۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۴۳۷۸۸۳
در نشست اجرای طرح نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر مطرح شد؛

فرهنگ سازی از دستگاه مربوطه خودمان شروع کنیم/ وجود ولنگاری نسبت به عفاف و حجاب

مدیر کل سازمان صدا و سیمای استان بوشهر گفت: برخی از ادارات و حتی درمانگاه ها، خودشان حرف خودشان را زیر پا می گذارند و علی رغم اینکه در محیط کاری خود با نصب بنر و تابلوهایی اعلام می کنند که از پذیرش افراد بدحجاب معذوریم، اما توجهی نمی کنند و اتفاقا گاهی به افراد بدحجاب خدمت رسانی بهتری صورت می دهند.
بفغهخاهخحم بفغهخاهخحم بفغهخاهخحم بفغهخاهخحم بفغهخاهخحم

به گزارش خبرگزاری رسا در بوشهر، جلسه شورای عفاف و حجاب با حضور مدیران کل سازمان صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیر سازمان فرهنگی شهرداری و مدیر حوزه علمیه خواهران در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

حجت الاسلام یوسف جمالی مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر، با اشاره به طرح نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: این طرح طی دو مرحله، بررسی و مصوب شده است که اولین مرحله آن بومی سازی و سپس در مرحله بعد، نهادینه سازی، حفظ و گسرش آن بود که برای اولین بار در شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، مطرح شده است.

 

وی افزود: امروز مقدمات اجرایی شدن این طرح فراهم است که اگر در شورای فرهنگ عمومی استان بر آن صحه گذاشته شود، شاهد خیرات و ثمرات آن نیز، خواهیم بود.

 

جمالی اظهار داشت: وظیفه نهادها و مجموعه های مختلف در این طرح، مشخص شده است و با توجه به رسالت هر مجموعه، الزاماتی برای آنها در این طرح عفاف و حجاب، در نظر گرفته شده است.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر تصریح کرد: در بحث عفاف و حجاب، متاسفانه بیشتر مجموعه های ما، در بررسی ضرورت ها، همایش و سخنرانی ها و ... توقف کرده ایم و به خوبی نتوانسته ایم وارد مرحله اجرایی شویم.

 

شاهد یک بی تفاوتی نسبی در بحث عفاف و حجاب هستیم

وی در ادامه ابراز داشت: ما با یک بی تفاوتی نسبی در مجموعه ادارات نسبت به بحث عفاف و حجاب مواجه هستیم که یا بعضا اعتقادی از طرف مسئولین بخش ها نسبت به این بحث وجود ندارد، یا اینکه انگیزه ای برای اجرای آن نیست.

 

جمالی تاکید کرد: این طرح یک خون جدیدی را در بدنه می دمد و می طلبد که هر چه منسجم تر ابلاغ شود و حتی در اولویت نیز، قرار بگیرد.

 

ولنگاری نسبت به عفاف و حجاب در بخش بهداشت و درمان و اصناف بوشهر

حجت الاسلام عبدالرضا سروستانی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر نیز با بیان اینکه ما امروز در برخی بخش ها، شاهد نوعی ولنگاری هستیم، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی، یکی از مجموعه هایی است که باید به صورت جهادی در این طرح عفاف و حجاب حضور پیدا کند و با تعریف چهارچوب و قوانینی برای آن دسته از مراکز بهداشتی درمانی که مجوز خود را از این دانشگاه اخذ می کنند، آنان را به رعایت اصول اسلامی ملزم کنند.

 

وی افزود: متاسفانه برخی از مجامع صنفی و مراکز خصوصی از زن، به عنوان وسیله‌ای برای امرارمعاش و جذب سرمایه استفاده می کنند.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه اسلام، ارزش زیادی برای زن قائل است، تصریح کرد: در برخی اماکن خصوصی از جمله مطب‌های پزشکان و مراکز صنفی سعی نموده اند به نوعی با نگاه ابزاری و با هدف جذب سرمایه و ترویج فرهنگ منحط غربی به زن نگاه کنند که مسئولان ذیربط باید با نظارت بیشتر و جدیت این موضوع را پیگیری کنند.

