۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۴۴۶۷۹۱
در شرح نهج‌البلاغه مطرح شد؛

نافرمانی از ولایت سبب پشیمانی و حسرت انسان می‌شود

مفسر قرآن و نهج‌البلاغه گفت: نافرمانی نسبت به کسی که چهار ویژگی، ناصح، شفیع، عالم و مجرب را دارد سبب می‌شود ندامت و پشیمانی دامن انسان را بگیرد و در حسرت فرو می‌رود.
انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه شب گذشته در مؤسسه بیان هدایت نور به شرح خطبه ۳۵ نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: خطبه از نظر تاریخی مربوط است به زمانی که ماجرای حکمیت بعد از جنگ صفین شکل گرفته است، در آن جنگ، سپاه امام(ع) به پیروزی بسیار نزدیک می‌شوند.

وی افزود: اگر مدتی دیگر جنگ ادامه می‌یافت، نظام اموی از بین می‌رفت و کار به پایان می‌رسید، به همین دلیل معاویه تمام نیرنگ‌های خود را به کار گرفت و دستور داد قرآن‌ها را بر سر نیزه بزنند و اعلام کنند خون مسلمان ریختن حرام است و احساسات سپاهیان حضرت علی(ع) را تحریک کردند.

انصاری با بیان این‌که از همان ابتدای این نیرنگ، موضع حضرت امیر(ع) مشخص بود، ابراز داشت: حضرت امیر(ع) از همان ابتدا تأکید کردند که این نیرنگ و فریبی بیش نیست، باید کار را به پایان برسانیم و فریب این اتفاق‌ها را نباید خورد.

وی در ادامه اضافه کرد: گروه زیادی از سپاه حضرت فریب این نیرنگ را خوردند و مقابل ایشان ایستادند و جنگ را متوقف کردند، حتی حضرت را به قتل نیز تهدید کردند، بنابراین چاره‌ای جز پذیرفتن حکمیت نبود.

مفسر قرآن کریم در توضیح حکمیت، گفت: حکمیت به این شکل بود که یک نفر از طرف سپاه شام و فردی دیگر از طرف سپاه حضرت علی(ع) به نمایندگی از دو گروه بنشینند و آن‌ها تصمیم بگیرند که جنگ پایانش چه باشد.

وی با بیان این‌که حضرت علی(ع)، ابن عباس را به عنوان نماینده خویش معرفی کرد، افزود: آن‌هایی که فریب معاویه را خورده بودند، نمایندگانی که حضرت انتخاب می‌کردند، همچون ابن عباس و مالک اشتر نپذیرفتند و ابوموسی اشعری را به عنوان نماینده به امام(ع) تحمیل کردند، از طرف شام و معاویه نیز عمروعاص انتخاب شد، مردی که بسیار فریبکار بود، در نتیجه حکمیت به نفع معاویه به پایان رسید.

انصاری به شروع خطبه ۳۵ اشاره کرد و گفت: در ابتدای این خطبه، حضرت(ع) خدا را حمد می‌کند برای اتفاقی که پیش آمده است، این حمد به چند دلیل گفته شده است؛ اول، به طور کلی اهل توحید و موحدان در تمام صحنه‌های زندگی نگاه مثبت‌گرایانه متکی به توحید دارند. دوم، با این مشکلات و اتفاق‌ها درهای شناخت گشوده می‌شود.

وی افزود: در صحنه‌های سنگین زندگی و مشکلات است که انسان‌ها شناختشان از خود و دیگران ارتقاء پیدا می‌کند. همچنین مشکلات سبب می‌شود معرفت انسان به خدا افزوده شود.

شارح نهج‌البلاغه به دلایل این اتفاق اشاره کرد و گفت: نافرمانی نسبت به کسی که چهار ویژگی؛ ناصح، شفیع، عالم و مجرب را دارد سبب می‌شود ندامت و پشیمانی دامن انسان را بگیرد و در حسرت فرو ‌رود.

وی در توضیح بعضی از ویژگی‌های چهارگانه گفت: ناصح فردی است که به تمام معنا خیرخواه صادقانه است، به عبارت دیگر خیری را می‌خواهد برای شخص دیگری بدون این‌که منافع خودش را در نظر گرفته باشد؛ شفیع نیز به فردی گفته می‌شود که مهرورز و پر محبت است، یعنی به فرد عشق و علاقه دارد و از طرف دیگر نگران او نیز هست.

لازم به ذکر است جلسه شرح نهج‌البلاغه استاد محمدعلی انصاری دوشنبه هر هفته ساعت۲۱ در محل مؤسسه بیان هدایت نور برگزار می‌شود./۸۶۲/202/ب2

ارسال نظرات