۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۴۳۷۵۸۹
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل نظام دینی در مقابل نظام شرک و استکبار

حجت الاسلام موسویان گفت: وقتی نظام دینی پایه گذاری شود زندگی مردم در آن فضا دقیق و ظریف شکل می گیرد، به همین دلیل امیرمومنان(ع) می ‏فرمایند مردم به اُمرا و حکامشان بیشتر از پدران و مادرانشان شبیه هستند.
حجت الاسلام موسویان

حجت الاسلام سید محسن موسویان کارشناس مسائل مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با ضرورت تشکیل نظام دینی در برابر نظام شرک و استکبار بر طبق آیات قرآن کریم، گفت: در روایات آمده است که هیچ چیز مثل نگاه به مصحف شریف شیطان را از انسان دور نمی کند، چون حقیقت قرآن نور است و از جانب حق نازل شده است با نظر انداختن به آن سلوک برای انسان فراهم می شود.

 

وی ادامه داد: طبق آیات شریفه قرآن کریم دوان پیامبران به سه دوره تقسیم می شود، دوران اول از حضرت آدم تا حضرت نوح که به آن عهد قریب می گویند، یعنی آدم ها در این دوره تازه زمینی شده اند و قلبشان هنوز گرفتار زندگی زمینی نشده است، به همین خاطر نیازی هم به کتاب آسمانی ندارند، پیامبران به فطرت انسان ها تذکر می دادند و آن ها همراهی می کردند.

 

کارشناس مسائل مذهبی افزود: دوران دوم از حضرت نوح تا حضرت ابراهیم است، این دوره نخستین دوره ای است که بشر به شرک و بت پرستی روی آورد، طبق آیات شریفه سوره نوح اولین بت پرستی ها از زمان حضرت نوح شروع شد، این دوران شرک به صورت فردی بوده است.

 

وی بیان داشت: در دوران سوم یعنی از زمان حضرت ابراهیم به بعد مسأله ای به نام نظام شرک مطرح می شود، در مقابل نظام شرک باید نظام توحیدی را به پا کرد از این رو با مسأله ای به نام امامت رو برو می شویم و هر پیامبری که بعد از حضرت ابراهیم آمده است مقام امامت داشته است، تا قبل از حضرت ابراهیم کار پیامبران فقط انذار و تبشیر بوده است.

 

کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام افزون بر اینکه انذار و تبشیر می کند باید همان رکن را در دل جامعه اجرایی کند، کار امامت کار اجرایی است، پیامبر اکرم(ص) افزون بر مقام نبوت دارای مقام امامت نیز بودند و امامت ایشان از مدینه به بعد شکل گرفته است، خدا در قرآن کریم نظام دینی را پایه گذاری کرده است از این رو طوری قرآن را باید بخوانیم که به دنبال نظام دینی باشیم.

 

حجت الاسلام موسویان توضیح داد: وقتی نظام دینی پایه گذاری شود زندگی مردم در آن فضا دقیق و ظریف شکل می گیرد، به همین دلیل امیرمومنان(ع) می فرمایند مردم به اُمرا و حکامشان بیشتر از پدران و مادرانشان شبیه هستند یعنی نظام در افراد تاثیر زیادی دارد و زندگی که در نظام دینی شکل بگیرد یک زندگی سعادتمند خواهد بود.

 

وی در پایان گفت: در نظام دینی قوانین دینی اجرا می شود و همه امور سیاسی، اجتماعی، قضایی و اقتصادی منشأ الهی پیدا می کند و طبق آزمون های دینی تعیین تکلیف در این امور به دین واگذار می شود، نظام جمهوری اسلامی که از سوی معمار کبیر انقلاب حضرت امام(ره) پایه گذاری شد ظرفیت های ممکن نظام دینی را به اجرا در آورد، ولی نمونه بسیار اعلای نظام دینی در زمان ظهور حضرت مهدی موعود(ع) محقق می شود./303/869/ب1

ارسال نظرات