۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۴۴۹۶۰۴

هشدار محققان نسبت به حاشیه رانده شدن مسلمانان در جامعه انگلیس

دو تن از محققان و پژوهشگران در نشستی در لندن، نسبت به حاشیه رانده شدن مسلمانان و افزایش اسلام هراسی در جامعه انگلیس هشدار دادند.
تظاهرات در اعتراض به اسلام هراسی

به گزارش خبرگزاری رسا، در نشستی که با موضوع مبارزه با اسلام هراسی و مبارزه با اقدامات نزادپرستانه علیه مسلمانان در انگلستان برگزار شد، پروفسور طاهر عباس، پژوهشگر و عضو اندیشکده سیاسی «روسی»، در سخنانی ضمن اشاره به تاریخچه هم زیستی در جوامع چندفرهنگی در غرب، گفت: نخستین نشانه های جامعه چندفرهنگی درغرب، بعد از جنگ جهانی دوم و نیز در دهه 80 میلادی پدیدار شد که در آن اقلیت های مختلف تلاش کردند تا به رغم اختلافات فرهنگی، زندگی مسالمت آمیزی را تجربه کنند.

وی افزود: اما از دهه 90 میلادی، اختلافات عقیدتی و مسائلی همچون آزادی بیان برجسته و منجر به بروز رفتارهای تبعیض آمیز علیه اقلیت های قومی گردید.

وی در این رابطه به انتشار کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی و یا انتشار تصاویر موهن از پیامبر مکرم اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: این قبیل مسائل سبب شد تا حقوق مدنی افراد در تقابل با ارزش های جامعه چندفرهنگی قرار گیرد.

طاهر عباس همچنین حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی را نقطه عطف دیگری در تاریخ جوامع چند فرهنگی برشمرد و بیان داشت که از آن زمان به بعد مسلمانان هدف قوانین ضدتروریستی و دستگاه های امنیتی قرار گرفته اند.

این محقق افزود که متعاقبا دول غربی به تلاش برای همگرایی اجتماعی مسلمان با جوامع غربی برآمدند تا به ظاهر با تبعیض نژاد و انزوای مسلمانان در جامعه مقابله کنند.

با این حال طاهر عباس با بیان اینکه «ترکیب اجتماعی یک جاده دو سویه است» ، افزود: مسلمانان برای تعامل با جوامع غربی، با چالش های زیادی مواجه هستند و این در حالی است که انها دائما به بی کفایتی و اهمال کاری در همگرایی با این جوامع متهم می شوند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: هر موقع حادثه تروریستی رخ می دهد، آمار نشان می دهد که اسلام هراسی و رفتارهای تبعیض آمیز علیه مسلمانان افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، این پزوهشگر مسلمانان همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را فرصت دیگری برای گسترش دامنه اسلام هراسی و نفوذ جریانات دست راستی در انگلیس برشمرد.

«آرزو میرعلی» مسؤول امور تحقیقات کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و از دیگر سخنرانان این نشست نیز به انتشار گزارش اخیر این نهاد حقوق بشری در خصوص وضعیت اسلام هراسی در انگلیس و روند رو به افزایش رفتارهای تبعیض آمیز علیه مسلمانان در انگلیس اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به قوانین ضد تروریستی و مقابله با افراط گرایی دولت «ترزا می»،گفت: دولت انگلیس در صدد تحت فشار قرار دادن مسلمانان است تا آنها مجبور به پذیرش آنچه ارزش های انگلیسی خوانده می شود، کند.

این فعال مدنی گفت که ارزش های انگلیسی «همه چیز به غیر از باورها و ارزش های مسلمانان» است.

میرعلی افزود: این مساله سبب انزوای جامعه مسلمانان و تشدید فضای تنفر علیه آنها شده است.

وی با اشاره به اظهارات پیشین پروفسور عباس در خصوص جامعه چندفرهنگی بیان داشت: که انگلیس از ده سال گذشته تاکنون از جامعه چندفرهنگی به تاکتیک «همگرایی اجتماعی» روی آورده است تا مسلمانان را مجبور به پذیرش ارزش های انگلیسی کند.

میرعلی افزود: هرچند مسلمانان انگلیس انتظار دارند که دولت در مقطعی به حقوق آنها احترام بگذارد اما شواهد نشان می دهد که نژادپرستی علیه مسلمانان در دستگاه های انگلیسی نهادینه شده است.

نشست با موضوع «جوامع چندفرهنگی، حقوق فرهنگی، آزادی عمومی و همگرایی اجتماعی» شامگاه سه شنبه در اندیشکده «خانه ابرار» در لندن با حضور اندیشمندان، پژوهشگران، فعالان سیاسی و رسانه های گروهی برگزار شد./847/ب102/د

ارسال نظرات