۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۴۵۰۰۸۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه مطرح کرد؛

دغدغه آرمان های بشری و اقامه دین دوشاخصه اصلی رسانه انقلابی

حجت‌الاسلام والمسلمین اشکوری با بیان این که رسانه انقلابی دغدغه هایی دارد که مهمترین آنها رسیدن به آرمان های بشری است، خاطرنشان کرد: انقلابی گری لوازمی دارد که مهمترین آنها بنابر آیات قرآن داشتن نگاه توحیدی و اجتناب از طاغوت است که حضرت امام آن را به روحیه استکبار ستیزی معنا کردند.
حجت الاسلام اشکوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز از نشست «طرح ولایت رسانه» به همت سازمان بسیج رسانه استان های قم و اصفهان پیش از ظهر امروز در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد.

شاخصه های رسانه انقلابی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالمجید اشکوری در این نشست با اشاره به بحث خود مبنی بر «شاخصه های رسانه انقلابی» اظهار داشت: برای بشریت همواره آرمان هایی مطرح است که به هشت آرمان عمده خلاصه می شود که بشر برای رسیدن به آن تلاش می کند؛ نخست رسیدن به کمال است که از آن تعاریف متعددی در مکاتب مختلف ارائه شده است، دوم جامعه سالم است که افراد بشری می خواهند در جامعه بی عیب زندگی کنند که تعریف از این مورد هم مختلف است؛ سوم رسیدن به عدالت است که در این حوزه بیشتر عدالت فراگیر را می طلبند به این معنا که عدالتی که همه حوزه ها را در بر بگیرد و شامل همه بشریت بشود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آرمان چهارم بشری اظهار داشت: عنصر چهارم که محصول عدالت محسوب می شود، رفاه فراگیر است به این معنا که لازم است حداقل هایی برای همه فراهم باشد و پنجمین عنصر این است که بشر به دنبال رسیدن به صلح بین المللی و خصمانه نبودن روابط دولت ها است؛ مورد ششم امنیت فراگیر است که شامل امنیت مالی، آبرویی، فرهنگی و اقتصادی می شود و هفتمین مورد آرامش است که زندگی بدون استرس آرزوی همه است و آخرین مورد که میوه هفت مورد قبلی به شمار می رود رسیدن به سعادت با مفهوم خاص خودش است.

تفاوت بین انقلابی و غیرانقلابی

وی ادامه داد: سه سؤال بسیار مهمی برای فرهیختگان عالم مطرح است که تفاوت بین انقلابی و غیرانقلابی نیز از همین مسأله مشخص می شود؛ آن سؤال این است که جامعه بشری باید بر اساس چه اصولی اداره شود؟ و نهادهایی سرپرستی کننده جامعه بشری باید بر اساس چه اصولی تشکیل شود تا بشریت بتواند به آرمان های خودش دست پیدا کند؟ و سوم آن که چه روابطی برای رسیدن به این آرمان ها لازم است؟ متفکرین باید به این سؤال پاسخ بدهند؛ رسانه ای که این سؤال ها برایش مطرح نباشد نمی تواند اصلا مفهوم انقلابی را درک کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اشکوری با بیان این که رسانه انقلابی ابتدا دغدغه رسیدن به آرمان های هشت گانه را دارد، تصریح کرد: رسانه همانند یک نویسنده است که وقتی کتابی می نویسد با انگیزه نزدیک کردن بشریت به آرمان های فوق این کار را می کند، حال این مسأله باید در حوزه دین وارد شود که خداوند در قرآن می فرماید: «جواب خدا را بدهید هنگامی که شما را دعوت می کند به امری که باعث حیات شما می شود»؛ این امر حیاتی همان چیزی است که ما را به همان آرمان ها می رساند.

وی ادامه داد: انبیاء ما را به مسائلی دعوت می کنند که باعث می شود بشریت به اهداف نهایی خودش برسد؛ انبیاء به اقامه دین دعوت می کنند و باید این را به صراحت اعلام کنیم که محال عقلی است که بدون اقامه دین بشریت بتواند به آرمان های خودش برسد، بنابراین نخستین چیزی که برای رسانه انقلابی مهم و ضروری است فهم این موضوع است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر این که وظیفه مردم در هر موقعیتی اقامه دین است، عنوان داشت: وقتی می گوییم محال عقلی است که بدون اقامه دین بشر به آرمان های خود برسد به این دلیل است که اقامه دین جزیی از مفاهیم فطری است که قابلیت استدلال دارد ولی نیاز به استدلال ندارند و کافی است مفهوم صحیح آن را درک کنیم؛ همانند این مسأله که واضح است مقام عالم از جاهل بالاتر است ولی در عین حال امکان استدلال نیز برای آن وجود دارد.

ضد انقلاب محافظه کار است

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: ایشان ضد انقلاب ها را افراد محافظه کاری می دانند که به وضع موجود راضی هستند و بر این عقیده اند که باید به هر صورتی با دنیا کنار آمد و این ها خود را واقع گرا می نامند در حالی که انقلابی کسی است که آرمان ها و مسیر را شناخته و واقعیت را هم می بیند و در پی اصلاح وضع موجود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اشکوری با بیان این که رسانه انقلابی دغدغه هایی دارد که مهمترین آنها رسیدن به آرمان های بشری است، خاطرنشان کرد: انقلابی گری لوازمی دارد که مهمترین آنها بنابر آیات قرآن داشتن نگاه توحیدی و اجتناب از طاغوت است که حضرت امام آن را به روحیه استکبار ستیزی معنا کردند، بنابراین یک رسانه انقلابی در کنار داشتن نگاه دینی و نصب العین قرار دادن آرمان های بشری باید به لوازم انقلابی گری نیز ملتزم باشد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات