۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۴۳۳۸۸۱

تشریح فعالیت نخستین پایگاه تحلیلی خبری «فقه حکومتی»

نهمین جلسه شورای سیاستگذاری پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل با حضور حجج الاسلام محمدمهدی محققی، مدیر عامل، سیدفرید حاج سیدجوادی، محمدمهدی کریمیان و آقایان ابوالحسن میری و سیدجواد میرخلیلی، در قم برگزار شد.
شورای سیاستگذاری پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل

به گزارش خبرگزاری رسا، نهمین جلسه شورای سیاستگذاری پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل با حضور حجج الاسلام والمسلمین محمدمهدی محققی، مدیر عامل، سیدفرید حاج سیدجوادی، محمدمهدی کریمیان و آقایان ابوالحسن میری و سیدجواد میرخلیلی، در قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آقای میری با قرائت آیاتی از کلام الله مجید جلسه را به صورت رسمی آغاز کرد و از حضور اعضا در این جلسه تقدیر کرد و در ادامه موضوعات جلسه را مطرح و به تناسب از مدعوین خواسته شد تا طرح نامه های خود را به اعضای جلسه ارائه کنند.

حجت الاسلام محمدمهدی محققی، مدیر مسئول و سردبیر پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل در این جلسه گزارش جامعی به صورت کمی و کیفی از فعالیت های سایت ارائه کرد و اظهار داشت: نرم افزار این سایت در تاریخ 4 شهریور ماه 94 تحویل داده شد که از اول مهرماه 94، مراحل بارگذاری آن آغاز شد و هم اینک 9 ماه از فعالیت آن می گذرد که در این مدت دو هزار و 457 رکورد خبری به کارتابل ارسال شده که تعداد 1698 خبر و محصول آنلاین شده است.

وی افزود: در این مدت 760 خبر حذفی و یا تستی یا در انتظار آنلاین داریم. البته سایت به صورت رسمی افتتاح نشده است که از اعضای شورای سیاستگذاری می خواهیم که در این زمینه تصمیم گیری لازم را اتخاذ کنند.

حجت الاسلام محققی، همچنین به ارائه گزارشی از فعالیت های کانال تلگرامی سایت فقه حکومتی وسائل پرداخت و گفت: کانال تلگرامی سایت فقه حکومتی وسائل در حال حاضر 700 عضو از طلاب و مسؤولان  دارد که روزانه به طور متوسط 5 پیام به صورت عکس نوشته یا متن برای مخاطبان ارسال می شود. تاکنون حدود 530 پیام  به صورت طرح نوشته ارسال شده است و در روزهای اخیر پیام ها به صورت متن محور طراحی شده اند که استقبال مخاطبان از خواندن متون اخبار بیشتر بوده است.

وی از فعالیت ده سرویس در این سایت خبر داد و افزود: درحال حاضر 4 سرویس این سایت به صورت فعال و 4 سرویس آن نیمه فعال هستند و دو سرویس هم فعالیت عادی دارند. در سرویس سیاست 325 محصول، اقتصاد 302 ‌، مبانی 240 ‌، فرهنگ و هنر 165 ‌، جامعه 30 ‌ و حقوق 24 ‌ و مکتب دفاعی 18 ‌ خبر و محتوای خبری منتشر شده است. در سرویس علم و فناوری 30 خبر و مسائل مستحدثه 22 محصول و چند رسانه ای 32 محصول داشته ایم. ضمنا تاکنون 742 جلسه درس خارج فقه حکومتی از 19 استاد در حوزه های علمیه قم، مشهد و اهواز توسط 11 مقرر به صورت خبر تقریری ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است. ‌

 سردبیر پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل در ادامه این جلسه از اعضای شورای سیاستگذاری خواست تا درباره پوشش اخبار غیرمعممین که در حوزه به صورت کرسی درس خارج به مباحث فقه حکومتی می پردازند، تعیین تکلیف کنند و ادامه داد:  ادغام و کاهش سرویس ها، زمان افتتاح رسمی سایت، فراخوان مقاله و ایده، برگزاری دوره های آموزش حضوری یا از راه دور، حمایت از پایان نامه ها، تولید نرم افزار، برگزاری نشست های علمی و ترویجی و جلسات نقد کتاب، کرسی آزاد اندیشی و مناظر علمی از جمله موضوعات است که از اعضای شورای سیاستگذاری می خواهیم در این زمینه تصمیم لازم را در جلسات آینده اتخاذ کنند.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام سیدفرید حاج سیدجوادی گفت:گزارش خوب و جامعی بود و نشان می دهد فعالیت خوبی در پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل صورت می گیرد. چون شناخت بیشتر از فعالیت ها می تواند در تصمیم گیری ها تاثیر گذار باشد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی کریمیان، با تایید روند کلی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، اظهار داشت: چهره سایت خیلی حوزوی شده است. بهتر است از شخصیت های غیرمعمم مانند آقای دکتر اسماعیلی، قشقایی و .... و نیز موضوعات متنوع استفاده شود تا کاربران از آن بهره ببرند.

