۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۴۴۱۳۵۹

استمداد سرکنسول ترکیه از ائمه جمعه/ گفتمان ضدشیعی و ضد ایرانی فتح الله گولن محرز است

سرکنسول ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به گفتمان ضدشیعی و ضدایرانی گروه تروریستی فتح الله گولن به طور ویژه از ائمه جمعه استان های گیلان، زنجان، اردبیل و آذربایجان شرقی درخواست حمایت داریم.
چاغلار فاحري چاكرآلپ، سرکنسول ترکیه در تبریز نشست خبری سرکنسول ترکیه در تبریز عکس یادگاری خبرنگاران با سرکنسول ترکیه در تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، چاغلار فاحري چاكرآلپ، سرکنسول ترکیه در تبریز عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز به تشریح وضعیت کشور ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 جولای پرداخت و اظهار داشت: گروهی منتسب به سازمان تروریستی فتح الله گولن(FETO) که در درون نیروهای مسلح ترکیه لانه کرده بودند به منظور سرنگون کردن دولت مشروع برآمده از انتخابات دموکراتیک ترکیه و سیستم قانون اساسی و در اختیار گرفتن تمام سازمان های دولتی اقدام به کودتای خونین کرد.


وی ادامه داد: جنایتکاران خائن در این چارچوب با هواپیماهای جنگنده به مراکز امنیتی آتش گشودند و مجلس ملی کبیر ترکیه(TBMM) را در حین انجام جلسه با هواپیماهای اف 16 به سرقت برده شده بمباران و به منظور سوء قصد به جان رییس جمهور اردوغان به محل هتل ایشان حمله ور شدند.


فاحري چاكرآلپ اضافه کرد: اما مردم ترکیه قهرمانانه و به بهای جان خود با درک در خطر بودن دموکراسی در مقابل خونین بارترین اقدام به کودتای تاریخ کشور مقاومت کرده و صدها هزار نفر از این هموطنان با بیرون آمدن از منزل در مقابل سلاح ها و تانک ها و تجهیزات زرهی ایستادگی و از دموکراسی خود پشتیبانی کردند.


سرکنسول ترکیه در تبریز ادامه داد: ولی نظامیان کودتاگر در مقابل این مقاومت مردم ترکیه، از بالگردها به مردم غیر نظامی تیراندازی کرده و ابایی نیز از به زیر گرفتن هموطنان مان از سوی تانک ها از خود نشان ندادند؛ در نتیجه ایستادگی مصمم مردم ترکیه برای دفاع از سیستم دموکراتیک و نیز همراهی نیروهای امنیتی و دولت باعث عقیم ماندن اقدام به کودتا شد. به عبارت دیگر، ترکیه مهم ترین آزمون دموکراسی تاریخ خود را در شب جمعه 15 جولای با موفقیت سپری کرد.


وی در ادامه با اشاره به وضعیت بعد از کودتا در ترکیه افزود: در پی این تحولات، تمام احزاب سیاسی زیر سقف مجلس ملی کبیر ترکیه(TBMM) با انتشار بیانیه ای مشترک اقدام به کودتا را محکوم کردند، همچنین رسانه های ترک نیز که علیه اقدام به کودتا حرکت کرده بودند نقش کلیدی در این خصوص ایفا کردند. بدین ترین، دموکراسی ترکیه یک بار دیگر خود را نشان داد.


فاحري چاكرآلپ ادامه داد: در این مدت متاسفانه 246 نفر از هموطنان ترک ما جان خود را از دست دادند که از بین آنها 179 نفر غیر نظامی بیگناهی بودند که شجاعانه مقابل تانک ها ایستاده و خواستار پس گرفتن حقوق دموکراتیک خود بودند. همچنین در این حوادث 2 هزار و 185 نفر مجروح و مصدوم شدند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح دلایل اعلام وضعیت فوق العاده در ترکیه، گفت: به منظور مبارزه مؤثر و وسیع علیه این گروه تروریستی که برای امنیت حکومت ترکیه تهدید ایجاد می کند و به تمام ارگان های دولتی نفوذ کرده است، بر اساس اصل 120 قانون اساسی وضعیت فوق العاده در سراسر ترکیه به مدت 90 روز از تاریخ 31 تیر ماه 1395 اعلام گردیده است.


سرکنسول ترکیه در تبریز هدف اصلی از اعلام وضعیت فوق العاده را اتخاذ تدابیر مؤثر و سریع در مبارزه با گروه تروریستی فتح الله گولن و نجات ملت و دولت ترکیه از این شبکه تروریستی دانست و گفت: افرادی که اقدام به انجام کودتا کرده اند در چارچوب حقوق، بازجویی و محاکمه می شوند با این حال در این روند، جهت حفظ دموکراسی و حقوق اساسی هموطنانمان، مثل همیشه از حداکثر اهتمام استفاده می شود.


وی ادامه داد: اعمال وضعیت فوق العاده از سوی قانون اساسی و قانون های مربوطه کشورمان تنظیم و دارای چارچوب حقوقی بوده و فرآیندی است که کنوانسیون های حقوق بشر بین الملل از جمله کنوانسیون اروپایی حقوق بشر آن را به رسمیت می شناسد.


فاحري چاكرآلپ تصریح کرد: جمهوری ترکیه، در این روند به دموکراسی، حقوق بشر و برتریت حقوق و همچنین مسؤولیت های ناشی از قراردادهای بین الملل آگاهی داشته و همانطوری که تا به حال به حقوق بنیادی و آزادی ها احترام قائل شده، اصول برتریت حقوق را نیز رعایت خواهد کرد.


وی از لغو ممنوعیت تورهای مسافرتی اعلام شده از سوی ایران به ترکیه ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: بدینوسیله خوشحالی خود را در ارتباط با لغو ممنوعیت تورهای مسافرتی اعلام شده در ارتباط با کشور ما از طرف ایران در نتیجه مصوبه جلسه دیروز هیأت وزیران را اعلام می نماییم. انتظار داریم این تصمیم در کوتاه ترین زمان ممکن به مورد اجرا گذشته شود.


سرکنسول ترکیه در تبریز ادامه داد: قرار گرفتن ایران در میان کشورهایی که اولین عکس العمل را در رابطه با اقدام به کودتا نشان داده و حمایت خود را از کشورمان بیان کرد، سبب خشنودی مضاعف مردم ترکیه شده است، دوست و برادران در چنین مواقع سختی خود را نشان می دهند.


فاحري چاكرآلپ تأکید کرد: در این ارتباط در کنار حمایت دولت ایران از کشور ما، با توجه به گفتمان ضد شیعی و ضد ایرانی گروه تروریستی فتح الله گولن همچنین به طور ویژه از امام محترم جمعه استان های گیلان، زنجان، اردبیل و آذربایجان شرقی نیز درخواست حمایت داریم./935/202/ب2

ارسال نظرات