۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۳۲۴۹۹۲
آیت الله جوادی آملی مطرح کرد؛

حسابرسی اعمال لازمه پاک ماندن فطرت/ معارف قرآن کریم برای جهانیان قابل درک است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که اسلام تأکید زیادی بر حسابرسی اعمال دارد، گفت: معارف قرآن کریم به راحتی برای تمام جهانیان قابل درک است؛ انسانی که بتواند به حسابرسی اعمال خود بپردازد، از فطرتی پاک برخوردار خواهد بود.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق که هر هفته پنجشنبه ها بعد از نماز عصر در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می شود، گفت: محاسبه اعمال در اسلام بسیار تأکید شده و این محاسبه نیز به آسانی انجام نمی شود.

 

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: این تأکید به حسابرسی اعمال از این جهت است که کمبودها و نقایص را بهبود بخشیم؛ اگر متوجه کمبودها نشویم ممکن است بر این معایب افزوده شود و وارد دوزخ شویم.

 

وی با اشاره به درک آسان معارف قرآن کریم ابراز کرد: اگر فطرت انسان آلوده نشود به راحتی معارف قرآن را درک می کند؛ برای پاک ماندن فطرت، حسابرسی اعمال لازم است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: امام علی(ع) می فرمایند که خداوند متعال، انسان را درجه درجه بالا می برد و چون وی اهل محاسبه نیست خیال می کند که خداوند به او تفضل کرده است؛ عیب های او را می پوشاند.

 

وی ادامه داد: خداوند عیب و نقص این افراد را می پوشاند و آن ها خیال می کنند که عزیز خداوند متعال هستند؛ در حالی که خداوند می فرمایند که او را در فتنه و آزمون قرار دادیم و برخی که از او تعریف می کنند به خود مغرور می شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: گاهی خداوند منان نعمت های فراوانی به افراد می دهد اما این نعمت های علمی و مالی، استدراجی است و کم کم به دست انسان می رسد و در عین حال سقوط آن نیز سخت تر است.

 

وی تأکید کرد: بادبادک هر چه قدر هم بالا برود، به یک طناب متصل است و اگر رها شود، گرفتار باد می شود؛ بالا رفتنی که پایین آمدنش سخت است، نروید؛ بالا رفتنی که حق کسی نباشد، در هر ارتفاعی باعث سقوطش می شود.

 

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: اگر انسان اهل محاسبه باشد متوجه می شود که چه زمانی باید توبه کند و به اصلاح خود بپردازند و چه زمانی باید شکرگذار خداوند باشد؛ گاهی نعماتی مثل مال و ثروت و خانواده به انسان داده می شود تا مورد آزمایش قرار گیرد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: مشاهده کردن واضح موی باریک با چشم غیر مسلح مقداری دشوار است اما یک محقق همان موی باریک را به صورت عمودی به دو نیم تقسیم می کند؛ از همین جهت است که ما نیز برخی حرف و نظریات را از زبان محققان و متخصصان می گوییم.

 

وی ادامه داد: صدای قرآن کریم برای فطرت و جان ما آشناست و خداوند متعال، هستی ما را با قرآن عجین کرده است؛ حال برخی به آن عمل می کنند اما برخی عمل نمی کنند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: وقتی سخن از عدل و صفا و وفا می گوییم همه جهانیان، چه مشرک، بی دین و مسلمان می پذیرند؛ حرف های قرآن هم از همین دست است و سخن سختی نیست که کسی نپذیرد.

 

وی به پاکی روح انسان اشاره و تأکید کرد: انسان جانی دارد که امانت خداوند است و اگر بی راهه برود به جان خود ظلم کرده است و در روایات داریم که انسان به خود ظلم می کند؛ حال سوال می شود که مگر می شود کسی به ضرر خودش کاری انجام دهد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این پرسش توضیح داد: در درون انسان روحی قرار دارد که مُلک ما نیست و ما باید مطیع او باشیم؛ او هرگز نیت بد نمی کند و این روح، همان نفس لوامه و پشیمانی بعد از گناه است؛ این روح نور الهی است و کسی که از آن اطاعت نکند به خودش ظلم کرده است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: انسان ممکن است آنقدر بی راهه برود که روح خود را ناامید کند و دیگر از یاری او دست بکشد؛ در واقع وی روح خود را دفن می کند، اما این روح هرگز از بین نمی رود.

 

وی به دو شیوه زندگی گیاهی و حیوانی و تفاوت آن ها با حیات انسانی اشاره کرد و گفت: برخی زندگی حیوانی و برخی زندگی گیاهی دارند؛ زندگی گیاهی رشد و نمو دارد اما ترقی ندارد چرا که ریشه درخت در لجن است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: حیات عاطفی و عادی، حیات حیوانی است؛ اگر شخصی بتواند راه درست را انتخاب کند و اعمال خود را محاسبه کند، به حیات انسانی رسیده است./840/پ201/ج

 

ارسال نظرات