۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۳۲۴۹۷۰
استاد حوزه علمیه:

ناسزا رزق و روزی را کم و اخلاق را خراب می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بندانی نیشابوری با اشاره به گناهان زبان گفت: یکی از گناهان زبان فحش است که در حدیث داریم فحاشی رزق و روزی را کم و اخلاق را خراب می کند؛ متخصصان در کشورهای غربی ثابت کردند کسانی که زیاد صحبت می کنند زود حافظه را از دست می‌دهند و کسانی که سکوت بیشتری دارند آلزایمر نمی گیرند.
حجت الاسلام عبدالحسين بنداني نيشابوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین بندانی‌نیشابوری، استاد حوزه علمیه در جلسه ماهانه هیأت ام ابیها با اشاره به سخنی از پیامبراعظم(ص) مبنی بر این که بیشترین گناه آدم از زبان است، اظهار داشت: نزدیک به 800 حدیث در مورد زبان نقل شده است و گناهان بسیار زیادی برای آن نقل شده است.

 

وی ادامه داد: مردم در روز قیامت حسرت می خورند که چرا در دنیا حرف های نادرست بر زبان جاری کردیم؛ یکی از گناهان زبان دروغ است که چه به شوخی و چه جدی گناه و معصیت است و در روایت داریم وقتی فرد دروغ می گوید بوی بدی از دهان او خارج شده و به آسمان می رود و ملائکه او را لعن می کند؛ امام باقر(ع) نیز فرمود: «همه بدی‌ها در خانه ای قرار دارد و کلید آن خانه دروغ است».

 

حجت الاسلام بندانی نیشابوری خاطرنشان کرد: در شب معراج که همه پیامبران پشت سر پیامبر اسلام قرار گرفتند هرکدام عملی را نام برده و آن کار را عمل کردن به کتاب خود معرفی می کردند و زمانی که نوبت به پیامبراکرم(ص) رسید حضرت فرمود: «کسی که جلوی زبان خود را بگیرد به قرآن عمل کرده است» و گاهی دشمن از همین راه وارد می شود و با زبان بین افراد اختلاف می اندازد.

 

وی با اشاره به تهمت، غیبت و افشاء سر به عنوان سه گناه بزرگ زبان، تصریح کرد: گاهی خیلی راحت در مورد مردم حرف می زنیم؛ خانم ها باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند و نباید در مورد زندگی یکدیگر جست و جو کرده و حرف هایی را که مطمئن نیستند به زبان بیاورند و همچنین مردها هم باید در این موضع دقت بالایی داشته باشند؛ در حدیث داریم از بیرون خانه چیزی به منزل نقل نکن که این کار سبب خرابی خانواده می شود بنابراین مرد نباید از قیافه خانمی برای همسر خود تعریف کند چرا که این کار سبب فتنه می شود.

 

حجت الاسلام بندانی نیشابوری با بیان این‌که گاهی یک اشاره می تواند برای انسان جهنم ساز باشد، تأکید کرد: برخی از اوقات انسان نه دروغ می گوید و نه تهمت و غیبت می کند بلکه فقط کلامی که نباید بزند بر زبان جاری می کند؛ و این خود سبب ریختن آبروی یک فرد مسلمان می شود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: یکی دیگر از گناهان زبان فحش و ناسزا است که در حدیث داریم فحاشی رزق و روزی را کم و اخلاق را خراب می کند و دلیل بر احمقی است و سکوت زبان سلامت انسان است؛ متخصصان در کشورهای غربی ثابت کردند کسانی که زیاد صحبت می‌کنند زود حافظه را از دست می‌دهند و کسانی که سکوت بیشتری دارند آلزایمر نمی‌گیرند.

 

حجت الاسلام بندانی نیشابوری با اشاره به موارد استثناء غیبت و دروغ، ابراز داشت: در مواردی شارع مقدس اجازه حرف زدن پشت دیگری را داده است و در غیر این موارد اجازه ای نیست و حق الناس است؛ نخست در خواستگاری و تحقیق از پسر یا دختر است و انسان باید آن چه حق می داند بگوید ولی نباید پیاز داغ آن را زیاد کند و مورد دیگر که جواز دروغ ثابت شده است در اصلاح بین دو نفر و جلوگیری از اختلاف بین آن دو است که باید در حد متعادل و مناسب باشد./1330/202/ب2

ارسال نظرات