۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۴۲۲۷۷۰

فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌نامه سامرا بر پیشخوان نشریات قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ شماره 24 و 25 فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه‌نامه سامراء به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
فرهنگ زیارت ویژه‌نامه سامرا

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره بیست و چهار و بیست و پنج فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی تاریخی فرهنگ زیارت ویژه‌نامه سامراء به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیر مسؤولی سیدعلی قاضی عسکر از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شد.

 

ویژگی‌های عصر امام عسگری علیه‌السلام، برخورد عسکریین علیهماالسلام با جریان‌های فکری، سرداب مقدس سامراء و آداب زیارت آن، میراث کلامی احمد بن اسحاق در عصر عسکریین علیهماالسلام، وحدت در سیره میرزای شیرازی، روح زیارت در گفت‌وگو با آیت‌الله حائری شیرازی، ستاره درخشان منطقه دجیل عراق و نقش خاندان سلماسی در سامراء، گذر و نظری به تاریخ و جغرافیای سامراء از مطالب دو شماره جدید این فصلنامه به شمار می‌رود.

 

در سخن آغازین شماره 24 و 25 فرهنگ زیارت آمده است: سامراء شهری است که یک تاریخ را در دل نهفته دارد؛ گنجینه‌ای است از حوادث، تحوّلات علمی و سیاسی و صحنه فتنه‌ها و آشوب‌ها و مزار مقدّ(س) دو امام معصوم و بسیاری از بزرگان و شخصیت‌های دینی؛ شهری است که رخدادهای گوناگونی را از سر گذرانده است.

 

آستان رفیع و مقدّس امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسلام همچون نگینی بر تاریک این شهر می‌درخشد و مغناطیسی است که دل‌های شیفتگان معرفت و اولیاء الله را به سوی خود می‌کشد.

 

اگر امروز حرمی مصفّا، رواق‌هایی دل‌گشا و آیینه‌کاری شده و گنبد بزرگ طلایی و صحن‌های وسیع و باشکوه را شاهدیم، این همه به همت سرانگشتان معجزه‌گر عشق‌های پاک علاقه‌مندان فراهم آمده است. این شعله مقدّ(س) و دیرپای، هرگز از کانون دل‌ها رو به خاموشی و سردی نگذاشته و نخواهد گذاشت.

 

در بخشی از چکیده مقاله ویژگی‌های عصر امام عسکری علیه‌السلام به قلم جواد محدّثی آمده است: یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ اسلام، عصر امام حسن عسکری علیه‌السلام است که هم از نظر مسائل فکری، اعتقادی و سیاسی، هم به لحاظ وجود فرقه ها و گرایش‌های گوناگون و هم از دیدگاه تاریخی، دوره‌ای خاص به شمار می‌رود. در این دوران، فرقه‌ها و مکاتب انحرافی ـ یکی از پس از دیگری ـ با هدف گمراه کردن مسلمانان، سر بر می‌آوردند و امام با روشنگری‌های خود در برابر انحرافاتی چون جعل حدیث و روایت و شبهه‌افکنی درباره قرآن می‌ایستاد و به تبیین عقاید حقّه و راستین می‌پرداخت.

 

همچنین مقاله برخورد عسکریین علیهماالسلام با جریان‌های فکری به قلم محمود مطهری‌نیا با توصیف وضعیت اجتماعی و فکری جامعه در دوران امامین عسکریین علیهماالسلام، بیانگر برخورد این حضرات با وضعیت موجود است که در بخشی از آن می‌خوانیم: امامان شیعه علیهم‌السلام در راستای حفظ دین و تداوم خط امامت، در برابر جریان‌های انحرافی می‌ایستادند و با نفوذ دادن یاران خود در ساختار حکومت و حمایت از برخی قیام‌های مردمی، همچنین بهره‌گیری از سازمان وکالت و فراهم کردن زمینه‌های دوران غیبت، به وظایف خود عمل می‌کردند.

 

میراث کلامی احمد بن اسحاق در عصر عسکریین علیهماالسلام عنوان مقاله محمدباقر پورامینی در این فصلنامه است که با تکیه بر میراث احمد بن اسحاق قمی، به چند موضع کلامی مطرح در عصر او همچون «نفی رؤیت خدا»، «اعتقاد به امامت»، «ضرورت وجود امام» و «شرایط و صفات امام» اشاره می‌شود؛ موضوعاتی که او به نوعی با طرح آن، در صدد پاسخ دادن به شبهاتجاری یا هدایت مردم برمی‌آمد.

 

عبدالرحیم اباذری نیز با مقاله وحدت در سیره میرزای شیرازی، پس از شرح کوتاه زندگی علمی و سیاسی میرزای شیرازی، به بیان اندیشه و فعالیت‌های ایشان در راستای وحدت شیعه و سنی و سیره عملی ایشان در برخورد با مردم و علمای اهل سنت و برخی تفرقه‌افکنان پرداخته است.

 

روح زیارت عنوان مطلبی است در گفت‌وگو با آیت‌الله حائری شیرازی که در بخشی از آن می‌خوانیم: اصل زیارت، ارتباط روحانی انسان با اولیای خداست و مرتبه عالی زیارت، آن است که از اعمال قلب حاصل می‌شود. قلب مؤمن، خانه حقیقی خداست. حسین بن علی علیه‌السلام شاید میلیون‌ها قبر در عالم داشته باشد. انسان جلوه الهی است و خدا در آن تجلی می‌کند. «عارفا بحقه» یعنی انسان بداند چه کسی را زیارت می‌کند.

 

حرم مطهر عسکریین علیهماالسلام در گذر تاریخ، سامراء در منابع عربی، سامراء در منابع غربی، گزارشی از کارگاه ساخت ضریح مطهر عسکریین علیهماالسلام، شهید حرم سامراء «زندگی‌نامه شهید سید حمید تقوی‌فر»، سامراء در سفرنامه‌ها، شعر، کتابشناسی «زیارت جامعه کبیره»، نگاهی به مقتل عسکریین علیهماالسلام، کتاب‌نامه امام هادی علیه‌السلام و کتابشناسی سامراء در یک نگاه از مطالب دیگر شماره جدید فصلنامه فرهنگ زیارت محسوب می‌شود.

 

گفتنی است، شماره بیست و چهار و بیست و پنج فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی تاریخی فرهنگ زیارت ویژه‌نامه سامراء به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش‌های اسرار و معارف، گفت‌وگو، تاریخ و رجال، اماکن و آثار، از نگاهی دیگر،‌ سفرنامه‌ها، در ادب فارسی و معرفی کتاب تنظیم شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات