۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۳۷۷۶۱
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری:

تقوا گواهینامه بندگی و سند آرامش انسان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در اسلام از کنترل و مهار نفس به عنوان شاخصه تقوا یاد می شود، گفت: تقوا گواهینامه بندگی انسان در برابر خدا و سند آرامش اوست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با اشاره به اینکه خداوند این قدرت را به انسان داده است که بتواند میل خود را در مقابل گناه کنترل کند، گفت: ماه رمضان به ما یاد داد که کنترل نفس کار سختی نیست و همه انبیاء برای این آمده‌اند که به ما آموزش دهند چگونه نفس خود را مهار کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه در اسلام از کنترل و مهار نفس به عنوان شاخصه تقوا یاد می شود، گفت: تقوا گواهینامه بندگی انسان در برابر خدا و سند آرامش اوست.

 

مسؤول مؤسسه سیره تفحص شهدا با تأکید بر اینکه تقوا به انسان در هر همه لحظه‌های زندگی آرامش می دهد، تصریح کرد: اگر انسان متقی باشد در دامان رسول خدا(ص) و در صحنه کربلا آرامش دارد بنابراین اگر انسان تقوا پیشه کند به آرامش رسیده و با آرامش قبل انسان به راحتی و آسایش می‌رسد و انسان از دغدغه های دنیوی فارغ می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با بیان اینکه انسان اگر یک لحظه غفلت کرده و از تقوا دور شود امکان لغزش او بسیار زیاد است به همین علت است که مردم همیشه و هر لحظه دعا می‌کنند «اللّهم ولا تکلنی إلی نفسی طرفة عین ابداً»که خدایا مرا یک لحظه به حال خود و نفسم وامگذار.

 

وی با اشاره به اینکه این دعا یکی از مهم‌ترین دعاهای رسول خدا(ص) است، ادامه داد: انسان با تقوا و کنترل نفس عاقبت به خیر می‌شود و انسانی که می‌خواهد عاقبت به خیر شود باید در زندگی برای خود خلوتی قرار داده و هر روز به کارها و هدف آفرینش خود فکر کند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: انس با قرآن از دیگر روش‌هایی است که انسان را به مسیر تقوا هدایت می‌کند زیرا قرآن به انسان انذار داده و انسان غفلت زده را بیدار می‌کند به همین علت بزرگان ما همواره با انس با قرآن تأکید می‌کرده اند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با تأکید بر اینکه ارتباط ما با خدا یک ارتباط قلبی و همیشگی است، اظهار کرد: انسان با تقوا تنها به خدا اعتماد می‌کند و اعتمادش از غیر خدا سلب می‌شود چون می‌داند بهترین کسی که در سختی‌ها می‌تواند به او امداد رسانی کند امداد خداوند است.

 

وی افزود: انسانی که از تقوا غافل شود خداوند او را از یاد خدا غافل می‌کند و خداوند می‌فرماید«بنده‌ای که از یاد من غافل شود تمام فکر و یادش را از یاد دنیا پر می‌کنم که حتی برای یک لحظه هم نتواند یک یا الله بگوید».

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسانی که در مدار بندگی خدا وارد شود خداوند از او مراقبت کرده و اجازه نمی‌دهد از مدار بندگی خارج شود، ادامه داد: خداوند خیلی توبه کننده ها را دوست دارد بنابراین نباید با یک گناه تصور کنیم که از مدار بندگی خارج شده‌ایم بلکه باید سعی کنیم با توبه اشتباه و گناه خود را جبران کنیم و این کلام صریح امام صادق (ع) به مؤمنان است که می‌فرماید خداوند توبه کنندگان را بسیار دوست دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با اشاره به این که انسان نباید به عبادت اندک خود مغرور شود، یادآور شد: در مقابل انسان نباید با یک گناه هم به درگاه الهی ناامید شود و باید با توبه زمینه بازگشت خود را به سمت خدا فراهم کند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات