۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۲۴۸۱۹
مشاور مذهبی فیلم‌نامه حضرت موسی در گفت‌و‌گو با رسا عنوان کرد؛

کتاب «التیام»؛ حاصل نشست‌هایی با سلحشور سینمای ایران

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب التیام گفت: در این کتاب سعی کردم از طریق روایت داستان بنی اسماعیل و بنی اسحاق، شاخص هایی برای جلوگیری از گیر افتادن در انحرافات در زمان خودمان ارائه شود.
کتاب التيام

رضا مصطفوی، سردبیر نشریه حوزوی رسائل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره اینکه چه اتفاقی باعث شد به فکر نوشتن کتاب التیام بیفتد، اظهار داشت: دادن شاخص برای شناخت جریان‌های تاریخ و نیز روشمند عمل کردن در برابر شناخت علل پدیده‌های تاریخی، مهمترین انگیزه من بود. ما می‌توانیم دست پنهان و رازآلودی را برای اتفاقات تاریخی تصور کنیم، اما تصور این دست پنهان و رازآلود، جز داستان‌پردازی‌های وهم آلود، خاصیتی برای دشمن شناسی ما نخواهد داشت، من در التیام دنبال این بودم که بگویم اگر دست پنهانی در تحولات تاریخی هست، این دست‌های پنهان چگونه ایجاد می‌شوند. و وقتی چگونگی را فهمیدیم آن وقت می‌توانیم با آن مبارزه کنیم. وگرنه باید تا ابد با سایه‌ها و قصه‌های رازآلود دشمن زندگی کنیم.
التیام از این جهت کتاب بی نظیری است و به جای توصیف و پدیده‌ها، و چگونگی ایجاد آنها، به چرایی و زمینه‌های ایجاد پدیده‌ها پرداخته است.

 

مشاور مذهبی فیلمنامه حضرت موسی، در خصوص وجه تسمیه کتاب نیز افزود: وجه تسمیه کتاب این است که در تاریخ یک زخم و دشمنی بین فرزندان اسماعیل و اسحاق ایجاد شد. این زخم حسادت فرزندان اسحاق(یهود) بر فرزندان اسماعیل بود. همین حسادت هم باعث شد که در برابر خاتم پیامبران بایستند. آنان حتی انتظار داشتند اشرف پیامبران باید از نسل خودشان باشد و این پیامبر آخر الزمان از بنی اسحاق نبود و از بنی اسماعیل بود. خداوند پایان تاریخ را با حجت خودش رقم خواهد زد که حجت تامه‌ی کامله‌ی بالغه است. برای این دست از بنی‌اسرائیل هم دیگر بهانه‌ی وجود نخواهد داشت که این حجت خدا را نپذیرند؛ چرا که این حجت که امام زمان (عج) است، از طریق پدر  از فرزندان اسماعیل و از فرزندان حضرت رسول(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت هستند. از طریق مادر، از فرزندان اسحاق است. یهودی‌ها انتقال نسب را از طریق مادر می‌دانند، مثل حضرت عیسی که از طریق مادر، بنی‌اسرائیلی بود و بدون پدر متولد شده بود.

 

وی ابراز داشت: یهودی‌ها وقتی امام مهدی(عج) را ببینند، به سرعت متوجه خواهند شد که او از نسل و نژاد خودشان است. بنابراین یهودی‌ها با دیدن امام زمان (عج)  هیچ بهانه ای برای نپذیرفتنش نخواهند داشت. مسیحی‌ها هم که حضرت مسیح را در کنار او خواهند دید. و این رسیدن دو جریان به هم، التیام بخش یک زخم و جدایی تاریخی خواهد بود و تاریخ بشر از طریق امام زمان التیام پیدا خواهد کرد. از طریق فردی که هیچ شخصی بهانه ای برای نپذیرفتنش نخواهد داشت. برای همین نام کتاب را التیام گذاشتیم.

 

پژوهشگر عرصه رسانه ادامه داد: این کتاب حاصل جلسات فیلمنامه حضرت موسی است که با مرحوم سلحشور داشتیم، من مشاورتاریخی مذهبی و محقق سریال حضرت موسی بودم، و این جلسات حدود شش سال طول کشید. این کتاب تلنگری است که در آن جلسات حاصل شده است. ولی نگارش کتاب در مجموع در یک سال انجام شده است.

 

مصطفوی در پایان اضافه کرد: در مجموع من سعی کردم در یک روایت خطی از تشکیل دو جریان تاریخی را ارائه دهم برای شناخت چرایی انحرافات تاریخی. انحرافات تاریخی شاخص هایی دارد و اگر این شاخص‌ها را بشناسیم دچار انحراف نخواهیم شد. من در این کتاب سعی کردم از طریق روایت داستان بنی اسماعیل و بنی اسحاق، شاخص هایی برای جلوگیری از گیر افتادن در انحرافات در زمان خودمان ارائه بدهم. یعنی اگر آن شاخص‌ها را خوب بشناسیم به انحرافاتی که در زمان خودمان ایجاد می‌شود گرفتار نخواهیم شد./909/ت302/س

ارسال نظرات