۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۴۳۲۴۳۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

اطاعت مقدمه مشروط برای هدایت است

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اطاعت بر اساس این آیه به سه محور اساسی تقیسم می‌شود، اظهار کرد: اطاعت‌های واجب، اطاعت ممنوع و اطاعت مشروط محور و هویت هدایت و اطاعت را در قرآن شکل می‌دهد.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عصر امروز در آیین ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تفسیر آیه ۵۴ سوره نور پرداخت و گفت: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید که ای بندگان اگر دو اطاعت را پیشه کنید ضرر نخواهید کرد و داعما در سود و منفعت خواهید بود.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید«قُلْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الْكَافِرِينَ» گفت: در این آیه خداوند متعال به حقیقت و هویت هدایت تصریح فرموده است و مسیر هدایت را برای بندگان خود تبیین فرموده است.

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اطاعت بر اساس این آیه به سه محور اساسی تقیسم می‌شود، اظهار کرد: اطاعت‌های واجب، اطاعت ممنوع و اطاعت مشروط محور و هویت هدایت و اطاعت را در قرآن شکل می‌دهد.

 

وی ادامه داد: اطاعت لازم و بدون قید شرط به آن جمله از مبانی دینی اطلاق دارد که خطوط حیاتی دین را شکا می‌دهد که شامل اطاعت از خدا، رسول اکرم(ص) و اولوالامر است.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه بیان مفهوم اولو الامر در این درجه اطاعت‌ها پرداخت و گفت: وقتی آیه«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد از جابر بن عبد الله انصاری نقل شده است که«من به حضرت روسل اکرم(ص) عرض کردم: یا رسول الله ما خدا و رسولش را شناختیم، اما «اولی الامر» که خداوند اطاعت و پیروی آنان را دوشادوش اطاعت تو قرار داده است، چه کسانی هستند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود «ای جابر! آنان جانشینان من و امامان مسلمانان بعد از من هستند.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه در این روایت حضرت رسول اکرم(ص) به تفصیل اسامی اولوالامر را بیان فرموده است، گفت: در ادامه روایت جابر بن عبد الله انصاری به نقل از حضرت رسول اکرم(ص)می گوید« اول ایشان علی بن ابی طالب است و بعد از او به ترتیب حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی، که در تورات به باقر معروف است، و تو ای جابر او را می‌بینی در آن موقع سلام مرا به او برسان. بعد از او جعفر بن محمد صادق و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی می باشند و بعد از او امام هم نام و هم کنیة من، حجت خدا بر روی زمینش و آخرین نشانة پروردگار در میان بندگانش، پسر حسن بن علی است.»

 

وی افزود: حضرت رسول اکرم(ص) بقیه الله اعطم را چنین برای اطرافیان خود معرفی می‌کند« او کسی است که خداوند متعال سراسر زمین را به دست او فتح می کند، او کسی است که از شیعیان و دوستان خود پنهان می شود، به طوری که بر امامت او کسی پا بر جا نخواهد ماند؛ مگر آن کسی که خداوند قلبش را به ایمان آزموده باشد.»

 

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بیان مواردی از دستور«لاتطع» از سوی خداوند متعال در قرآن کریم پرداخت و گفت: خداوند متعال در آیه ۲۸ سوره کهف می فرماید«وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناکَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً یعنی نفس خود را همراه کسانی دار که صبحگاه و شامگاه پروردگارشان را می خوانند در حالی که پیوسته خشنودی او را می طلبند. و مباد که هر دو چشمت از آنها به شخص دیگر و چیز دیگر منصرف شود که زینت و آرایش زندگی دنیا را طالب باشی ، و از کسی که قلب او را  به خاطر سابقه طغیانش از یاد خود غافل کرده ایم و از هوا و هوس پیروی می کند و کارش اسراف و تجاوز از حدود خداوند است اطاعت مکن.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه در این آیه خداوند به پیامبر خود امر می‌کند که اصحاب غافل، هواپرست و افراطی را خود دور کند و در مشورت امور آنان را سهیم نکند./۸۳۷/پ202/س

ارسال نظرات