۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۴۳۶۹۷۷
نماینده ولی فقیه در قزوین:

تفقه در دین به معنای فهم ریشه‌ای مسائل است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اگر هدف خود را در همه مسائل دینی فهم ریشه‌ای آن قرار دهیم به تفقه در دین دست پیدا می‌کنیم، البته هرکس به اندازه وسع فکری خودش، خدای متعال انتظار ندارد که همه انسان‌ها مثل شیخ انصاری تفکر در دین داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین، ظهر امروز در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مسج امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: گاهی ما بر اساس عادت و توصیه بزرگان و خانواده نماز می‌خوانیم اما گاهی مسئله جدی شده و این نماز را براساس مطالعه رساله دینی و احکام اسلامی خواهیم خواند.

 

یک مجتهد دینی دین را با دلایل و ریشه‌هایش متوجه می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اینکه تفقه یا فکر کردن در دین از توصیه‌های امام علی (ع) به فرزندانشان است ابراز کرد: تفقه از کلمه فقه گرفته شده است، مثل اینکه به یک مجتهد دینی، فقیه گفته می‌شود زیرا دین را با دلایل و ریشه‌هایش متوجه می‌شود.

 

خطیب جمعه قزوین با توجه به اینکه مؤمن باید اهل تفکر در دین باشد، افزود: فهم ذکرهایی چون "الله اکبر"، " سبحان الله" و "الحمدالله" برای ما دارای فواید زیادی است، تا اینکه فقط آن‌ها را از روی عادت بیان کنیم.

 

تفقه در دین به معنای فهم ریشه‌ای مسائل است

این مفسر قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه تفقه در دین به معنای فهم ریشه‌ای مسائل است، بیان کرد: اگر هدف خود را در همه مسائل دینی فهم ریشه‌ای آن قرار دهیم به تفقه در دین دست پیدا می‌کنیم، البته هرکس به اندازه وسع فکری خودش، خدای متعال انتظار ندارد که همه انسان‌ها مثل شیخ انصاری تفکر در دین داشته باشند.

 

زمان رسیدن به درجه تفقه در دین

این کارشناس حوزوی اضافه کرد: البته بیان اذکار و قرائت قرآن بدون فهم معانی آن دارای فایده است، اما زمانی که ما با تفکر در معانی این اذکار را بر زبان می‌آوریم، به درجه تفقه در دین می‌رسیم.

 

این کارشناس دینی عنوان کرد: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که" خود را عادت دهید که در برابر ناملایمات صبور باشید و زود عصبانی نشوید."

 

وی ادامه داد: امروزه اکثر جرائم در کشور ما به واسطه عصبانیت بی‌مورد است، صبور بودن در زندگی این ویژگی را برای فرزندان ما به صورت یک فرهنگ تبدیل می‌کند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره بر اینکه باید باورهای دینی خود را عمیق و از سطحی‌نگری دوری کنیم، تأکید کرد: در روایت آمده اگر خدای متعال بخواهد به بنده‌ای خیر بدهد فهم در دین را به او عنایت می‌کند، این نکته بسیار با ارزش است.

 

این استاد حوزوی بیان کرد: شخصی که خدا را ملجأ خود می‌داند در زندگی دارای پناهگاه حافظ و امن قرار داده است و هیچ کس توان آسیب رساندن به او را ندارد.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه در نگاه امام علی شکیبایی ورزیدن بهترین خُلق است، افزود: امام علی (ع) می‌فرمایند که" در همه کارهایت ملجأ و مأوای خودت را خدا قرار بده،" ما نباید در این دنیا دلخوش و امیدوار به کسی باشیم، البته پیامبر (ص) و ائمه اطهار )ع) واسطه بین ما و خدای متعال هستند.

 

این کارشناس اخلاق با بیان اینکه ائمه تجلی مهر و علم خداوند هستند، اشاره کرد: امامان حبل‌الله هستند و این مخالف نگاه وهابیت است که گمان می‌کنند ما ائمه را مثل خدا می‌دانیم؛ در صورتی که خود امامان معصوم با این تفکر مبارزه می‌کردند.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از تأکیدات امام علی (ع) این است که برای درخواست‌های خود فقط خدا را درنظر بگیرید، اظهار کرد: گاهی ما دعا می‌کنیم و برآورده نمی‌شود، یکی از عوامل اجابت نشدن دعا شریک قرار دادن برای خداست، یعنی همه درب‌ها را می‌کوبیم اگر به نتیجه نرسیدیم بعد به سراغ خدا می‌رویم.

 

به‌جز خدا نباید به کسی امیدوار بود

وی با بیان اینکه اول و آخر دعای ما باید خدا باشد، تصریح کرد: کلمه "لا اله الا الله" یعنی به‌جز خدا نباید به کسی امیدوار بود، برای اینکه همه این عالم در دست خداست و کسی به‌جز پروردگار عالم توان برآورده کردن خواسته‌های ما را ندارد.

 

این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به آیه 17 سوره انعام خاطرنشان کرد: در آیه 17 سوره انعام آمده است که" اگر خدا به تو ضرری برساند فقط خودش توانایی رفع آن ضرر را دارد و اگر بخواهد خیری برساند کسی توانایی جلوگیری از آن را ندارد، زیاد استخاره ( و طلب خیر کردن از خدا را) کنید."

 

امام جمعه در استان ادامه داد: در قرآن آمده است، "آیا خدا برای شما کافی نیست؟" ما با نگاه و امید بستن به دیگران ضربه می‌خوردیم، البته این ضربه خوردن هم نوعی از لطف خداست تا متوجه منبع اصلی آفرینش شویم، لطف و عطا در دست خداست و می‌تواند ما را محروم کرده یا عنایت کند.

 

این کارشناس اخلاق افزود: امام علی (ع) می‌فرمایند که" علمی که برای زندگی شما فایده و ارزش یادگیری ندارد کنار بگذارید."

 

ریشه استخاره از خیر و خوبی است

این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به اهمیت معنای استخاره، تشریح کرد: ریشه استخاره از خیر و خوبی است، وقتی خیر در باب استفعال قرار می‌گیرد به معنای طلب خیر است، دعای ما به معنای استخاره کردن و طلب خیر خواستن است که اصل استخاره به معنای طلب خیر خواستن است.

 

اولین مرحله استخاره دعا کردن است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: استخاره با قرآن و تسبیح هم مراحلی دارد، اولین مرحله آن دعا است یعنی ابتدا در نزد خدای متعال برای خواسته خود دعا کنید نه اینکه ابتدا بدون دعا کردن نزد خدا به سراغ استخاره گرفتن برویم.

 

وی در پایان گفت: بعد از دعا باید عقل را به‌ کار گرفت و خوب و بدِ کار را سنجید و اقدام سوم مشورت گرفتن از دیگران و استفاده از عقل بقیه است و سپس اگر سر دوراهی قرار گرفتیم به سراغ استخاره گرفتن می‌رویم./853/202/ب3

ارسال نظرات