۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۴۴۲۷۲۷
آیت‌الله مهمان‌نواز:

حج ابراهیمی با حضور آل سعود در مکه مظلوم واقع شده است/ ضرورت تبیین فلسفه حج برای مردم

عضو سه دوره مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اکنون با حضور آل سعود در مکه حج ابراهیمی مظلوم واقع شده است، گفت: حج که برای تبیین عبودیت و بندگی خدا و ترویج اسلام راستین آمده و بهترین راه تبلیغ و ترویج دین است، متأسفانه الآن به‌ صورت نامناسبی اجرا می‌شود.
آیت الله مهمان نواز- دیدار مدیران حج و زیارت و بعثه خراسان شمالی آیت الله مهمان نواز- دیدار مدیران حج و زیارت و بعثه خراسان شمالی آیت الله مهمان نواز- دیدار مدیران حج و زیارت و بعثه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در دیدار با مدیران حج و زیارت و مسؤولان بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی که به مناسبت دهه کرامت و هفته حج برگزار شد، بر استفاده از تجربیات گذشته به‌ منظور دستیابی به فتح و پیروزی‌های جدید تأکید کرد و افزود: در موضوع حج نیز باید از تجربیات گذشته درس گرفت.

 

وی با بیان اینکه باید برای تبلیغات دینی و حفظ برنامه‌های اصیل و مؤثر اسلام و روشن کردن اسلام راستین برای مردم فعالیت بیشتری صورت گیرد، ادامه داد: یکی از راه‌های تحقق این هدف برپایی حج ابراهیمی و منطبق با اسلام ناب است.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز اضافه کرد: بر این اساس هر کس کوچکترین آمادگی، امکانات و استعدادی برای ترویج اسلام دارد، بایستی در این زمینه فعالیت کرده و نقش خود در راستای اشاعه معارف اسلامی و الهی را به‌ درستی ایفا کند.

 

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل همه وظیفه دارند مسأله حج را یک موضوع مؤثر در تبیین اسلام راستین بدانند، خاطرنشان کرد: مسأله حج به هیچ عنوان موضوع کوچک و کم‌اهمیتی نیست که از کنار آن به سادگی بگذریم.

 

امت اسلام برای اصلاح رویه حج وظیفه دینی دارند

آیت‌الله مهمان‌نواز با قرائت آیه 97 سوره آل عمران، افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» و تأکید می‌کند کسانی که توانایی رفتن به‌سوی خانه خداوند را دارند، باید آهنگ خانه او کنند.

 

وی با بیان اینکه همه مردم نسبت به حج خانه خداوند وظیفه دارند، تصریح کرد: در واقع یکی از راه‌های تبیین اسلام راستین برپایی حج است؛ زیرا در موسم حج افراد مسلمان از همه کشورهای دنیا گرد خانه خدا جمع می‌شوند و باید در این مراسم مهم‌ترین مسائل دنیای اسلام و مسلمانان مطرح شود.

 

نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه هر کس که می‌تواند کوچک‌ترین فعالیتی در این راستا بکند، نباید از انجام آن دریغ کند، افزود: باید همه مسلمانان برای برپایی حج درست و ابراهیمی و اصلاح رویه‌های غلط موجود در برگزاری این آیین فعالیت کنند.

 

فلسفه حج ابراهیمی برای مردم تبیین شود

آیت‌الله مهمان‌نواز در ادامه با بیان اینکه الآن سعودی‌ها حج را به‌ صورت نامناسبی درآورده‌اند، تصریح کرد: حج که برای تبیین عبودیت و بندگی خدا و ترویج اسلام راستین آمده و بهترین راه تبلیغ و ترویج دین است، متأسفانه الآن به‌ صورت نامناسبی اجرا می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه باید این مسائل برای مردم تشریح و تبیین شود تا آنها بدانند حج خانه خدا چه هدفی را دنبال می‌کند، اضافه کرد: باید مردم بدانند رسول خدا و قرآن از طرح مسأله حج چه هدفی داشتند و در مسیر تحقق آن هدف حرکت کنند.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به اینکه در قرآن کریم سلسله مسائلی وجود دارد که به‌ صورت اجمالی مطرح شده و نیاز به شرح و بیان دارد، ادامه داد: حج یکی از این موارد است که باید تشریح و تبیین شده تا مردم بدانند هدف از برگزاری حج تنها رفتن به مکه و بوسیدن حجرالأسود و خانه خدا و انجام برخی مناسک نیست بلکه همه این موارد دارای فلسفه است.

 

وی اظهار کرد: باید مردم بدانند چرا به دور خانه سنگی که به دست حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) ساخته شده، گردش و طواف کنیم و این طواف باید چه هدفی داشته باشد و ما را به کدام قله برساند.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز با تأکید بر اینکه این‌ها مسائلی است که در دین اسلام مطرح شده و باید برای مردم تشریح و تبیین شود، تصریح کرد: در این راستا متولیان و مسؤولان برگزاری حج وظیفه دارند با فعالیت مضاعف و برنامه‌های مختلف برای مردم روشنگری کرده و موضوع حج در اسلام راستین را در جامعه تشریح و تبیین کنند.

 

وی اضافه کرد: در چنین صورتی دیگر مردم کورکورانه طواف نمی‌کنند، بلکه آگاهانه وارد عرصه عمل شده و با آشنایی بیشتر با نقش‌آفرینی حج، با حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) و سایر بزرگان همراه خواهند شد.

 

حج ابراهیمی مظلوم واقع شده است

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه اکنون حج مظلوم واقع شده است، گفت: دعا می‌کنیم خداوند ریشه‌های شوم آل سعود را ریشه‌کن کرده و این انسان‌های ناهنجار را از مسؤولیت یک عمل مقدس و خداپسندانه دور کند.

 

وی با اشاره به اینکه بهترین برنامه برای تبیین اسلام راستین حج و مناسک آن است، تصریح کرد: اقدامات آل سعود با مسأله حج ابراهیمی و هدف پیامبر اکرم (ص) سازگاری ندارد؛ در حالی که باید حج آگاهانه انجام شده و مورد استفاده درست قرار گیرد.

 

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه باید مردم آگاه شده و حج متحول شود، خاطرنشان کرد: در چنین صورتی حجاج با آگاهی کامل از مکه باز می‌گردند و دریافت‌های خود از این سرزمین وحی الهی را به مردم ابلاغ کرده و آنها را روشن می‌کنند.

 

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تا با آگاهی بخشی به مردم، روزی فرا برسد که ما حج را با همان عنوانی که در اسلام تعیین شده، با آگاهی کامل اجرا کنیم، آنگاه آثار آن برای مردم روشن می‌شود.

 

تحول درونی حجاج نیازمند انجام حج آگاهانه است

آیت‌الله مهمان‌نواز گفت: بعضی از افراد به مکه می‌روند، خانه خداوند را زیارت می‌کنند اما وقتی برمی‌گردند آثار حج در آنها نیست و بوی خانه خدا از آنها نمی‌آید؛ زیرا حج را آگاهانه انجام نداده‌اند.

 

وی با طرح این سؤال که چرا حجاج ما بعد از زیارت خانه خداوند متحول نمی‌شوند، اضافه کرد: باید به دنبال پاسخ این چرا باشیم که چه می‌شود حاجی پس از بازگشت از خانه خداوند باز هم دست از رباخواری، سودجویی و دنیاطلبی برنمی‌دارد.

 

نماینده مردم استان خراسان شمالی تصریح کرد: خدا را شاکر و سپاسگزار هستیم که در دین و مذهب ما حج به‌ عنوان یک برنامه سازنده برای ملت اسلامی آمده؛ اما بهره‌مندی از این ظرفیت نیازمند ارتقای سطح آگاهی و بینش دینی مردم است تا از موضوع حج، بهره‌برداری صحیح‌تر و عمیق‌تری صورت گیرد.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 935 هزار نفر جمعیت دارد و پیش از وقوع حوادث اسف‌بار حج در عربستان، همه‌ ساله از این استان قریب به 8 هزار نفر به حج عمره، حدود 700 نفر به حج تمتع و افزون بر 7 هزار نفر به عتبات عالیات اعزام می‌شدند./9314/201/ب2

ارسال نظرات