۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۴۳۰۹۹۴

خبرهای فرهنگی از خراسان رضوی

برگزاری بیش از 70 محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان، شبانه روزی شدن امامزادگان سبزوار و اعلام ویژه برنامه های صدا وسیما در ماه مبارک رمضان عناوین مهم ترین خبرهای فرهنگی خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف شهرستان سبزوار بیان کرد: در راستای خدمت رسانی مطلوب به زائرین امام مهربانی علی بن موسی الرضا(ع)، بقعه متبرکه امامزادگان خسروجرد نیز مشمول طرح میقات الرضای شبانه روزی قرار گرفت. 


وی با اشاره به وجود 2 بقعه متبرکه سبزوار در مسیر جاده حرم مطهر رضوی، افزود: با اینکه بقعه متبرکه امامزاده حسن(ع) آزاد منجیر نیز میقات الرضای شهرستان محسوب می‌شود اما به دلیل عدم امکانات کافی، در حال حاضر فقط امامزادگان خسروجرد قابلیت پاسخگویی به زائران را به صورت شبانه روزی دارد.


نیساری خاطر نشان کرد: علاوه بر حضور خادم ثابت آستان مقدس، 60 خادم افتخاری در شیفت شب ازاذان مغرب تا صبح، به زایران خدمت رسانی می کنند.
وی، اقامه نماز جماعت در سه نوبت و پاسخگویی به مسایل شرعی و اعتقادی توسط حجت الاسلام بکایی روحانی و کارشناس مذهبی اوقاف را از دیگر تمهیدات میقات الرضای شهرستان برشمرد.


رییس اداره اوقاف سبزوار با توجه وجود 5 زائرسرا در بقعه متبرکه تصریح کرد:  آستان مقدس معصوم زادگان خسروجرد با وجود زائر سرا، حسینیه و امکانات رفاهی آماده میزبانی از مسافران و زائران بارگاه منور رضوی است.
یادآور می‌شود آستان مقدس امامزادگان پنج تن علیهم السلام خسروجرد در 6 کیلومتری غرب شهر سبزوار در جاده سبزوار شاهرود بین ابارش و خسروجرد واقع شده است.

 

برگزاری بیش از 70 محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان

جعفر حسینی، کارشناس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بیش از 70 محفل قرآنی با حضور قاریان بین المللی از مصر، لبنان و ایران در ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

حسینی با بیان اینکه این محافل در سه نوبت صبح، ظهر، عصر و شب(بعد از افطار) در مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه استان برگزار می شود، تصریح کرد: استاد عبدالناصر حَرَک از مصر، استاد محمد علی قاسم و استاد محمد علی امهز از لبنان ، استاد سید جواد حسینی و استاد حمید شاکرنژاد از ایران در این محافل قرآنی به تلاوت می پردازند.

 

کارشناس امور قرآنی اداره اوقاف استان با اشاره به اینکه برنامه تلاوت استاد عبدالناصر حَرَک در حرم مطهر رضوی پیش بینی شده، افزود: 14 محفل قرآنی با تلاوت قاری مصری در شهرستان های مشهد، جغتای، نیشابور،طرقبه شاندیز، تربت حیدریه، سبزوار، کاشمر، تربت جام، رشتخوار برگزار می شود.

 

حسینی اظهار کرد: بیش از 40 محفل قرآنی با همکاری شهرداری مشهد در حرم مطهر رضوی، مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه مشهد با مشارکت شهرداری برگزار می شود.

 

کارشناس امور قرآنی اداره کل اوقاف خراسان رضوی گفت: برخی از اختتامیه مسابقات قرآن کریم در شهرستان ها با این حضور این قاری مصری برگزار می شود.

گفتنی است محافل استاد عبدالناصر حَرَک در بقاع متبرکه امامزادگان ناصرو یاسر علهیما السلام، تکیه ابوالفضلی نیشابور، شعیب سبزوار، سیدحمزه کاشمر برگزار می شود.

 

ثبت دو وقف جدید در شهرستان تایباد در سال 95

علی حدادی، مسئول اداره اوقاف و امور خیریه تایباد  اعلام کرد: در سالی که گذشت خیرین در شهرستان اقدامات زیادی از قبیل برگزاری مراسم های مذهبی و برپایی جشن به مناسبت شرکت اعیاد داشتند.

