۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۴۳۹۹۷۷
سخنران حرم حضرت معصومه تبیین کرد؛

سه عامل سرور و آرامش در سیره اهل بیت

حجت الاسلام شاهرودی با بیان این که انسان نیاز به شادی و آرامش در زندگی دارد، گفت: شاد کردن مردم و برطرف کردن نیازهای مردم مهمترین عامل آرامش بخش برای انسان است.
حجت الاسلام شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شاهرودی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) اظهار داشت: دعا در این مکان و در وقت زوال نزدیک اجابت است و دعای جمع هم به استجابت نزدیک تر است.

 

وی با بیان مسأله ای در رابطه با احکام سجده در نماز، افزود: سجده عاملی است برای قرب به خدا و پیامبر(ص) در پاسخ به فردی که نزد ایشان آمد و گفت اعمال من کم و گناهان من زیاد است فرمودند زیاد سجده کن زیرا همانگونه که باد در پاییز برگ درختان را می ریزد سجده هم گناهان را می ریزد.

 

حجت الاسلام شاهرودی در بیان واجبات سجده، گفت: در سجده گذاشتن هفت موضع از بدن بر روی زمین، داشتن طمأنینه و سکون در هنگام ذکر، نشستن کامل در بین دو سجده، مساوی بودن محل پیشانی و انگشتان پا، پاک بودن محل پیشانی، خواندن ذکر به عربی صحیح و سجده بر آنچه سجده بر آن صحیح است واجب است.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود با توجه به سالروز تبعید امام کاظم(ع) به سامرا، ابراز داشت: این امام همام، مدت زیادی از عمر خود را در زندان ها و سیاه چال ها بودند ولی در همین مدت کوتاهی که در بین مردم بودند سیره ایشان به ما آرامش می دهد زیرا هدف اهل بیت(ع) این بوده که انسان را به زندگی سراسر سرور و آرامش برسانند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که همه انسان ها به دنبال آرامش و سرور هستند، خاطرنشان کرد: آرامش با مال دنیا و لذت های دنیایی به دست نمی آید بلکه این معنویات و ارتباط با خدا است که به انسان آرامش می دهد.

 

وی با اشاره به سیره اهل بیت(ع) سه چیز را موجب ایجاد سرور در زندگی دانست و افزود: اولین عامل ارتباط قوی با خداوند است؛ در روایتی از اهل سنت نقل شده است که امام کاظم(ع) در مسجد بعد از نماز صبح سر به سجده می گذاشت و تا طلوع آفتاب خدا را می خواند و در روایتی دیگر از ابی البلاد نقل شده است که امام کاظم(ع) فرمودند من 5 هزار مرتبه در روز استغفار می کنم که نشان دهنده ارتباط قوی ایشان با خداوند است.

 

حجت الاسلام شاهرودی دومین عامل سرور را شناخت خود دانست و اظهار داشت: انسان باید خود و هدف از آفرینش خود را به خوبی بشناسد تا به آرامش برسد و سومین عامل هم ارتباط با مردم است زیرا کسانی که دغدغه امور مردم را دارند تا غم و اندوه کسی را برطرف کنند به آرامش می رسند و خداوند آنها را هم در دنیا و هم در آخرت پاداش می دهد.

 

وی با بیان داستانی ابراز داشت: شخصی به نزد امام کاظم(ع) آمد و گفت من به حاکم ری بدهکار شده ام و بسیار غصه دارم؛ حضرت فرمودند او از دوستان ما است و نامه ای به او نوشتند که بدان که روز قیامت سایه ای نیست جز سایه خداوند و سه نفر را در این سایه جای می دهد؛ اول کسی که به مؤمنی کمک کند و دوم کسی که غم او را بر طرف کند و سوم کسی که مؤمنی را شاد کند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) افزود: آن شخص به ری آمد و نامه را به حاکم ری داد؛ حاکم ری نامه را از او گرفت و بوسید و او را در جای خود نشاند و قرض او را از جیب خود داد و لباس و کفش به او داد و او را شاد کرد؛ آن شخص در سال بعد به حج مشرف شد و امام کاظم(ع) را دید امام از او پرسیدند که قرضت چه شد آیا شاد شدی؟ گفت آری و بعد امام کاظم(ع) فرمودند به خدا قسم با این کار هم من و هم امیر المؤمنین(ع) و هم رسول خدا(ص) و هم خدا و ملائکه خدا خوشحال شدند./843/پ202/ی

ارسال نظرات