۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۳۱۰۱۸
امام جمعه موقت بجنورد تأکید کرد؛

فرهنگ برپایی سفره‌های ساده افطار در جامعه نهادینه شود

امام جمعه موقت بجنورد با تأکید بر لزوم نهادینه‌سازی فرهنگ برپایی سفره‌های ساده افطار در جامعه، گفت: همچنین باید سفره‌های افطار و وعده‌های غذایی افطار و سحر بیشتر برای افراد نیازمند باشد نه آنکه نیازمندان جایی در سفره‌های افطار و مراسم‌های ما نداشته باشند.
حجت الاسلام موسوی جاجرمی- امام جمعه موقت بجنورد

حجت‌الاسلام سیدمرتضی موسوی جاجرمی، امام جمعه موقت بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بر استفاده حداکثری از فرصت معنوی این ماه تأکید کرد و گفت: باید از ماه رمضان برای ارتقای بعدی معنوی فردی و اجتماعی استفاده شود.

 

وی با اشاره به لزوم حرمت‌گذاری بیش از پیش و رعایت شئون این ماه از سوی افراد مختلف، اظهار کرد: روزه‌خواری آشکار در سطح جامعه پیامدهای گوناگونی از نظر معنوی و اجتماعی داشته و با باید با این موضوع برخورد مناسب صورت گیرد.

 

حجت‌الاسلام موسوی جاجرمی تصریح کرد: در دین مبین اسلام برای گناه و جرم روزه‌خواری آشکار مجازات شلاق تعیین شده و این دین الهی به‌شدت روزه‌خواری آشکار در جامعه اسلامی را نهی و نکوهش کرده است.

 

مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان شمالی ادامه داد: اکنون اوضاع فرهنگی و معنوی جامعه ما به‌گونه‌ای است که بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی افراد غیر مکلف اقدام به روزه گرفتن می‌کنند، از این‌ رو روزه‌خواری آشکار در سطح جامعه مصداق بارز زیر پا گذاشتن ارزش‌های افراد روزه‌دار است.

 

وی خاطرنشان کرد: افزون بر این، روزه‌خواری آشکار شماری در سطح جامعه اسلامی به معنای زیر پا گذاشتن حق و حقوق افراد روزه‌دار است به همین دلیل باید با آن مقابله شود.

 

حجت‌الاسلام موسوی جاجرمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرهنگ برپایی سفره‌های افطار در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: این فرهنگ نیک و پسندیده است اما باید تلاش شود موضوع برپایی سفره‌های ساده و کم‌هزینه افطار در سطح جامعه فرهنگ‌سازی و نهادینه شود.

 

وی با بیان اینکه برپایی سفره‌های افطار در ماه مبارک رمضان امری مستحب است، ادامه داد: باید به‌ گونه‌ای باشد که سفره‌های افطار و وعده‌های غذایی افطار و سحر بیشتر برای افراد نیازمند باشد نه آنکه نیازمندان جایی در سفره‌های افطار و مراسم‌های ما نداشته باشند.

 

حجت‌الاسلام موسوی جاجرمی با اشاره به اینکه در جامعه ما افراد نیازمند و مستضعف زیادی وجود دارند، اضافه کرد: یکی از فلسفه‌های روزه گرفتن در ماه رمضان نیز درک نیازمندان و دستگیری از آن‌ها است، از این‌ رو باید موضوع برپایی سفره‌های افطار برای نیازمندان و یا افطاری دادن به آن‌ها در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

 

وی تصریح کرد: برپایی سفره‌های افطار برای محرومان و نیازمندان به نسبت افطاری دادن به افراد توانمند و متمکن، به مراتب ارزش و ثواب معنوی و اخروی بیشتری دارد.

 

رییس جبهه متحد اصولگرایان استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به برپایی سفره‌های افطاری از سوی برخی از دستگاه‌ها و ادارات، اظهار کرد: باید مسؤولان و مدیران به این موضوع توجه داشته باشند که هزینه‌های برپایی این سفره‌ها از چه محلی تأمین می‌شود.

 

حجت‌الاسلام موسوی جاجرمی گفت: اگر برپایی سفره‌های افطار در ادارات و دستگاه‌ها با هزینه‌های شخصی مسؤولان باشد، هیچ اشکالی نداشته و پسندیده هم هست، اما اگر قرار است در برپایی این سفره‌ها از محل بیت‌المال هزینه شود، جای اشکال داشته و باید در برگزاری این مراسم احتیاط کرد./9314/302/ب2

ارسال نظرات