۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۴۵۴۳۵۰
عضو پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی مطرح کرد؛

ضرورت عبور حوزه از مرحله حفظ و ترمیم به مرحله بالندگی

حجت الاسلام سخاوتی با بیان شاخصه های حوزه انقلابی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب گفت: حوزه اگر بخواهد یک حوزه انقلابی نمایان شود و نمود و بروز داشته باشد باید از تحجر و روشنفکری غربی دوری کند.
حجت الاسلام نصرالله سخاوتي

حجت الاسلام نصرالله سخاوتی عضو پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تحول در حوزه، اظهار داشت: یکی از صحبت‌های بسیار مهم ایشان متعلق به 21 سال پیش و در تاریخ 13 آذر 74 در جمع نخبگان حوزه علمیه قم است که دستورالعمل‌هایی را فرمودند.

وی ادامه داد: متأسفانه این منویات و فرمایشات به مرحله اجرا در نیامده، ایشان در آن زمان تاکید کردند، حوزه در سه مرحله قرار دارد و باید پشت سر بگذارد یکی حفظ یکی ترمیم و نهایتا بالندگی است.   

حجت الاسلام سخاوتی تصریح کرد: مرحله حفظ را همه می‌توانند انجام دهند و تا بحال حفظ شده است، ولی مرحله ترمیم مرحله بسیار صعب و دشواری است و در واقع مرحله گزار است و بعد هم بالندگی، اخیراً هم تاکید بر تحول در حوزه فرمودند در واقع یادآور همان فرمایشاتشان در سال 74 و در واقع 21 سال پیش است که اگر در خصوص این تحولات اگر حوزه سالی یک گام در مساله ترمیم برداشته بود، امروزه به جایی رسیده بودیم و در مرحله بالندگی به سر می‌بردیم، متأسفانه باید بگوییم حوزه هنوز در مرحله حفظ است.

 عضو پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی افزود: دروسی که به طور متداول در حوزه تدریس می‌شود گاهی اوقات خود اساتید را نسبت به طلاب عزیز بی پاسخ می‌گذارد که واقعاً نمی‌توانیم چه جواب دهیم، برخلاف پیشرفت‌هایی که در جهان امروز رخ داده است ولی دروس حوزوی همانند 200 سال پیش تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند و بنده هم به عنوان یک استاد کوچک حوزه این را تایید می‌کنم، ابراز داشت: در خصوص مرحله گزار و تحول خیلی باید مواظبت و مراقبت صورت بگیرد به دلیل اینکه نمی‌شود فوری هر نوع تحولی را انجام داد؛ بنابراین در حوزه و در مرحله ترمیم باید تحولات بسیار حساب شده باشد.

حجت الاسلام سخاوتی عنوان کرد: در واقع حوزه اگر بخواهد یک حوزه انقلابی نمایان شود و نمود و بروز داشته باشد باید به قول حضرت امام(ره) از تحجر و همچنین از روشنفکری غرب‌زدگی دوری بکند و شاخص‌ها که در واقع معیارهایی هستند برای حوزه انقلابی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب معیارهایی حوزه انقلابی را مشخص کرده اند، گفت:‌ ایشان برای کل جامعه انقلابی پنج شاخصه را اشاره کردند که می‌توان این شاخصه‌ها را در حوزه انقلابی پیاده کرد.

عضو پژوهشگاه بین الملل المصطفی از پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، هدف گیری آرمان‌های انقلاب، همت بلند برای رسیدن به آنها، پایبندی به استقلال کشور، حساسیت در برابر دشمن، کار و نقشه دشمن، عدم تبعیت از دشمن و همچنین تقوی سیاسی، به عنوان شاخصه های حوزه انقلابی که می‌خواهد به تحول و پیشرفت برسد و در واقع از مرحله ترمیم و گزار عبور کند و به مرحله بالندگی برسد، نام برد./875/ت302/ی

ارسال نظرات