 

وی گفت: علاوه بر این در ابتدای سال 95 خیرین در شهرستان های تایباد و باخرز دو موقوفه به ثبت رسیده است.

 

حدادی بیان کرد: واقف خیراندیش عبدالله دارانی،درروستای ارزنچه سفلی، یک واحد  مسکونی را به ارزش 300 میلیون ریال جهت خانه عالم روستا وقف کرد.

 

رییس اداره اوقاف شهرستان های تایباد و باخرز ادامه داد: محمد حسین درویش پور در شهرستان باخرز، روستای ارخود 400 مترمربع زمین زراعی به ارزش 60 ميليون ريال را جهت برگزاری مراسم تعزیه حضرت سیدالشهدا(ع) وقف کرد.

 

وی گفت: وقف یک امر پرفیض است و با وجود اینکه در شهر مرزی قرار داریم خیرین ماچه از اهل تشیع و چه اهل تسنن به صورت یکپارچه و همدل در همه مناسبت ها در کنار مردم هستند.

 

حدادی عنوان کرد: خیرین درسال جاری اقدامات نیکوکارانه خود را از مردم دریغ نکنند و با وقف کردن در راستای آبادانی این شهرستان مرزی کوشا باشند.

 

رو به فردا با محوریت اقتصاد مقاومتی

برنامه گفتگو محور « رو به فردا » با محوریت شعار سال در شبکه استانی صدای خراسان رضوی تهیه شده است.

 

این برنامه بر اساس ده اقدام اساسی برای نجات اقتصاد کشور مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب از جمله شناسایی و تمرکز بر فعالیت ها و زنجیره های اقتصادی مزیت دار کشور، زنده کردن تولید داخلی، پرهیز از واردات تضعیف کننده تولید داخلی، پرهیز از هدر دادن منابع مالی ، دانش بنیان شدن بخش های مهم و حساس اقتصادی، احیای بخش های اقتصادی که قبلاً در آن ها سرمایه گذاری شده، شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی، مبارزه جدی با فساد، ویژه خواری و قاچاق در کشور، ارتقای بهره وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک، تهیه شده است.

 

در این ویژه برنامه کارشناسان مختلف در خصوص تبیین اقتصاد مقاومتی به بحث و گفتگو می پردازند.

 

عوامل این برنامه عبارتند از: گوینده و مجری: شهریار صفا جو؛ اتاق فکر برنامه: مهندس جواد رضویان، دکتر حمید سالاری و دکتر محمد زنگنه؛ گزارشگر: هادی افشار. برنامه رو به فردا پنج شنبه ها ساعت 13 تا 14 به روی آنتن می رود.

 

ویژه برنامه های  صدا وسیمای خراسان رضوی  در ماه مبارک رمضان

 در استانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان شبکه استانی صدا وسیمای خراسان رضوی  ویژه برنامه هایی با عناوین «نسیم سحری، ضیافت دل ،نسیم رحمت ، قرار فیروزه ای و بهار مهربانی» به این  شرح  تهیه و تدارک دیده است.

 

نسیم سحری

برنامه ترکیبی « نسیم سحری » به مدت 90 دقیه ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان از ساعت 2:30 تا 4 صبح از صدای خراسان رضوی پخش می شود.

 

بخش های مختلف برنامه عبارتند از: تا بیکران ( گزیده ای از سخنان بزرگان دین)،مناجات نامه ( فرازی از دعای ابو حمزه ثمالی)، گزارش ( معرفی سحر خوانی و رسوم شهرستان های مختلف استان در سحرهای ماه مبارک )، پخش دعای سحر، اعلام لحظه اذان صبح شهرستان های استان، ترجمه بخشی از دعای سحر،قرائت  دعای هر روز ماه مبارک، پخش نماز صبح از بزرگان، پخش ترتیل روزهای ماه مبارک  و.....

 

ضیافت دل

 برنامه ترکیبی –نمایشی «ضیافت دل» ویژه  برنامه  افطارهای ماه مبارک رمضان از ساعت 19 تا 20:30 در شبکه استانی صدای خراسان رضوی به مدت 90 دقیقه تهیه شده است.

