۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۴۳۲۶۴۳
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

حضرت رسول با ثروت حلال حضرت خدیجه راه اقتصاد ربوی نظام جاهلی را مسدود کرد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ثروت حضرت خدیجه(س) از راه حلال و مضاربه بود، گفت: حضرت رسول(ص) با ثروت حلال حضرت خدیجه(س) راه اقتصاد و ثروت حرام را مسدود کرد.
حضرت خدیجه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شیرازی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در دوره معارفی کوتاه مدت« حضرت ام المؤمنین» در سالن ولایت صحن صاحب الزمان(عج) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در جامعه جاهلیت عرب قبل از اسلام ربا خواری به شدت زیاد بود و اکثراً ثروتی را که افراد کسب می‌کردند از راه نامشروع و غیر حلال بود، گفت: با وجود این در همان زمان ثروت حضرت خدیجه(س) ثروتی بود که از راه حلال کسب می شد.

 

وی افزود: حضرت خدیجه(س) ثروت خود را از حلال و مضاربه کسب می‌کردند به این ترتیب که حضرت با تجار از جمله حضرت محمد(ص) پیمان مضاربه می‌بستند و عامل و تجار را در سود خود شریک می‌کردند ولی در صورت ضرر عامل یا تاجر از خسارت مستثنا بود و تنها ضررش همان تلاشی بود که به خاطر کسب سود از دست داده بود و موفق به کسب سود نشده بود به همین علت افراد زیادی به حضرت خدیجه(س) تجارت می‌کردند زیرا ایشان بانوی امین و با انصاف بودند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همین موضوع و استفاده از قاعده مضاربه که بعد از اسلام هم به عنوان یکی از قواعد اسلامی شناخته شد موجب شد که ثروت حضرت خدیجه(س) از تمامی قریش بیشتر باشد.

 

خانم شیرازی ادامه داد: زمانی که قریش متوجه ازدواج حضرت خدیجه(س) با حضرت رسول(ص) شد از ترس اینکه مبادا ثروت حضرت خدیجه(س) در راه اسلام و علیه کفار به کار گرفته شود حضرت خدیجه(س) را که تا زمان دارای خدم و غلامان فراوانی بودند را از جامعه خود طرد کرده و رفتار و آمدهای خود را با ایشان قطع کردند و هیچ یک از زنان قریش با این بانوی آسمانی معاشرت نمی کردند.

 

وی افزود: اما این تحریم و لجاجت قریش نتوانست مانع حضرت خدیجه(س) شود و ایشان بدون هیچ گونه اعتراضی و از روی میل قلبی نه تنها اولین زنی بودند که به اسلام ایمان آوردند بلکه ثروت خود را هم برای ترویج اسلام خرج کردند و اگر ثروت ایشان نبود امکان مهاجرت به حبشه، حمایت از عده اندک تازه مسلمانان و نجات از شعب ابوطالب برای مسلمانان فراهم نمی‌شد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) با ثورت خود موجب شدند که مسلمانان از تحریم های مختلف کفار نجات پیدا کرده و کفار نتوانستند از طریق تحریم های اقتصادی و اجتماعی مسلمانان را ضعیف کنند.

 

خانم شیرازی ادامه داد: نکته جالب در مورد ثروت حضرت خدیجه(س) این است که ثروتشان همانطور که گفته شد از طریق تجارت و به روش مضاربه و از راه حلال بود و حضرت رسول(ص)به وسیله این ثروت حلال جلوی نظام ربوی و آلوده به حرام اقتصاد جاهلی را گرفتند و به وسیله نشر اسلام برای همیشه سنت‌های جاهلی را نه تنها در جامعه عربستان بلکه در تمامی نقاط جهان ریشه‌کن کردند.

 

وی یادآور شد: به برکت حلیت ثروت حضرت خدیجه(س) نشر اسلام ممکن شد و خداوند در قبال این فداکاری حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) را به ایشان هدیه داد و به برکت حضرت زهرا(س) نه تنها نسل حضرت رسول(ص) حفظ شد بلکه زمینه نشر اسلام هم به وسیله این دخت گرامی حضرت رسول(ص) فراهم شد./۹۶۸/پ202/س

ارسال نظرات