 

سروستانی تاکید کرد: این طرح باید به گونه ای در شورای فرهنگ عمومی اقتدار پیدا کند تا همه دستگاه های اجرایی با عزم جدی و با یک کار کارشناسی شده در حیطه کاری خود، این کار را انجام دهند.

 

مدیر کل سازمان صدا و سیمای استان بوشهر نیز گفت: با توجه به اینکه همه ی دستگاه های اجرایی استان در این راستا اتفاق نظر دارند، باید جهت فرهنگ سازی این طرح با یکدیگر همکاری نمایند.

 

ناظر افزود: برخی از ادارات و حتی درمانگاه ها، خودشان حرف خودشان را زیر پا می گذارند و علی رغم اینکه در محیط کاری خود با نصب بنر و تابلوهایی اعلام می کنند که از پذیرش افراد بدحجاب معذوریم، اما توجهی نمی کنند و اتفاقا گاهی به افراد بدحجاب خدمت رسانی بهتری صورت می دهند.

 

از دستگاه مربوطه خودمان، فرهنگ سازی را شروع کنیم

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه در سطح جامعه فرهنگ سازی کنیم، باید از دستگاه مربوطه خود شروع نمائیم؛ هرچند همکاری دستگاه های قضایی و امنیتی می تواند در این راستا مثمر ثمر باشد.

 

فتحی معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز به نقش و تاثیر چهار نهاد خانواده، جامعه، مدرسه و رسانه در فرهنگ عفاف و حجاب اشاره نمود و گفت: کار فرهنگی، کاری گسترده است که همکاری همزمان همه بخش ها را می طلبد و برای این چهار نهاد باید ساختار فرهنگی تعریف نموده و ساماندهی شوند.

 

فاطمه صفرزاده مدیر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری بوشهر نیز به مشکلات شنای مختلط در ساحل و همچنین تفکیک جنسیتی در ادارات، اشاره کرد و گفت: به منظور پوشش بهتر ساحل و راه اندازی پلاژ آقایان و هدایت بیشتر خانم ها به سوی پلاز بانوان همکاری دیگر دستگاه های اجرایی استان با این سازمان حائز اهمیت است.

 

در برخی ادرات، کارمند و ارباب رجوع از هم تشخیص داده نمی شوند

وی افزود: برخی دستورالعمل های پوششی در ادارات مورد توجه مسؤولان آن نهادها قرار نمی گیرد و می طلبد که نظارت و برخورد جدی تری صورت بگیرد تا حداقل در برخی موارد ارباب رجوع و کارمند از هم قابل تشخیص باشند.

 

حمیده ماحوزی بیان داشت: یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی در سال ٩٤ طرح عفاف و حجاب بود که در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده و در این راستا سال گذشته از سوی حوزه علمیه خواهران و امور اجتماعی استانداری زحمات بسیاری کشیده شده و بررسی های زیادی نیز صورت گرفته است.

 

ماحوزی با اشاره به تاکید نماینده  ولی فقیه در استان و امام جمعه  محترم بوشهر در خصوص اجرایی شدن طرح فرهنگ عفاف و حجاب در استان خاطرنشان کرد: در این طرح وظیفه هر دستگاه اجرایی مشخص و به تفکیک آن دستگاه بومی سازی گردیده است و با توجه به شرایط استان بوشهر برنامه ریزی های که باید در این طرح انجام شود، گنجانده شده است.

 

فلسفه حجاب در جامعه نهادینه شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به نهادینه سازی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در استان گفت: مدیران دستگاه های اداری باید به منظور اجرایی شدن مصوبه شورای فرهنگ عمومی در خصوص نهادینه سازی و بومی کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه به عنوان متولیان آن دستگاه فرهنگ سازی نموده تا فلسفه حجاب در جامعه نهادینه شودد.

 

در ادامه این نشست  اعضاء حاضر با بیان راه کارها و برنامه هایی که در این راستا می تواند صورت گیرد، به بحث و تبادل نظر پرداختند./846/101/ب3

ارسال نظرات