۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۴۳۵۹۰۱
سلطانیه مطرح کرد؛

لزوم پیگیری حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران

سلطانیه با اشاره به نقش مهم نهادهای غیر دولتی در زنده نگه داشتن موضوع حمله به هواپیمای ایران، گفت: قطعا می‌توان با ایجاد یک سند تاریخی موضوع حمله به هواپیمای مسافربری ایران را از لحاظ حقوقی مورد پیگیری قرار داد.
علی اصغر سلطانیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر سلطانیه، نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز شنبه 12 تیر در هم اندیشی بررسی حقوق بشر امریکایی با محوریت واکاوی حمله ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367 در محل مجمع جهانی صلح اسلامی با اشاره به سابقه خدمت خود در مجامع بین المللی، گفت: در خصوص حمله به هواپیمای مسافربری ایران چون برخورد قاطعی صورت نگرفت این احتمال وجود دارد که دوباره چنین اقداماتی صورت بگیرد.

 

وی افزود: تمام سازمان‌های غیر دولتی باید تلاش کنند تا موضوع حمله به هواپیمای مسافربری ایران زنده نگه داشته شود و به عنوان یک سند تاریخی مطرح شود تا از طریق آن بتوان موارد حقوقی در این خصوص را نیز دنبال کرد.

 

سلطانیه ابراز داشت: در زمان جنگ تحمیلی نیز با تمرکز بر موضوع حادثه شیمیایی سردشت توانستیم این فاجعه را در سطح بین المللی دنبال کنیم و امروز شاهد هستیم که هرساله یک مراسم یادبود در محل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی یک مراسم برای قربانیان حمله شیمیایی صدام گرفته می‌شود.

 

نماینده سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تلاش های خود و نهادهای غیردولتی در ثبت شکایت قربانیان سلاح های شیمیایی سردشت از تاجر دستگیر شده این سلاح‌ها و گرامیداشت فاجعه بمباران شیمیایی سردشت در لاهه افزود: دستاورد حداقلی این اقدام جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در دنیا به ویژه ایران است.

 

وی تأکید کرد: برای پیگیزی حقوقی این موضوع می‌توان از مدارک سازمان بین المللی هوانوردی (ICAO) نیز استفاده کرد.

 

وی با اشاره به اینکه سفر خود به لاهه به مناسبت سالگرد سلاح‌های شیمیایی و تهیه متن نامه‌ای در مسیر بازگشت از این سفر در زمینه حمله ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، تصریح کرد: برگزاری مراسم مختلف و یا سخن گفتن در رسانه ها کفایت نمی کند لذا پیشنهاد می‌کنم با امضای این نامه خطاب به سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ICAO) و در ادامه به دبیر کل سازمان ملل متحد این نوع پیگیری به سند تاریخی مبدل شود.



وی با تاکید بر مسؤولیت سنگین اندیشمندان، روشنفکران به ویژه سازمان های غیردولتی در این نوع پیگیری ها گفت: برخی می گویند نمی توان کاری کرد اما من با استناد به پیگیری ها و تجربیاتم می گویم خیلی کارها می توان کرد.

 

سلطانیه در پایان، گفت: معتقدم با کار حرفه ای می توان صدای مظلومیت خود را به نحوی شایسته به گوش جهان رساند. سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری ( ICAO) یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که مأموریت آن هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است./856/پ202/ج

ارسال نظرات