۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۳۲۲۴۵۶
معاون فرهنگی اوقاف مازندران:

عید نوروز فرصتی برای احیاء ارزش های دینی است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اوقاف مازندران با بیان این که عید نوروز سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان است، گفت: عید نوروز به عنوان عید ملی و مذهبی ایرانیان عید احیای ارزش‌ها و باورهایی چون صله رحم است.
معاون فرهنگي اوقاف مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مسعود قربانی، معاون فرهنگی اوقاف مازندران امروز در بازدید از طرح آرامش بهاری در امامزاده عباس(ع) ساری با تبریک در پیش بودن عید باستانی نوروز به تبیین ویژگی های این عید اشاره کرد و گفت: هرچند نوروز عید ایرانیان و سابقه طولانی قبل از اسلام را دارد، اما با ظهور اسلام نه اینکه این عید باستانی ایرانیان محکوم و مردود شمرده نشده است بلکه به نوعی از آن تحسین شده است.

 

وی با بیان این که البته خیلی چیزها در عین این که نیکو و زیبا ست و می تواند مورد سوء استفاده نیز واقع شود، حتی عبادات مثل نماز و حج و عید نوروز نیز می تواند مورد حسن استفاده یا سوء استفاده واقع شده و بر اساس نوع استفاده می شود داوری کرد، افزود: مسافرت یکی از محاسن نورزو بوده که خیلی از مردم به بهانه نوروز و با استفاده از فرصت تعطیلی جهت دیدار با اقوام تفریح و زیارت به مسافرت می روند.

 

حجت الاسلام قربانی صله رحم را از دیگر محاسن نوروز برشمرد و تصریح کرد: بخشی از مردم به بهانه عید نوروز و شاید دقیقاً تنها در نوروز اقدام به صله رحم و دیدار اقوام می کنند امروز به علت های مختلف صله رحم به حداقل رسیده و هر بهانه ای که باعث تقویت آن شود نیکو است.

 

معاون فرهنگی اوقاف مازندران ادامه داد: نظافت عمومی، پوشیدن لباس نو، رفتن به زیارت بزرگان و دانشمندان و بزرگان فامیل، رفتن جهت زیارت قبور مطهر ائمه و در ایران قبر مطهر حضرت امام رضا(ع) و امام زاده ها و قبور مطهر شهداء، رفتن به سر قبر اموات و گذشتگان به ویژه شهدا، دادن هدیه به همدیگر به ویژه بزرگان به کوچک ترها، خوشحالی و نشاط مردم، رفتن به دامن طبیعت در روز 13 فروردین، آشتی دوستان و خانواده ها با همدیگر از محاسن دیگر نوروز است.

 

حجت الاسلام قربانی با بیان این که در ادعیه بسیار سفارش شده تا مردم در لحظه سال تحویل دعایی بخوانند و دعای تحویل سال که به صورت فرهنگ عمومی در آمده سفارش کرد: اگر مقدور بود، دعای توسل بهترین دعا برای تحویل سال است که مردم بخوانند.

 

معاون فرهنگی اوقاف مازندران  با بیان این که عید نوروز سرآغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان است، گفت: عید نوروز به عنوان عید ملی و مذهبی ایرانیان عید احیای ارزش‌ها و باورهایی چون صله رحم است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که سنت صله رحم دارای آثار و فواید ارزنده ای است اظهار داشت: طول عمر، فراوانی روزی، حسن خلق، پاکی اعمال و دفع بلا و آسانی حساب از جمله فوائد آن است.

 

حجت الاسلام قربانی با تاکید بر صله رحم با اشاره به این که  امام صادق از امام سجاد(ع) نقل می کنند:«از معاشرت و دوستی با کسی که با بستگان خود قطع رحم کرده بپرهیزید، گفت: خداند متعال صله رحم و رسیدگی به بستگان را به عنوان یک ارزش الهی واجب و آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده است.

 

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد: نوروز پیش از اسلام نیز در ایران وجود داشته و با ورود اسلام به ایران این آیین باستانی رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت چرا که هیچ مغایرتی با تعالیم دین انسان‌ساز اسلام نداشت.

 

حجت الاسلام قربانی با بیان این که در این عید قلب‌ها و دل‌ها باید نسبت به هم رئوف و مهربان باشد، افزود: خداوند به امتی که نسبت به هم رحم و گذشت داشته باشند اجر و پاداشی مضاعف می‌بخشد و نعمت خود را بر آن امت سرازیر می‌کند.

 

وی با بیان این که صله ‌رحم موجب گسترش مهر، محبت و صمیمیت در جامعه می‌شود، اظهار داشت: در فرهنگ غنی اسلام به این عمل خداپسندانه بسیار سفارش شده است و حضرت رسول اکرم(ص) زیارت و ملاقات برادران دینی با یکدیگر را باعث رویش دوستی و محبت در دل انسان دانسته‌اند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین بر ضرورت پرهیز از هر گونه اسراف و چشم و هم چشمی در ایام عید تأکید کرد و افزود: مردم ما باید در این ایام تلاش کنند تا سبک زندگی اسلام و سیره اهل بیت(ع) را تمرین کنند تا شاهد نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه اسلامی باشیم.

 

معاون فرهنگی اوقاف مازندران افزود: ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با سایر ادیان و آیین‌ها از جمله اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد که مراسم و آداب مربوط به نوروز از جامعه اسلامی رخت برنبندد و با مسلمان شدن ایرانیان، نوروز اندک اندک با اعتقادات اسلامی آمیخته شود./1317/202/ب2

ارسال نظرات