جای نگرانی بسیار است که برخی دوستان ولایی ما در این حقایق تاریخی دستشان خالی است و سطحی نگرانه تصور می کنند سقیفه تنها نزاعی تاریخی بوده بر سر این که خلیفه چه کسی باشد، حال آن که  دعوا بر سر اصل اسلام بود.


حجت الاسلام الهی خراسانی اظهار کرد: متأسفانه در فتنه 88 نیز همین سطحی نگری ها سبب شد برخی تصور کنند نزاع بر سر ریاست جمهوری دو کاندیدا است در حالی که دعوا سر اصل نظام اسلامی و ولایت فقیه بود.


حضرت زهرا در پی نجات اسلام بود نه پس گرفتن فدک
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بر این اساس، روضه حضرت زهرا(س) نه فقط فدک و دفاع از ولایت امیر مؤمنان علی(ع) بلکه اسلام، قرآن و پیامبر(ص) بود و خون دل ایشان بابت ولایت برای این بود که اگر ولایت از دست برود قرآن و پیامبر(ص) هم از دست می رود و چیزی از دین نمی ماند.


وی افزود: حضرت زهرا(س) وارد میدانی شدند که در آن تمام موجودیت اسلام در خطر بود از همین رو در خطبه فدکیه دائما از پیامبر(ص)، اهداف، رسالت و نقش ایشان در شکل دهی امت، جایگاه قرآن و فلسفه دین و احکام سخن می گویند./930/
202/ب2

ارسال نظرات