۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۳۳۹۰۳
استاد حوزه علمیه:

شیطان برای ناشکری و گناه انسان را متوجه کمبودها می‌کند

حجت الاسلام نظافت، سلب آرامش انسان را از پیامدهای حرص عنوان کرد و گفت: هنر شیطان این است که انسان را متوجه نداشته ها و کمبودها می کند تا خدا را ناشکری کرده و به هر قیمت برای کسب نداشته ها تلاش کند و به گناه بیفتد.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، استاد حوزه علمیه ظهر امروز در درس اخلاق اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی درباره رذیله حرص گفت: حرص به معنای نارضایتی و ناشکری خداوند است و انسان را تحریک و به گناه نزدیک می کند و نزدیکی به گناه هم باعث ضعف اراده و تشدید وسوسه و در نهایت ارتکاب گناه می شود.

 

وی، سلب آرامش انسان را از پیامدهای حرص عنوان و اظهار کرد: به فرموده امیرمؤمنان علی(ع)، داشتن همّ(دغدغه و غصه) اگر برای امور ناصواب باشد(مانند غصه معاش و رزق و روزی)، نیمی از پیری است.

 

اعتماد به خدا و توجه به داشته ها؛ راه درمان حرص

حجت الاسلام نظافت، اعتماد و خوش بینی به خداوند را از راه های درمان حرص عنوان و تصریح کرد: هنر شیطان این است که انسان را متوجه نداشته ها و کمبودها می کند در حالی که خدا ما را به داشته ها و نعمت ها توجه می دهد زیرا اگر متوجه داشته ها باشیم امید پیدا می کنیم و شاکر می شویم.

 

حرص سبب افزایش روزی نمی شود

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)، با بیان اینکه روزی هر موجودی دست خداوند است، افزود: حرص، روزی ما را اگر کاهش ندهد، افزایش نمی دهد؛ از مشکلات ما این است که فقط پول را ثروت می دانیم نه سلامتی، فرزند صالح و از این قبیل موارد را.

 

وی خاطرنشان کرد: وقتی کاروانی ما را به سفر می برد خیالمان از بابت غذا راحت است چون به مدیر کاروان اعتماد داریم اما متأسفانه به خدا که خالق ما و تواناتر از همه است، اعتماد نداریم و تصور می کنیم اگر حرص داشته باشیم به روزی بیشتر دست پیدا می کنیم.

 

حرص، انگیزه خوبی برای کار نیست

حجت الاسلام نظافت با بیان اینکه برخی از عوامل رزق، مادی و برخی معنوی است(مانند خوش خلقی، صدقه و استغفار)، یادآور شد: رزق مقدّر به دو نوع است؛ روزی ای که باید دنبال آن برویم و آن را طلب کنیم و اگر تنبلی کنیم از دست می رود و روزی ای که دنبال ما می دود. بنابراین با انگیزه انجام وظیفه باید کار کنیم نه با انگیزه حرص.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گناه روزی انسان را کم و استغفار روزی و برکت را افزایش می دهد، اضافه کرد: بر این اساس خداوند گاهی بندگانش را مبتلا می کند و برکت ها را می گیرد تا به سوی او برگردند و توبه کنند.

 

وی با اشاره به اینکه از نظر اسلام، تولید ثروت عبادت است، افزود: کسی که با زحمت نان حلال به دست می آورد مانند رزمنده در راه خداوند است؛ خداوند جوان بیکار را دوست ندارد زیرا بیکاری فساد می آورد./202/930/ب1

ارسال نظرات