در ادامه این جلسه آقای محسن رضایی، دبیر سرویس مبانی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل و مسؤول تدوین سند راهبردی سایت، گزارشی از پیش نویس اولیه سند راهبردی پنج ساله سایت ارائه کرد و اعضای جلسه در پایان این گزارش اعلام کردند که این موضوع نیاز به تکمیل و تغییراتی در سند و  بحث و بررسی بیشتری دارد تا به صورت مستقل در جلسه ای به آن پرداخته شود.

سیدجواد میرخلیلی، عضو شورای ساستگذاری و دبیر سرویس سیاست پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل نیز در این جلسه خواستار بررسی بیشتر سندچشم انداز پایگاه خبری فقه حکومتی وسائل شد و افزود: بهتر است برای تنظیم دقیق این سند، برخی چشم اندازهای که در همین زمینه تدوین شده ملاحظه شود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام سیدمهدی معلمی، طرح «مساله شناسی بانکداری اسلامی با رویکرد فقه حکومتی» را تبیین کرد که اعضای شورا در این زمینه بحث فراوانی را انجام دادند و به دلیل گستردگی و حساسیت و اهمیت این موضوع قرار شد این طرح با تجدید نظر به صورت منسجم و جامع ذیل یک موضوع مرتبط با فقه حکومتی مانند اوراق مشارکت مدون و به صورت مسائل فقهی کاربردی، سئوالات استقصا و مساله شناسی و دسته بندی شود و به صورت منظم به یکی از استادان سطح خارج حوزه ارائه شود تا درس خارج با همین موضوع در طول سال تحصیلی آینده دایر شود.

همچنین آقای علیرضا داوودی در ادامه این جلسه طرح مساله شناسی فقه امنیت اجتماعی را ارائه کرد که اعضای شورا نیز در این خصوص به دلیل نبود مدل کار و کمبود مستندات و فقدان سابقه، مقرر شد که  فعلا این طرح  توسط آقای داودی به عنوان سرپرست سرویس مکتب دفاعی به صورت مصاحبه، یادداشت و سایر محصولات خبری دنبال شود تا در آینده نسبت به فعالیت های پژوهشی و آموزشی، اقدامات لازم صورت گیرد.

اعضای شورای  سیاستگذاری اعلام کردند که این طرح بیشتر جنبه پژوهشی دارد و باید به صورت ارائه محصولات خبری کار را پیش برد. چون بیشتر مقوله «امنیت اجتماعی» یا «امنیت زیست محیطی» شکل توصیفی و تبیینی دارد و نمی توان با نگاه حلال و حرام به آن پرداخت.

در پایان این جلسه آقای علیرضا استادیان، مدیر آموزش و پژوهش گزارشی از کتابچه «شناختنامه استادان، مراکز و موسسات فقه حکومتی» و جزوه «شیوه تقریر نویسی دروس خارج فقه حکومتی» ارائه کرد و اظهار داشت: تاکنون برای پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، سه دوره آموزشی برگزار کرده ایم که دوره بعدی نیز به زودی برگزار خواهد شد.

در ادامه اعضای شورای سیاستگذاری پیشنهاد کردند که کتابچه به صورت جامع و با دقت بیشتری تدوین شود.

 

همچنین حسن صحرائی، دبیر اجرایی پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل در این جلسه به فعالیت های این پایگاه خبری اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه برنامه ها و فعالیت های این سایت مورد توجه علما و شخصیت های حوزویان قرار گرفته است و برای معرفی و آشنایی بیشتر بزرگان و مدرسان حوزه با این پایگاه خبری دیدارهای را در آینده نزدیک خواهیم داشت./917/د101/س

منبع: پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل

ارسال نظرات