۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۴۵۳۹۰۶
استاد حوزه علميه قم:

عاشورا نگريستن و گريستن است

استاد حوزه علميه قم، گفت: برخلاف برخي كه تنها نگريستن عاشورا را تبليغ مي‌كنند، عاشورا هم نگريستن است و هم گريستن و اگر برخي به گريه و ماتم در عزاداريها انتقاد مي‌كنند و برخي ديگر خواستار معارف هستند هر دو تفكر اشتباه است چرا كه اين دو بايد باهم باشد و اين دو با هم بوده كه عاشورا را تا كنون زنده نگه داشته و نگه خواهد داشت.
حجت الاسلام حامد عماد پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام حامد عمادپور، صبح امروز در مراسم زيارت عاشورا ‹‹روضه خورشيد›› کانون فرهنگي هنري ثقلين در مسجد اعظم کرسي کاشان، گفت: همه اهل بيت(ع) عاشورا را معجوني از عشق و عقلانيت، معرفت و شور، شور و شعور براي ما به يادگار گذاشتند چرا كه آنها هم مجلس روضه مي گرفتند و اشك مي ريختن و هم معرفت دانش افزايي و اين دو را با هم داشتند.

وي افزود: مجلسي كه صرف سينه زني است و سخنران ندارد مورد قبول حضرت نيست و مجلسي هم كه صرف كنفرانس علمي باشد و شور و اشك و گريه نداشته باشد آن هم مورد قبول حضرت نيست چرا كه هر دو بايد باهم باشد و اين دو با هم بوده كه عاشورا را تا كنون زنده نگه داشته و نگه خواهد داشت.       

حجت الاسلام عمادپور فلسفه مراسم زيارت عاشورا را ارتقاي معرفت دانست و گفت: مشكل اهل كوفه نداشتن معرفت به ولي خودشان بود، بنابراين نداشتن معرفت سبب گم كردن راه و تنها گذاشتن ولي خدا مي شود.

به گفته وي، عشق و معرفت معجوني است كه از حادثه عاشورا به ما رسيده است و ما نيز بايد آن را حفظ كنيم، چرا كه همه تلاش دشمن گرفتن دو بال عشق و معرفت به اهل بيت(ع) از جوانان شيعه است تا فقط شور داشته باشند و شعور نداشته باشند.

استاد حوزه علميه قم  با بيان اينكه كوفيان شور داشتند و از امام حسين دعوت كردند اما شور بي شعور آنها بود كه حادثه كربلا را رقم زد و امروز نيز دشمن به دنبال گرفتن دو بال عشق و معرفت به اهل بيت(ع) از جوانان ما در عزاداريها است.

حجت الاسلام عمادپور ادامه داد: برخي به دنبال زدن بال معرفت و برخي ديگر به دنبال زدن بال شور هستند و متأسفانه اين اتفاق را همزمان به مرحله اجرا گذاشته اند و برخي به گريه و ماتم در عزاداريها انتقاد مي‌كنند و برخي ديگر خواستار معارف هستند و معتقدند عاشورا نگريستن است نه گريستن درحاليكه هر دو تفكر اشتباه است چرا كه عاشورا هم گريستن است و هم نگريستن است.

وي در ادامه با بيان اينكه محبت، تبعيت مي آورد، گفت: نشانه محبت تبعيت است و محبت است كه انسان را به تبعيت از خدا مي رساند، بنابراين تبعيت از خدا در گرو تبعيت از پيامبراكرم(ص) است و محبت به اهل بيت(ع) و تبعيت از آنها عين محبت خدا و تبعيت از خدا است.

حجت الاسلام عمادپور نشانه محبت به خداوند را تبعيت از پيامبراكرم(ص) و اهل بيت(ع) دانست و افزود: دستاورد محبت، مودت به ذي القربی و رسيدن به تبعيت است.

وي افزود: به هر ميزان عشق ما به اهل بيت(ع) بيشتر باشد تبعيت بيشتري خواهيم داشت و محبت به خدا و اهل بيت(ع) اكسيري است كه انسان هرچقدر هم براي آن سرمايه گذاري كند كم است، چرا كه با محبت مي توان راه صد ساله را يكشبه رفت.

استاد حوزه علميه قم از محبت به عنوان كاتاليزور نام برد و افزود: كاتاليزور در شيمي سرعت واكنش را افزايش مي دهد و زمان واكنش را كم مي‌كند، عشق و محبت نيز زمان واكنش رسيدن به خدا را كاهش مي‌دهد، از اين رو شهدا با عشق خود زمان را كم كردند و سرعت را زياد كردند و راه صد ساله را يك شبه رفتند.

وي يكي از راه هاي رسيدن به عشق و محبت را معرفت دانست و ادامه داد: اگر معرفت ما به اهل بيت(ع) به هر ميزان افزايش يابد، محبت ما نسبت به آنها بيشتر مي شود.

حجت الاسلام عمادپور گفت: اين همه فرمول فيزيك و رياضي و شيمي حفظ كرديم اين فرمول عالم معنا و متافيزيك را هم حفظ كنيم كه ‹‹دستاورد معرف، محبت است و محبت تبعيت مي آورد›› اگر اهل بيت(ع) تبعيت شان صد درصد است چون محبت شان صد درصد است و اگر محبت شان صد درصد است چون معرفت شان صدر درصد است./202/1307/ب1

ارسال نظرات