۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۴۴۲۳۲۹
امام جمعه محمودآباد:

حب و بغض های شخصی نباید ملاک رسانه ها در انعکاس اخبار باشد

امام جمعه محمودآباد با تأکید براین که در اطلاع رسانی نباید حب و بغض های شخصی ملاک انعکاس اخبار باشد، گفت: اخبار مسموم می تواند زمینه بیماری افکار بسیاری از افراد جامعه را فراهم کند.
امام جمعه محمود آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد، حجت الاسلام سید داود موسوی، امام جمعه محمود آباد امروز در دیدار جمعی از فعالان رسانه ای این شهرستان با اشاره به این که برای ایجاد دموکراسی ارکانی را تعریف کرده اند که یکی از ارکان مهم آن رسانه ها هستند، گفت: رسانه ها همواره برای سلامت جامعه، اطلاع رسانی شفاف و به روز را به عنوان یک ضرورت مدنظر قرار داده اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای تمهید این وظیفه خاص، خبرنگاران دارای اساسی ترین و جدی ترین نقش بوده و این قشر فداکار و ارزشمند در سخت ترین شرایط از جمله در حوادث طبیعی، حوادث غیرمترقبه و جنگ ها به انجام وظیفه مشغول بوده اند.

 

امام جمعه محمودآباد با بیان این که رسانه ها بازوان توانمند کشور در پیشرفت و توسعه همه جانبه هستند، افزود: باید از این ظرفیت های موجود در جهت ارتقای جایگاه نظام و انقلاب در عرصه جهانی بهره گرفته شود.

 

حجت الاسلام موسوی با بیان این که رسانه ها در خط مقدم تحقق شعار امسال قرار دارند، تصریح کرد: رسانه های کشور باید با مشی انقلابی و تکیه بر اعتقادات دینی در مسیر عدالت و ارزش های اسلامی گام بردارند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که قسم خداوند به قلم نشان می‌دهد که صاحب قلم نیز شأنیت بالایی دارد، تصریح کرد: اگر شأن قلم حفظ شود قطعاً صاحب آن از قداست قلم بهره می‌برد و باید از قلم در جهت آگاهی بخشی صحیح به جامعه بهره گرفت.

 

امام جمعه محمودآباد با تأکید بر این که گفتار و نوشتار صاحبان قلم باید برای خدا و در مسیر رضای الهی باشد، خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده از قلم برای نان خوردن استفاده شود گفتار و نوشتار فرد از مسیر صحیح منحرف خواهد شد.

 

وی با بیان این که همه تلاش اهالی رسانه باید افزایش آگاهی های مردم باشد، گفت: همان طور که رسالت حوزه و دانشگاه رشد علمی و دینی جامعه است، رسانه ها نیز باید برای رشد فرهنگی جامعه تلاش کنند.    

 

استاد حوزه علمیه مازندران صداقت و امانتداری را مهم ترین وظیفه رسانه‏ ها عنوان و با بیان این که رسانه ‏ها در این صورت توانایی هدایت مردم و جلب اعتماد آنها را دارند، تصریح کرد: مطالبی که از روی جهل منتشر می‏ شوند و مردم هم از نادرست بودن آنها اطلاع نداشته باشند، موجب انحراف جامعه می‏ شوند.     

 

وی ادامه داد: امروز همه رسانه باید مروج و مدافع وحدت و همدلی در جامعه باشند نه این که خدای ناکرده با سوء استفاده از ارزش قم در جهت تفرقه و اختلاف گام بردارند.

 

امام جمعه محمود آباد افزود: امروز شرایط جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار حساس است و رسانه ها باید هوشمندانه به مسائل توجه و با حفظ وحدت، در کمال صداقت و امانت مطالب را منعکس کنند.

 

وی با بیان این که مطبوعات در دنیا از سوی قانون محدود شده است، افزود: در کشور ما هم این قانون وجود دارد اما ما به عنوان یک مسلمان علاوه بر قانون، شرع را هم داریم و باید در کار خود به آن پایبند باشیم.

 

حجت الاسلام موسویبا بیان این که احکام شرعی ما را در زمینه های گوناگون مقید می کند، بیان کرد: در سوره حجرات درباره سوءظن نکاتی داریم و در این سوره تأکید شده از بسیاری بدگمانی ها اجتناب کنید، زیرا بعضی از این بدگمانی ها گناه است.

 

 وی با بیان این که نقد غیر از توهین و تخریب است، تصریح کرد: نقد باید علمی و منصفانه باشد، تخریب و توهین چیزهایی است که درباره آن احساس خطر می کنم.

 

امام جمعه محمود آباد مسأله دیگری که باید مد نظر رسانه ها باشد را امید آفرینی عنوان کرد و گفت: می بینید که برخی سعی می کنند نا امیدی و یأس را در جامعه رواج دهند لذا همه باید امید آفرینی را در جامعه تقویت کنند.

 

وی خواستار ترویج نشاط از سوی رسانه ها و ایجاد نشاط رسانه ای شد و افزود: یکی از راهکارهای ایجاد نشاط رسانه ای نقد سالم و سازنده است، نباید دنبال دعواهای سیاسی بود زیرا این مسائل مردم را زده می کند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران اطلاع رسانی صحیح را مهم ترین رسالت رسانه ها عنوان کرد و گفت: اطلاع ‏رسانی متفاوت از خبررسانی است، چون خبر شامل هر شایعه‏‏ای ‏شود، اما اطلاع‏رسانی به واقعیت نزدیک است. 

 

حجت الاسلام موسوی با بیان این که صداقت به عنوان یک اصل مهم و اساسی باعث جلب هر چه بیشتر اعتماد عمومی می شود، گفت: امروز دنیا تشنه صداقت است و اگر بتوانیم صادقانه، واقع بینانه و درست وارد عرصه شویم، بر امپریالیسم رسانه ای غرب نیز پیروز خواهیم شد. 

 

وی با اشاره به این که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی رسانه ها جایگاه مناسبی در کشور نداشتند، افزود: خوشبختانه امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد گسترش روز افزون رسانه های مکتوب و مجازی هستیم.

 

امام جمعه محمودآباد با بیان این که امروز امپراطوری رسانه ای دنیا در اختیار صهیونیست ها قرار دارد، تصریح کرد: سردمداران نظام سلطه تنها اخباری که با سیاست استکباری آنها همراه است را مخابره می کنند.

 

وی به مسأله صداقت در حرفه خبرنگاری اشاره کرد و گفت: متأسفانه در طول تاریخ به دلیل حب و بغض هایی که وجود داشت شاهدیم امروز هنوز زوایای زندگی ائمه اطهار(ع) همچنان پنهان مانده و در محرومیت به سر می برد. 

 

امام جمعه محمود آباد با تأکید براین که در اطلاع رسانی نباید حب و بغض های شخصی ملاک انعکاس اخبار باشد، تصریح کرد: اخبار مسموم می تواند زمینه بیماری افکار بسیاری از افراد جامعه را فراهم کند، به همین دلیل رسانه ها باید تلاش کنند تا در انعکاس اخبار به همه جوانب آن توجه کنند تا موجب تشویش اذهان عمومی نشود.

 

وی با اشاره به این که امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی دشمنان زیادی دارد بر حفظ و حراست از ارزش های دینی و انقلاب تأکید کرد و گفت: متأسفانه امروز همه رسانه های دنیا هم قسم شده اند تا مانع از تحقق اهداف نظام دینی شوند که به یاری خداوند متعال به هدف های شوم خود نخواهد رسید./950/202/ب2

ارسال نظرات