۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۳۵۲۹۳
استاد حوزه علمیه خواهران تبیین کرد؛

روحیه استکباری جلو دین داری مردم را می گیرد

استاد حوزه علمیه خواهران به وجود همه لغزش های اقوام پیشین در جامعه امروز اشاره و ابراز کرد: در جامعه امروز همه این مشکلاتی که برای اقوام های پیشین وجود داشت از جمله مجالس فساد، فساد اقتصادی، و برج سازی وجود دارد که باید از سرگذشت آن ها درس بگیریم.
شبکه عنکبوتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم پورحسینی، استاد مؤسسه علمی تتحقیقی مکتب نرجس، امروز در محفل انس با قرآن در این مدرسه علمیه به تفسیر سوره عنکبوت پرداخت و گفت: خواندن تنها کفایت نمی کند بلکه خواندن با تدبر برای ما برکت دارد.

 

وی به قبولی احسن اعمال تأکید و اظهار کرد: وقتی قرآن بیان می کند که  اعمال مورد قبول واقع می شود منظور از قبولی در برخی از آیات از جمله این ایه از قرآن کریم که می فرماید: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِين»، قبول عادی اعمال را داریم و در برخی از تعابیر از جمله در سوره احقاف «قبول احسن» بیان می شود که ما قبولی احسن اعمال خود را از خداوند درخواست می کنیم.

 

پورحسینی با بیان این که سنت خدا در آزمودن ایمان انسان ها، محور سوره عنکبوت است، ابراز کرد: سنت یعنی قانون قطعی که یکی از قانون بدون تغییر الهی «آزمودن» است.

 

آزمون الهی برای همه موجودات است

این استاد مکتب نرجس خاطرنشان کرد: قانون آزمون الهی برای همه موجودات است از جمله این که ملائکه، ابلیس و اقوام پیشین آزمایش شدند و امت اسلامی هم آزمایش می شود.

 

وی با اشاره به نام سوره عنکبوت، گفت: از نکته های جالب نام سوره دارد که خداوند با آن ها به ما درس می دهد از جمله از ویژگی عنکبوت که قانع ترین و مگس که حریص ترین و پرخورترین حیوان است در قرآن آمده است که مگس در دام عنکبوت می افتد.

 

پورحسینی به آیه 1 تا 13 سوره عنکبوت اشاره و بیان کرد: این سوره ها در خصوص این مسأله تأکید دارد که گروه های مختلف در برابر آزمون های الهی است.

 

این استاد حوزه به در معرض آزمون الهی قرار گرفتن مومنان اشاره و بیان کرد: آیه 5 تا 9 سوره عنکبوت در خصوص این که مؤمنان در برابر آزمون الهی قرار می گیرند و سپس تحمل آن ها در برابر سختی ها با صبر خود و ناشکری نکردن، سخن می گوید.

 

وی با اشاره به سخن قران در خصوص آزمون منافقان و کافران، اظهار کرد: از آیه 9 به بعد سوره عنکبوت به جبهه نفاق بدترین دشمنان اسلام هستند اشاره می کند که حاضر به تحمل مشکلات و سختی ها نیستند و سپس از آزمایش کافران سخن می گوید.

 

 

آزمون خداوند بر پیامبران و اقوام گذشته درس عبرتی برای ما

پورحسینی با بیان این که 30 آیه از سوره عنکبوت در خصوص امتحان اقوام گذشته است، گفت: از آیه 13 به بعد در خصوص داستان پیامبران از جمله نوح، ابراهیم، طوط، شعیب، عاد و ثمود و فرعون و قارون و آزمایش الهی بر این اقوام صحبت می کند.

 

این استاد حوزه با بیان این که خداوند سرگذشت اقوام گذشته را آیتی بیان کرده است، اظهار کرد: خداوند از هلاکت کافران در زمان نوح و نیز فرعون صحبت کرده است که ما بازمانده های کشتی نوج در موزه های بزرگ جهان و مومیایی شده فرعون را داریم.

