۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۴۷۰۳۲

سازمان ملل اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا را خواستار شد

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار باید از حق شهروندی برخوردار شوند.
بان کی مون

به گزارش خبرگزاری رسا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل دیروز، نهم شهریور ماه، در یک کنفرانس خبری مشترک با  «آنگ سان سو چی»، مشاور دولت و وزیر خارجه میانمار در «نایپیداو»، پایتخت میانمار برگزار شد بر لزوم اعطای حق شهروندی به این اقلیت محروم تأکید کرد.

وی گفت: هزاران مسلمان روهینگیا بیش از ۴ سال است که برای فرار از خشونت اکثریت بودایی میانمار در اردوگاه‌های آوارگان در ایالت راخین در غرب این کشور زندگی می‌کنند.

بان کی مون گفت: اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا فقط برای شناسایی و هویت‌بخشی نیست؛ بلکه افرادی که چندین نسل در این کشور زندگی کرده‌اند باید از جایگاه حقوقی و شهروندی یکسانی برخوردار باشند.

به گزارش ایکنا، آنگ سان سو چی، برنده جایزه صلح نوبل که حزبش اخیراً ریاست دولت میانمار را در دست گرفته است، از سوی گروه‌های حقوق بشری به خاطر ناتوانی در حل مسئله اقلیت مسلمان روهینگیا با انتقادات شدیدی مواجه شده است.

بان کی مون روز دوشنبه(هشتم شهریور) نیز در آستانه سفر به میانمار، از مقامات جدید این کشور احترام کامل به حقوق بشر و جلوگیری از تبعیض و برقراری عدالت را درخواست کرده بود.

دولت میانمار هفته گذشته به خاطر فشارهای جامعه‌ بین‌الملل اعلام کرد که یک تیم مشورتی به سرپرستی «کوفی عنان»، دبیرکل سابق سازمان ملل به منظور یافتن راه‌حل دائمی برای مسئله پیچیده و حساس مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین تشکیل می‌دهد.

ملی‌گرایان بودایی میانمار مخالف انتصاب کوفی عنان هستند.

بان کی مون گفت: شرایط در ایالت راخین پیچیده است و دولت میانمار متعهد شده که ریشه‌های این مسئله را بررسی و آن‌ها را حل کند. همه مردم میانمار باید از عدالت و آرامش برخوردار باشند./982/ب102/د

ارسال نظرات