۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۳۲۴۶۸۴
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

اعتکاف فرصت ارزنده‌ای برای تقویت خودشناسی و خداشناسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه فرصت مناسبی برای تعقل و تقویت خودشناسی است، گفت: خودشناسی مقدمه خداشناسی و تقویت بعد معنوی انسان است.
حجت الاسلام اسماعيلي - مدير حوزه علميه تخصصي امام خامنه اي بجنورد

حجت‌الاسلام علی اسماعیلی، استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه، بر استفاده حداکثری از این فرصت معنوی تأکید کرد و گفت: فلسفه وجودی اعتکاف اندیشیدن درباره وجود و هستی خویشتن است.

 

وی با بیان اینکه معتکف شدن به همراه تعقل و اندیشه در وجود خویشتن ارزش بسیار والایی دارد، اضافه کرد: درواقع فلسفه آیین معنوی اعتکاف نیز این است که فرد معتکف به دور از هیاهو و مسائل مادی و دنیوی، سه شبانه‌روز با خود و خدای خود خلوت کرده و به تفکر و تعقل معنوی بپردازد.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: هدف اعتکاف و راز و نیاز فرد معتکف با باری تعالی در ایام البیض این است که آدمی به اعمال و کردار یک‌ساله خود فکر کرده و با حسابرسی از اعمال خود، برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف معنوی خویش تلاش کند.

 

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با بیان اینکه ایام البیض و موعد اعتکاف رجبیه فرصت مناسبی برای تعقل و تقویت خودشناسی است، افزود: خودشناسی مقدمه خداشناسی و تقویت بعد معنوی انسان است.

 

وی با اشاره به اینکه اعتکاف موعد انگیزش روحی و برانگیختگی درونی برای دور شدن از نقایص و کاستی‌های معنوی و گزینش راه درست است، خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنند از این فرصت ذی‌قیمت معنوی برای ارتقا و تعالی روح و روان خود استفاده کنند.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی اضافه کرد: آنچه که در این بین اهمیت دارد این است که معتکفان در این سه شبانه‌روز به طور کامل از خود و اعمال و گفتار خود مراقبت کرده و تلاش کنند تا این مراقبت در وجود آن‌ها نهادینه شود تا بعد از پایان اعتکاف و بازگشت به زندگی عادی و روزمره نیز این مراقبت در اعمال، رفتار و گفتار آن‌ها تداوم یابد.

 

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اعتکاف جایگاه ویژه‌ای در بین اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان یافته است، ادامه داد: این مراسم هر سال با شور و شوق چشمگیر مردم در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود اما می‌بایست توجه و رسیدگی مسؤولان و متصدیان بخش فرهنگی و مذهبی جامعه به این آیین معنوی بیشتر شود.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی با تأکید بر فرهنگ‌سازی بیشتر و بهتر در مورد جایگاه و اثرات اعتکاف در جامعه اسلامی، اظهار کرد: باید رسانه‌های مکتوب و مجازی و صداوسیما برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در آیین انسان‌ساز اعتکاف فرهنگ‌سازی و تبلیغات بیشتری کنند.

 

وی تصریح کرد: از طرف دیگر لازم است مسؤولان و مجریان نهادهای فرهنگی و مذهبی و متولیان مساجد میزبان اعتکاف، با رفع نواقص و کاستی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود، زمینه را برای حضور بیشتر جوانان در این آیین معنوی فراهم کنند چرا که گسترش و فراگیری بیشتر مراسم اعتکاف در جامعه دینی مستلزم فراهم بودن برخی امکانات است.

 

حجت‌الاسلام اسماعیلی ادامه داد: همچنین می‌بایست برنامه‌های فرهنگی و مذهبی ویژه برای معتکفان در نظر گرفته شود تا معتکفان با انجام این برنامه‌ها درباره انگیزه‌ها و نیازهای معنوی خود به کاوش پرداخته و برای رفع کاستی‌ها و تکامل معنوی تلاش کنند.

 

این استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی در خاتمه با تأکید بر مشارکت بیشتر مردم و خیران در برگزاری آیین اعتکاف، گفت: متمکنان و افرادی که از نظر مالی توانمند هستند می‌توانند با کمک به برگزاری مراسم اعتکاف، در ثواب این آیین معنوی شریک شوند./9314/302/ب1

ارسال نظرات