 

وی به سرنوشت مخالفان حضرت ابراهیم با توجه به سوره عنکبوت، اشاره و ابراز کرد: در این سوره خداوند سدنوشت این قوم که با این حضرت مخالفت کردند را در قیامت مورد لعنت و جایگاه آن ها را آتش بیان می کند.

 

 رحمت  خدا در نتیجه سربلند شدن از آزمون الهی

پورحسینی به برکت هایی که خدا در نتیجه سربلند شدن از آزمون الهی می دهد اشاره و بیان کرد: اگر کسی از آزمایش الهی پیروز خدا برکاتی می دهد چنانچه که حضرت ابراهیم سال ها با شرک می جنگد و در پایان عمر به ایشان  فرزند می دهد بنابراین فرزند یکی از ازمایش های الهی است.

 

 

قوم لوط و نتیجه فساد در جامعه

این استاد حوزه با اشاره به آیه 28 تا 35  سوره عنکبوت به سرگذشت قوم لوط اشاره و بیان کرد:  در این آیه ها خداوند به  جلسات فساد قوم لوط  اشاره و این مجالس منکر را منشا فساد بیان می کند همچنین فرجام قوم لوط با عذاب الهی همراه است.

 

وی با مقایسه جامعه امروز و جامعه قوم لوط، گفت: در قوم لوط فحشا رواج  داشته و لباس ها عریان بود که در جامعه ما به خاطر مد و مدگرایی به سمت عریان شدن لباس ها رفته و حتی خانم های متدین نیز مقید به این امر نیستند.

 

پورحسینی با اشاره به این آیه از قرآن که خداوند می فرماید:« تَأْتُونَ فيناديكُمُ الْمُنْكَرَ»، اظهار کرد: در جامعه لوط مجلس عمومی همراه با منکر بود حال مجالس ما نیز با منکر همراه است حتی در مجالسی که با مولودی همراه است با لباس های عریان در این محفل ها حضور دارند.

 

استاد مکتب نرجس خاطرنشان کرد: اگر فساد در جامعه دامنگیر شد ما نباید این امر برای ما عادی شود چنانچه در این سوره اشاره دارد که حضرت لوط  اشاره که به خاطر فساد سینه ایشان تنگ می شد.

 

فساد اقتصادی هلاکت جامعه را در پی دارد

وی با اشاره به فساد اقتصادی در زمان حضزت شعیب، گفت: خداوند در سوره عنکبوت به فساد اقتصادی جامعه در زمان حضرت شعیب اشاره دارد که این قوم به عذاب گرفتار می شوند.

 

پورحسینی با بیان این که فساد اقتصادی هلاکت جامعه را در پی دارد، ابراز کرد: قوم شعیب بر اثر فساد اقتصادی از بین رفتند و با توجه به این که برخی از گناهان جامعه را از بین می برد بنابراین فساد اقتصادی به جامعه ضربه بزرگی می زند و هلاکت جامعه را در پی دارد.

 

این استاد حوزه افزود: در ادامه سوره عنکبوت به قوم عاد و ثمود  اشاره دارد که مشکل آن ها برج سازی و مسکن ها ی تجملاتی بود  و فریب شیطان را خورند که منجر به هلاکت آن ها شد.

 

وجود همه لغزش های اقوام پیشین در جامعه امروز

وی به وجود همه لغزش های اقوام پیشین در جامعه امروز اشاره و ابراز کرد: در جامعه امروز همه این مشکلاتی که برای اقوام های پیشین وجود داشت  از جمله مجالس فساد، فساد اقتصادی، و برج سازی درگیر هستیم که باید از سرگذشت آن ها درس بگیریم.

 

پورحسینی خاطرنشان کرد: از جمله سوره هایی که در شب قدر  به خواندن آن سفارش شده است عنکبوت است یعنی ما با همه خطراتی که جامعه را تهدید می کند، آشنا می شویم.

