۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۴۵۴۸۷۹
نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران:

نهضت عاشورا درس عزتمندی و عزتمداری را به انسان ها می آموزد

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نهضت عاشورا درس عزتمندی و عزتمداری را به انسان ها می آموزد، گفت: مبلغان دینی در ماه محرم در نهادینه کردن پیام واقعی عاشورا وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند.
امام جمعه فریدونکنار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فریدونکنار، حجت الاسلام سید محمود جلالی، نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران دوشنبه شب در مراسم عزاداری حسینی در فریدونکنار با اشاره به این که پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، جریان‌هایی همچون کربلا و جانفشانی‌های امام حسین (ع) برای ایجاد اسلام ناب محمدی رخ داد، اظهار داشت: برخی از دولت‌ها و ملت‌ها می‌خواهند تنها یک بُعد محرم را به نمایش درآورند اما بُعدهای دیگر عاشورا را باید بیان کرد تا همگان واقعه کربلا را در تمام ابعاد آن بشناسند.

وی افزود: امام حسین(ع) در همه دوران زندگیش توانست بصیرت سیاسی مردم زمان خود را افزایش دهد مثل دشمن شناسی که ماهیت دشمن چگونه است و آینده جامعه تاریکی که دشمن ایجاد کرد چه خواهد بود؟

حجت الاسلام جلالی مسأله زمان شناسی را یکی دیگر از مؤلفه های مهم قیام عاشورا دانست و گفت: امام حسین(ع) قیام کربلا را می‌توانست در دوران امام حسن(ع) به نتیجه برساند اما به اقتضای زمان و شرایط محیطی باید صبوری می‌کرد تا در فرصتی که انسان‌ها قلب‌ها و افکارشان آمادگی بیشتری داشت اقدام به این کار کند، چرا که این زمان‌شناسی موجب می‌شد که دست به حرکت‌های اصلاحی، دینی و اسلامی بزند.

نائب رییس شورای عالی حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: در زمان مناسب، قیام کردن هنر است و در برخی زمان‌ها باید ساکت بود همانند امام حسین(ع) که در دوران امام حسن(ع) اینکار را انجام داد، همین باید برای همه مردم جهان الگو باشد.

حجت الاسلام جلالی با بیان ابعاد تربیتی مختلف عاشورا که در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت نکاتی را به دشمن و یاران و اهل بیت خود مطرح کرد، یادآور شد: در هنگام واقعه عاشورا امام حسین(ع) از خواب بیدار شد و آیه «انا الله اله الراجعون» را تلاوت کرد  که در این هنگام حضرت علی اکبر از ایشان پرسید چه شده؟ و امام فرمودند که در مسیری که می‌خواهیم طی کنیم به شهادت می‌رسیم و حضرت علی اصغر فرمودند این مسیر مگر حق نیست؟ ایشان بیان کردند بله این مسیر حق است و در نهایت حضرت علی اصغر حرفی نزدند که این نشان از این دارد هنگامی که حق به میان می‌آید باید سکوت کرد و همه این موارد از نکات تربیتی مهم است.

امام جمعه فریدونکنار با بیان این‌که از اهداف اصلی شکل گیری محرم و عاشورا آن بود که امام حسین(ع) پای اصول انقلابی خود ایستاد، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در دوران امیرالمومنین و نیز در دوران امام حسن(ع) آن صلحی که معاویه خلاف ارزش اخلاقی و قانونی رفتار کرد همه این موارد موجب شد تا امام حسین(ع) مشاهده کند نوعی اختلال در مسیر اسلام ناب به وجود آمد که در نتیجه با توجه به آن روان‌شناسی به این باور رسید که باید با قیام انقلابی و حتی فدا کردن جان و مال و اهل بیت خود این اسلام را به مسیر اولیه خود باز گرداند و پس از این دوران نقطه عطفی در اسلام ایجاد شد که از این موارد می‌توان به عنوان جریان مثبت و تأثیرگذار نام برد.

وی کسب بصیرت و الگوگیری از امام حسین(ع) در برابر استکبار و بی‌عدالتی را نمونه ای درس های عاشورایی دانست و تصریح کرد: از مؤلفه‌های اخلاقی و رفتاری که در سیره امام حسین(ع) وجود دارد را برخی از مسؤولان کشورمان فراموش کرده‌اند که باید در این ایام یکبار دیگر به سیره عملی و اخلاقی سید و سالار شهیدان رجوع کنند و آن را مورد استفاده قرار دهند.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که نهضت عاشورا درس عزتمندی و عزتمداری را به انسان ها می آموزد، خاطرنشان کرد: مبلغان دینی در ماه محرم در نهادینه کردن پیام واقعی عاشورا وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارند.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که ایام محرم فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، جوانمردی، اخلاص و پاکی است، گفت: گریه و عزاداری بر سالار شهیدان و توسل به ائمه اطهار (ع) پالایش دهنده روح و تزکیه کننده نفس انسانی است و باید عزادری همراه با بینش حسینی در عزادران وجود داشته باشد.

امام جمعه فریدونکنار امام حسین(ع) را تجسم کامل انسانیت، آزادگی و عزت دانست و گفت: امام حسین (ع) با شهادت خود سلامت اسلام را برای همیشه بیمه و استواری آنرا تضمین کرده و استمرار عزت و کرامت را در گرو بیداری اسلامی و بصیرت قرار داد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که نهضت حسینی پیام و عبرت های بسیاری را برای انسان ها در بردارد، خاطرنشان کرد: تبیین صحیح پیام های عاشورا در شرایط امروز جامعه ضروری است.

نائب رییس شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که عاشورا و کربلا مملو از درس افتخار و عزت برای جوان امروز است، افزود: ما محرم، ماه امر به معروف و نهی از منکر، تذکر و تبلیغ است که باید مبلغان و هیأت های مذهبی در این راستا با همه توان وارد شوند.

حجت الاسلام جلالی خاطرنشان کرد: وجود رگه‌هایی از خلاف آنچه که امام حسین(ع) در ماه محرم به دنبال آن بود در برخی از عرصه‌ها و موضوعات در میان افراد مسؤول جامعه ایران مشاهده می‌شود که باید بار دیگر اهداف عاشورا را واکاوی کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: در بحث تربیتی و اخلاقی نیز برخی رفتارهای مسؤولان و خانواده‌ها برخلاف اهداف امام حسین(ع) است و حتی خانواده‌های مذهبی که در مراسم‌ها شرکت می‌کنند، ظاهرشان و رفتاری که در درون خانواده و در زمینه سیاست دارند برخلاف رفتاری که در شأن اهل بیت(ع) است.


حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که ساده زیستی و توجه به مستضعفان و پایین دستان در سیره عملی امام حسین(ع) بسیار دیده می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه این رویکرد ارزشمند در رفتار سیاسی برخی از مسؤولان  نمی بینیم، که همه این عوامل به دلیل رفتار خلاف واقع مسؤولان است که در ایام محرم و صفر فرصتی است که بار دیگر از حالت رفتاری سیاسی حسینی الگوبرداری کنیم./950/202/ب2

ارسال نظرات