 

نمایش، کارشناس تغذیه و مذهبی، گزارش از شهرستان ها، بخش مستند با عنوان خانه ای رو به نور، مصاحبه با خانواده های موفق و قرآنی، احکام،  قران  و ترجمه، دعای  ربنا ، اذان و ... از بخش های مختلف این برنامه است. گفتنی است این برنامه  بر مبنای سبک زندگی ایرانی اسلامی طراحی شده  و در هر قسمت  یکی از صفاتی  که یک خانواده مسلمان ایرانی باید داشته باشد و در قران هم به  ان اشاره شده ،مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 

مسابقه قرانی  نسیم رحمت

مسابقه قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان با عنوان « نسیم رحمت» به مدت 60 دقیقه در شبکه استانی صدای خراسان رضوی تهیه شده است.

 

در این مسابقه تلفنی شرکت کنندگان که از سوی مجمع قاریان استان معرفی شده اند، در سه مرحله مفاهیم قرآنی، شناخت قاریان ایرانی و بین المللی و بخش تلاوت قرآن شرکت می کنند و در پایان راه یافتگان به مرحله فینال در روز قبل از عید فطر با یکدیگر به رقابت می پردازند. این برنامه ساعت 18 تا 19 در روزهای ماه مبارک رمضان پخش می شود.

 

قرار فیروزه ای

برنامه « قرار فیروزه ای » ویژه افطارهای ماه مبارک رمضان به تهیه کنندگی حجت احمدی زر  و کارگردانی مهدی محمدی در سیمای خراسان رضوی تهیه شده است.

 

این برنامه با  همکاری  معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد و در استودیو ساختمان صبا در شب های ماه مبارک رمضان  به روی آنتن می رود .

 

موضوعات مطرح شده در این برنامه عبارتند از: همدلی مؤمنانه، نشاط معنوی، افطار ساده، امت واحده، صله رحم، انفاق، معارف قرآنی و ...  که میهمانان برنامه راجع به این موضوعات به گفتگو می پردازند. مسابقه، مسجد، مناجات و اذان و ..  از بخش های دیگر این برنامه است .

 

بهار مهربانی

برنامه « بهار مهربانی » ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان در سیمای خراسان رضوی به تهیه کنندگی علی محمد کاظمیان پور  به روی آنتن می رود .

 

این برنامه در سحرهای ماه مبارک رمضان به صورت زنده از حرم مطهر رضوی پخش می شود ودارای بخش های مختلف  مناجات ، ترجمه و تفسیر قران ، سخنرانی و احکام ، تلاوت قران و اذان و....... است .

همچنین سیمای خراسان رضوی با پخش ترتیل زنده صبحگاهی(پخش از شبکه یک و استانی ) و عصرگاهی (پخش از شبکه افق با همت و تلاش همکاران مرکز خراسان رضوی )، جنگ قرآنی، محافل پرسش و پاسخ قرآنی، پوشش ویژه شب های قدر از حرم مطهر رضوی، تفسیر قرآن، پخش سخنرانی های ویژه در حرم مطهر رضوی، دعاها و ادعیه های مخصوص ماه مبارک رمضان و ... با مخاطبان این ماه همراه می شود.

 

 تولیدات موسیقایی رمضانی

به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان  واحد شعر و موسیقی صدا وسیمای خراسان رضوی  ده قطعه آواز سنتی ایرانی  در فضای عرفانی  با صدای خوانندگان عبدالله صفائیان  و احسان نصیبی  تولید کرده است .

 

همچنین  قطعه موسیقی های  «عطر » با صدای حسن ادینه پور  و  با موضوع مناجا ت و راز و نیاز با خداوند به آهنگسازی و تنظیم  رضا فرنیا به مدت 4 دقیقه و 10 ثانیه  و قطعه موسیقی« ستایش» با صدای علی آریان مهر  و آهنگسازی و تنظیم ناصر نجفی به مدت بیش از 3 دقیقه  و قطعه موسیقی «عشق تو » به خوانندگی رضا حسن زاده  و اهنگسازی و تنظیم مهدی حسن زاده  به مدت بیش از  3 دقیقه  تولید کرده است.

 

قطعه موسیقی « نغمه اذان »نیز   کاری از گروه کودک و نوجوان واحد شعر و موسیقی با موضوع نماز و اهنگسازی و تنظیم مجید صانعی  و اجرای گروه کر نوجوان  واحد به مدت 2 دقیقه و 51 ثانیه  تولید شده است./930/303/ب2

ارسال نظرات