 

 

روحیه استکباری افراد جلو دین داری مردم را می گیرد

این استاد حوزه با اشاره به سرگذشت قاون و فرعون در سوره عنکبوت، گفت: در این سوره در خصوص  قارون و فرعونصحبت می شود که از حضرت موسی روی برگرداند و خداوند ان ها را به روش های مختلف از بین برده است.

 

وی افزود: روحیه استکباری افراد به خاطر ثروت  و طمع در جامعه است که آفت جامعه است و جلو دین داری مردم را می گیرد.

 

پورحسینی خاطرنشان کرد: در این سوره خداوند در ادامه جریان قارون و فرعون تمثیل به موجودی به نام عنکبوت دارد که موجودی قانع بوده و با اب دهان دام می تند، مگسی که به خاطر طمع در این دام می افتد پس باید درس بگیرم.

 

 جدی گرفتن قرآن نخستین راهکار برای امت اسلامی

این استاد حوزه جدی گرفتن قرآن را نخستین راهکار قرآن برای امت اسلامی بیان و اظهار کرد: در آیه 25 سوره عنکبوت به تلاوت قرآن تأکید شده است اما  ما تلاوت قرآن را جدی نمی گیریم.

 

وی قرآن خواندن را یکی از راهکارهای حفظ معنویت در ماه رمضان دانست و گفت: باید قرآن را تلاوت و در آن تدبر داشته باشیم.

 

پورحسینی با بیان این که در سوره عنکبوت بین خواندن قرآن و نماز خواندن رابطه است، گفت:  اگر چون قرآن را سبک بشماریم، نماز ما نیز همراه با توجه نیست.

 

 شرایط سربلندی از آزمون الهی

این استاد حوزه در ادامه به شرایط سربلندی از آزمون الهی، اشاره و ابراز کرد: برای این که در برابر این آزمون ها موفق شویم باید قران را جدی گرفته و در اقامه نماز و صحبت کردن با اهل کتاب توجه ویژه داشته باشیم.

وی به جدال احسن با دیگران تأکید و ابراز کرد: قرآن می گوید وقتی با اهل کتاب جدال احسن داشته باش که امام صادق(ع) جدال احسن را روش قرآن در بیان مسائل از جمله در سوره یاسین، مطرح می کند.

 

چگونگی برخورد با مخالفان

پورحسینی افزود: جدال احسن یعنی جمله ای که طرف مقابل قبول دارد را بیان کنیم و با وی وارد گفتگو می شود به عبارت دیگر با وی منطقی حرف بزنیم بنابراین باید با افراد جامعه و  مخالفان منطقی صحبت کنیم.

 

این استاد مکتب نرجس با بیان این که آیه 56 تا 60 سوره عنکبوت به نوع برخورد با مخالفان را بیان می کند، گفت: در جامعه ما همه گونه افراد دارد از جمله متدین ایمان ضعف و مخالف وجود دارد که  آن جا که نتوانستیم، تغییر ایجاد کنیم باید هجرت کرد.

 

وی  با بیان این که نخستین وظیفه مومن صلاح گری در جامعه است، گفت:  مومن نخست باید در برابر جامعه به اصلاح گری بپردازد و اگر نتوانست آن گاه هجرت کند.

 

پورحسینی تصریح کرد: در زمان طاغوت برای ساختن مرکز فرهنگی بزرگان و علما  هزینه می کردند که جامعه هضم فساد نشود اما در حال حاضر برخی با وجود جمهوری اسلامی همه مسؤولیت را بر دوش رهبر و بخسش های دولتی می اندازند حال آن که  وظیفه ما چیست؟

 

این استاد حوزه افزود: اگر جهاد داشته باشیم خدا رحمت و هدایت ویژه ای نصیب ما می کند، هدایت و رحمت ویژه برای کسانی است که دغدغه اجتماع دارند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاوت این سوره ها مسؤولتی به ما می دهد که وظیفه  خود را نسبت به اصلاح جامعه نایدیده نگیریم./1310/201/ب3

ارسال نظرات