۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۳۲۳۵۹۴
رییس تبلیغات اسلامی شیروان:

اعتکاف فرصت طلایی برای عبودیت و زدودن گناهان است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی شیروان با بیان اینکه اعتکاف فرصت طلایی برای عبودیت و زدودن گناهان است، گفت: باید از این فرصت برای ارتقای بعد معنوی جامعه به ویژه قشر جوان استفاده شود.
حجت الاسلام عزيزي- رييس اداره تبليغات اسلامي شيروان

حجت‌الاسلام محمود عزیزی، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شیروان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، با اشاره به فرا رسیدن ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، اظهار کرد: امسال نیز مراسم معنوی اعتکاف هم‌زمان با سیزدهم تا پانزدهم رجب، مصادف با دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه در مساجد شهری و روستایی شهرستان برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بیش از 20 مسجد در این شهرستان برای برپایی اعتکاف مهیا شده است، افزود: از این تعداد شش مسجد در شهرها و 14 مسجد نیز در مناطق روستایی واقع شده‌اند اما اگر شمار معتکفان افزایش یافت، نهاد تبلیغات اسلامی آماده افزایش شمار مسجد میزبان معتکفان است.

 

حجت‌الاسلام عزیزی با اشاره به اینکه موعد ثبت‌نام در آیین اعتکاف از بیست و یکم تا سی‌ام فروردین‌ماه جاری تعیین شده و هزینه ثبت‌نام برای هر نفر نیز 30 هزار تومان است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت محدود مساجد، از متقاضیان شرکت در مراسم معنوی اعتکاف انتظار می‌رود در نخستین روزهای ثبت‌نام نسبت به نام‌نویسی برای شرکت در این آیین اقدام کنند.

 

وی با یادآوری اینکه پارسال مراسم اعتکاف در شهرستان شیروان در 20 مسجد شامل هفت مسجد روستایی و 13 مسجد شهری برگزار شد، افزود: در این آیین هزار و 259 شیروان معتکف شدند که از این تعداد 291 نفر برادر و 986 نفر هم خواهر بودند اما امسال با توجه به موعد زمانی برگزاری اعتکاف، انتظار می‌رود شمار معتکفان شیروانی افزایش یابد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی شهرستان شیروان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ماه رجب و مراسم اعتکاف، اظهار کرد: اعتکاف فرصت طلایی برای عبودیت و کسب رضایت باری تعالی است.

 

حجت‌الاسلام عزیزی با تأکید بر اینکه می‌بایست با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه برای بهره‌گیری اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان از ایام اعتکاف فراهم شود، اضافه کرد: در این راستا لازم است همه دستگاه‌های فرهنگی مذهبی با نهاد تبلیغات اسلامی و تشکل‌های مردمی همراهی و همکاری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس آموزه‌های اسلامی ارزش همه زمان‌ها و مکان‌ها با یکدیگر برابر نبوده و برخی از ماه‌ها، روزها و مکان‌ها از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، اضافه کرد: ایام البیض و موعد اعتکاف یکی از فرصت‌هایی است که خداوند برای آن ارزش و جایگاه والایی قائل شده و درهای رحمت الهی در این روزها بیش از سایر ایام گشوده می‌شود.

 

حجت‌الاسلام عزیزی با اشاره به حدیثی از حضرت محمد (ص) ادامه داد: رسول گرامی اسلام فرموده‌اند: «به کسی که معتکف شود ندا داده می‌شود که شما آمرزیده شده‌اید و اعمال خود را از سر بگیرید» که این حدیث خود نشان‌دهنده ارزش و اثر کم‌نظیر آیین اعتکاف است.

 

وی اضافه کرد: اگر انسان به پرونده اعمال خود نگاه کند می‌بیند که او را کوله‌باری از گناه و معصیت فرا گرفته است اما در این میان اعتکاف فرصت مناسبی برای زدودن گناهان و تخفیف گرفتن از درگاه باری تعالی است.

 

گفتنی است، طبق سنت هر ساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی امسال مراسم معنوی اعتکاف در 140 مسجد روستایی و شهری این استان با شرکت بیش از 10 هزار نفر برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات