۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۴۴۵۵۸۶

انتقاد یک موسسه بین المللی از فروش تسلیح عربستان از سوی انگلیس برای حمله به یمن

بزرگترین گروه بین المللی امدادرسان در زمینه ریشه کنی فقر، گرسنگی و بی عدالتی موسوم به 'آکسفام'، وزیران دولت انگلیس را به «انکار و بی نظمی» بر سر توافق فروش تسلیحات به عربستان متهم کرد؛ تسلیحاتی که ممکن است از آنها در جنگ یمن استفاده شود.
آکسفام

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه خبری بی بی سی با اشاره به جنگ یمن و حملات گسترده عربستان به این کشور فقیر، نوشت: دولت انگلیس تاکنون با درخواست های مکرر برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان در بحبوحه نگرانی ها درباره نقض قوانین بین المللی انسان دوستانه در جنگ یمن مواجه بوده است.

اکسفام افزود: انگلیس موضع خود را از یکی از «حامیان مشتاق» پیمان تجارت اسلحه به «یکی از ناقضان اصلی این پیمان» تغییر داده است.

به گزارش ایرنا، «پنی لاورنس» معاون اجرایی دفتر مرکزی موسسه 'آکسفام' در انگلیس در این زمینه گفت: حمایت تسلیحاتی و نظامی این کشور بر آتش «جنگ وحشیانه در یمن» دامن می زند و به همه افرادی که پیمان تجارت اسلحه به منظور حمایت از آنها طراحی شد، آسیب می رساند.

وی افزود: مدارس، بیمارستان ها و منازل مسکونی یمن با نقض قوانین جنگی بمباران شده اند و دولت انگلیس با فروش تسلیحات به ائتلاف نیروهای تحت امر عربستان در جنگ یمن آن را انکار می کند و دچار بی نظمی شده است.

بر اساس گزارش آکسفام، دولت انگلیس حتی پارلمان را در زمینه نظارت بر فروش تسلیحات فریب داده و اعتبار بین المللی این کشور را به خطر انداخته است، زیرا خود را متعهد به بکار بستن اقدامات مناسب می داند، اما در واقعیت خلاف آن عمل می کند.

یکی از سخنگویان دولت انگلیس در دفاع از فروش تسلیحات به عربستان گفت: دولت مسؤولیت خود در صادرات سلاح را بسیار جدی می گیرد و در چارچوب یکی از سازوکارهای قوی کنترل تسلیحات در جهان عمل کرده است.

وی افزود: دولت از این موضوع راضی است که مجوزهای فروش سلاح به عربستان با ملاک هایی که مجوز صادرات سلاح از سوی انگلیس را تعیین می کند، مطابقت دارد. یکی از معیارهای سنجش تداوم فروش سلاح به عربستان در رابطه با قانون بین المللی انسان دوستانه (IHL) احتمال خطر آشکار استفاده از این سلاح ها در نقض قانون مذکور است و از این لحاظ اوضاع کاملا تحت نظر است.

پیمان تجارت اسلحه یک معاهده چندجانبه است که بر مقررات تجارت سلاح های قراردادی نظارت دارد و در 24 دسامبر سال 2014 میلادی اجرایی شد. 87 کشور این پیمان را تصویب کرده اند و 46 کشور دیگر به رغم امضای این معاهده هنوز آن را تصویب نکرده اند.

به موجب این پیمان، کشورهای صادر کننده نمی توانند بر خلاف ممنوعیت های تسلیحاتی، اسلحه صادر کنند و از سلاح صادراتی نباید برای اهداف نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی وتروریسم استفاده شود. افزون بر این، شرکت های سازنده باید از راه یافتن تولیدات شان به بازار سیاه جلوگیری کنند.

بر اساس این پیمان از دولت های امضا کننده همچون انگلیس انتظار می رود توافقات مربوط به صادرات سلاح را بازنگری کرده تا مطمئن شوند تسلیحات صادراتی آنها تحریم های تسلیحاتی موجود را نقض نمی کند و از آنها در جنایات جنگی، نقض حقوق بشر یا جنایات سازمان سافته یا اهداف غیر قانونی استفاده نمی شود.

اکسفام از دومین گردهمایی کشورهای عضو این پیمان در ژنو که قرار است امروز (سه شنبه) برگزار شود برای انتقاد از موضع دولت انگلیس در فروش تسلیحات به عربستان استفاده خواهد کرد.

سال گذشته، دولت انگلیس معاهده فروش تسلیحات به عربستان به ارزش سه میلیارد پوند را تصویب کرد. آمریکا و فرانسه نیز به ترتیب معاهداتی به ارزش چهار و 14 میلیارد پوند امضا کرده اند.

ارزش تجارت اسلحه درجهان سالانه 1.3 تریلیون پوند برآورد می شود.

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان حملات هوایی خود در یمن را مارس سال گذشته آغاز کرد، سپس نیروهای زمینی را به این کشور اعزام کرد تا از دولت معزول عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن حمایت کند./847/ب102/د

ارسال نظرات