۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۴۳۱۱۷۰
در گفت‌وگو با رسا؛

برنامه‏‌های مذهبی ماه رمضان مسجد مقدس جمکران تشریح شد

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران از سخنرانی مذهبی، ترتیل خوانی، دوره‌های آموزشی قرآن کریم، کارگاه‌های آموزشی تفسیر موضوعی قرآن کریم، روش حفظ و هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی به عنوان برخی از برنامه‌های فرهنگی این مسجد مقدس در ماه رمضان نام برد.
حجت الاسلام عباس ابراهیمی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران

حجت الاسلام عباس ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به تشریح برنامه‏های فرهنگی این مسجد مقدس پرداخت و گفت: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن است و با توجه به لزوم انس هرچه بیشتر با کلام وحی، دارالقرآن مسجد مقدس جمکرن برنامه‏هایی را تدارک دیده است.

 

طرح بیّنات 2؛ دوره آموزش قرآنی ضمن خدمت کارکنان مسجد مقدس جمکران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: طرح بیّنات 2، از ساعت 8 صبح روز سه شنبه هجدهم خردادماه، یک ساعت قبل از شروع کار رسمی، آغاز می شود و روزهای شنبه تا چهارشنبه ایام ماه مبارک رمضان ارائه خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در این دوره آموزشی مباحثی از قبیل تفسیر موضوعی قرآن کریم، روش حفظ، صحت الصلوة بیان خواهد شد؛ این دوره آموزشی ویژه برادران وخواهران به صورت جدا گانه برگزار می شود و در پایان گواهی نامه آموزشی ضمن خدمت به شرکت کنندگان اعطا شده واز مزایای آن بهره مند خواهند شد.

 

کارگاه آموزشی هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی

حجت الاسلام ابراهیمی بیان داشت: کارگاه آموزشی قرآن ویژه همسران کارمندان و کارکنان خواهر با عنوان هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی برگزار می شود؛ همچنین به طور کلی در ایام ماه مبارک رمضان چهار کارگاه آموزشی قرآنی در روزهای پنچشنبه از ساعت 9:30 تا 12 با موضوعات «هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی»، «سبک زندگی قرآنی»، «روش حفظ» و «تصحیح قرائت نماز» برگزار می شود.

 

برنامه ترتیل خوانی

وی با اشاره به اهمیت و تأکید بر تلاوت و ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان گفت: واحد دارالقرآن الکریم مسجد مقدس جمکران همچون سنوات گذشته، بعد از نماز ظهر و عصر، برنامه جزء خوانی قرآن کریم را با حضور قاریان و حافظان برجسته استانی و کشوری تدارک دیده است.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در ادامه افزود: در لیالی قدر نیز برنامه ترتیل خوانی سوره های منتخب برگزار می شود که حضور زائران، نمازگزاران، کارمندان و عموم روزه داران اعم از خواهر و برادران در این محافل، معنویت خاصی به این مراسم خواهد بخشید.

 

بیان نکات و مفاهیم برجسته هر جزء

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: با عنایت به این مهم که تدبر در آیات قرآن کریم و مفاهیم آن امری ضروری است، یکی از اساتید فرهیخته تفسیر قرآن کریم با حضور در برنامه ترتیل خوانی روزانه قرآن کریم، نکات و مفاهیم برجسته هر جزء قبل از قرائت آیات بیان می کند.

 

برگزاری مسابقه مفاهیم یک جرعه از نور

وی درباره مسابقه مفاهیم یک جرعه از نور، ابراز کرد: جهت جذاب سازی و توجه هر چه بیشتر زائران به نکات و مفاهیمی که کارشناس تفسیر پیرامون آیات، هر روز قبل از تلاوت ترتیل هر جزء بیان می کند، مسابقه کتبی طراحی و بین شرکت کنندگان توزیع می شود که در انتهای مراسم به سه نفر از برگزیدگان به قید قرعه جوایزی به رسم یادبود اهداء خواهد شد.

 

برگزاری محفل بزرگ قرآنی در سالروز ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: در بهار قرآن و به منظور تعمیق و ترویج آیات الهی در جمع مشتاقان و علاقه مندان به ساحت قرآن کریم، محفل انس با قرآن کریم در روز سه شنبه یکم تیرماه، مصادف با شب چهاردهم ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: این محفل که در سالروز ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می شود، با حضور قاریان بین المللی، قاریان نوجوان و اجرای گروه همخوانی همراه خواهد بود.

 

تصحیح قرائت نماز و مشاوره حفظ قرآن کریم

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) به امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند که هر گاه دیدی مردم به مستحبات اشتغال دارند، تو به کامل ساختن واجبات بپرداز؛ رهبر معظم انقلاب نیز بر این مطلب تأکید دارند که واجب است که همه ذکرهای واجب نماز به طور صحیح قرائت شود و اگر نمازگزار کیفیت صحیح تلفظ کلمات عربی را نمی داند، واجب است که یاد بگیرد.

 

وی تصریح کرد: یکی از واجبات نماز که بین نمازگزاران غریب واقع شده، مسأله صحیح و عربی خواندن الفاظ و ذکرهای نماز است؛ این در حالی است که یادگیری و عمل به این مهم، آسان و باعث زینت نماز است.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: واحد دارالقرآن کریم مسجد مقدس جمکران جایگاه‏‌های تصحیح قرائت نماز را در شب‏های چهارشنبه و جمعه، لیالی قدر و ایام خاص در نظر گرفته است؛ در این زمینه از اساتید مجرب روحانی بهره گیری شده است.

 

نمایشگاه سبک زندگی قرآنی

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسأله سبک زندگی اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن و لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‏‌های مختلف اشاره دارند و می فرمایند که در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می‏گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند.

 

وی ابراز کرد: یکی از اهداف قرآن مجید این است که با دستورات سازنده به ما قانون زندگی را بیاموزد؛ قانونی که با عمل کردن به آن می‏توانیم به قله سعادت و خوشبختی دست پیدا کنیم.

 

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت: مسجد مقدس جمکران به منظور ارج نهادن به منویات رهبر معظم انقلاب، نمایشگاهی با عنوان سبک زندگی قرآنی، همچنین کتابت قرآن و نمایش تابلوهای نفیس قرآنی با حضور اساتید برجسته خطاط و کاتب قرآنی از لیالی قدر تا پایان ماه مبارک رمضان برگزار می‏شود؛ در این نمایشگاه کارگاه‏های آموزشی ویژه‏ای با موضوع سبک زندگی و تربیت فرزند نیز برگزار خواهد شد.

 

برنامه‏‌های مرکز فرهنگی هنری گل نرگس در ماه مبارک رمضان

وی درباره برنامه‏‌های فرهنگی مرکز فرهنگی گل نرگس در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: مرکز فرهنگی هنری گل نرگس برنامه‌‏های فرهنگی ویژه‏ای برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده که پذیرش کودکان در ماه مبارک رمضان و لیالی قدر، قصه گویی مربیان پیرامون این ماه مبارک و پذیرایی افطار ویژه کودکان در سه نوبت از جمله این برنامه‌‏ها است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان تأکید کرد: هر یک از بخش‏های اداره آموزش، مدیریت تبلیغ و ارتباطات فرهنگی و مدیریت آفرینش‌های هنری مسجد مقدس جمکران، برنامه‏‌های ویژه‏ای برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده و برگزار می‌‏کنند.

 

گفتنی است که در دهه اول ماه مبارک رمضان حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد بعد از نماز ظهر و عصر در این مسجد مقدس به سخنرانی می پردازد./840/ت302/ی

ارسال نظرات