۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۵۴۵۰۴

اعتراض قانونی جنبش اسلامی نیجریه به تصمیم حکومت ایالت کادونا

جنبش اسلامی نیجریه قصد دارد از طریق کانال‌های قانونی علیه تصمیم حکومت ایالت کادونا مبنی بر غیرقانونی خواندن همه فعالیت‌های این گروه اقدام کند.
تظاهرات در حمایت از شیخ زکزاکی در نیجریه

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از آن که مقامات ایالت کادونا در نیجریه، روز جمعه ادامه فعالیت های جنبش اسلامی نیجریه به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی را ممنوع اعلام کردند، ابراهیم موسی، سخنگوی این گروه اعلام کرد: اعضای جنبش از این ممنوعیت نمی‌ترسند و با توسل به ابزارهای قانونی و صلح‌جویانه، این ممنوعیت را به چالش خواهند کشید.

دولت ایالت کادونا در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسین(ع) تهدید کرد که اعضای جنبش اسلامی نیجریه در صورت برگزاری برنامه‌های عزاداری و شرکت در آن‌ها، ممکن است با مجازات زندان و جریمه و یا هر دو مواجه شوند.

جنبش اسلامی نیجریه در آذرماه سال گذشته زمانی که نیروهای ارتش به اعضای این گروه خمله کردند، متهم به برگزاری «اجتماعات غیرقانونی» و «انسداد بزرگراه‌های عمومی» شد، اتهامی که این جنبش به شدت رد می‌کند.

۲۱ آذر ماه سال ۹۴ نیروهای نیجریه به برنامه شیعیان در یکی از مراکز اسلامی شهر زاریا حمله کردند. این حمله به بهانه مسدود شدن راه کاروان ارتش از سوی شیعیان و تلاش برای ترور رییس ارتش انجام شد.

به نوشته ایکنا، یک روز بعد از این حادثه، نیروهای ارتش نیجریه به خانه شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه حمله کرده و پس از کشتن محافظان و برخی از اعضای خانواده‌اش، وی را دستگیر کردند.

بنابر تحقیقات قضایی نیروهای نظامی نیجریه ۳۴۸ نفر از اعضای جمعیت اسلامی شیعیان را طی دو روز حمله کشتند، اما منابع بی طرف آمار کشته شدگان را بسیار بالاتر تخمین می زنند.

از آن زمان شیخ زکزاکی و همسرش به صورت غیرقانونی در بازداشت هستند.

در ماه‌های اخیر مردم نیجریه بارها برای آزادی شیخ زکزاکی تظاهرات‌ اعتراض‌آمیز در نقاط مختلف این کشور برگزار کرده‌اند./847/ب102/د

ارسال نظرات