۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۴۵۵۰۸۳
استاد حوزه علمیه:

مجلس عزای امام حسین، مکتب عزت، آزادگی و درس تقوا و اخلاق است

استاد حوزه علمیه مجالس عزاداری سیدالشهدا را مکتب عزت، آزادگی، ایثار، فداکاری، درس تقوا و اخلاق دانست و گفت: در طول تاریخ جلسات عزاداری امام حسین(ع) به مثابه کلاس‌های درس برای توده‌های مردم آنان را با معارف و حقایق دینی آشنا کرده است.
مقتل خوانی عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمود آباد، حجت الاسلام تقی فرج‌پور، استاد حوزه علمیه امروز در مراسم عاشورای حسینی در این شهرستان به ابعاد مختلف عزاداری امام حسین(ع) و آثار و برکات فراوان آن در زندگی دینی و دنیایی مردم اشاره کرد و با بیان این که عزاداری حسینی آثار تربیتی، اخلاقی، معنوی، عرفانی، دینی و همچنین ظلم ستیزی با ابعاد جهانی را در بر دارد، گفت: علاوه بر آن گردهمایی‌های اجتماعی، همبستگی، رسیدگی به نیازمندان و مظلومین، کسب معرفت دینی و آشنایی با مسایل مذهبی از دیگر آثار این مراسم معنوی است.

وی به تأثیرات عمیق عزاداری برای امام حسین(ع) در ابعاد مختلف بر اندیشه آحاد مردم اشاره کرد و افزود: این مجالس همواره پرورش دهنده انسان‌های حق طلب، عدالت گستر و شجاع است.

این مشاور مذهبی و دینی، مجالس عزاداری سیدالشهدا را مکتب عزت، آزادگی، ایثار، فداکاری، درس تقوی و اخلاق دانست و اظهار داشت: در طول تاریخ جلسات عزاداری امام حسین(ع) به مثابه کلاس‌های درس برای توده‌های مردم آنان را با معارف و حقایق دینی آشنا کرده است. بی‌تردید این جلسات یکی از مؤثرترین پایگاه‌های خودسازی، تهذیب نفوس و تربیت اخلاق است.

حجت الاسلام فرج‌پور خطرناک‌ترین آفت عزاداری امام حسین(ع) را تحریف هدف آن حضرت بیان کرد و گفت: حکمت عزاداری امام حسین(ع) با حکمت شهادت ایشان یکی است بنابراین تحریف هدف عزاداری، تحریف هدف شهادت آن بزرگوار است.

وی با بیان این که تحریف هدف عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) به دو گونه می‌تواند تجلّی پیدا کند، تصریح کرد: در عزاداری‌ها به جای روشنی بخشی و احیاگری، تنها به درخواست آمرزش گناهان و پاک‌سازی معنوی خلاصه و دیگر آنکه به جای تأکید بر بُعد حماسی این واقعه عظیم به جنایت یزیدیان و ستمگران در این حادثه پرداخته شود. البته این بدان معنا نیست که آمرزش گناهان و پاک‌سازی معنوی، از نتایج و فواید عزاداری نیست و یا اینکه نباید جنایت‌های ستم پیشگان را برشمرد؛ بلکه غرض پرهیز از نگاه تجزیه‌ای است.

حجت الاسلام فرج پور هدف اصلی عزاداری را جهل زُدایی و احیای ارزش‌های اسلامی دانست و بیان کرد: هدف عزاداری برای سالار شهیدان، نباید تنها در پاک‌سازی از گناهان خلاصه شود در واقع هدف شهادت امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان تحریف شده است یعنی دقیقا همان تحریفی که در آیین مسیحیت درباره حضرت عیسی(ع) تحقق پیدا کرد.

وی به سخن استاد شهیدمرتضی مطهری در این باره اشاره کرد و افزود: شهید مطهری فرمودند من نمی‌دانم کدام جانی یا جانی‌هایی، جنایت را به شکل دیگری بر حسین بن علی(ع) وارد و هدف حسین بن علی(ع) را مورد تحریف قرار دادند. 

این استاد حوزه علمیه، حادثه عاشورا را در یک نگاه کلّی و واقع بینانه، دارای دو بُعد عنوان کرد و ادامه داد: یکی بُعد جنایت و مظلومیت و دیگری بُعد حماسه و عزّت و عظمت است. از این رو تحلیل و تبیین صحیح این حادثه در صورتی امکان دارد که این دو بُعد در کنار هم دیده و ارائه شود، در غیر این صورت مخاطب درک درستی از این واقعه مهم تاریخ اسلام پیدا نمی‌کند.

این مشاور مذهبی و دینی به سخنی از استاد مطهّری اشاره کرد و گفت: حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا دو صفحه دارد یک صفحه سفید و نورانی و یک صفحه تاریک سیاه و ظلمانی، که هر دو صفحه یا بی‌نظیر است و یا کم نظیر. اما صفحه سیاه و تاریک از آن نظر سیاه و تاریک است که در آن  فقط جنایتِ بی‌نظیر و یا کم نظیر می‌بینیم.

حجت الاسلام فرج‌پور نقش رسانه‌ها در نشان دادن این واقعه عظیم تاریخی را بسیار پررنگ دانست و افزود: رسانه‌های گروهی علاوه بر اینکه در فرآیند ارتباطات و جابه جایی اطلاعات در درون جامعه و ملل سهیم هستند می‌توانند با کارکرد خویش در عرصه‌های مختلف به موازات تحولات عمیق در نهادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دگرگونی باورها و ارزش‌های مسلم جامعه کار ساز باشند و به‌عنوان یک دانشگاه عمومی در راستای شکوفایی و اعتلای فرهنگ جامعه به فعالیت بپردازند و زبان هدایت خویش را به کار بسته و جامعه را به سمت و سوی مطلوب هدایت کند.

وی با بیان این که رسانه‌ها به‌عنوان ابزاری کارآمد وسریع می‌توانند نهضت بیداری اسلامی را در جهان ترویج دهند، اظهار کرد: واقعه عاشورا به‌عنوان ظرفیت بسیار عظیم در تبیین کار ارزشی و معنوی نقش بسیار سازنده در ترویج اسلام ناب محمدی به جهانیان در راستای زمینه‌سازی حکومت آقا امام زمان(عج) دارد.

استاد حوزه علمیه، درسی را که تاريخ عاشورا به امت اسلامی و همه آزادی‌خواهان راستین داده است اخلاقى، سياسى و اجتماعى عنوان کرد و افزود: بزرگ‌ترين درس عاشورا هشدار نسبت به استحاله فرهنگى و سياسى يک جامعه ارزش‌مدار است؛ اين درس براى ملت ايران كه با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا و رهبرى امام خمينى (ره) انقلابى را بر پايه ارزش‌هاى اسلامى پديد آورد، بيدار كننده و عبرت‌آموز است.

حجت الاسلام فرج‌پور مسأله اساسى را استحاله فرهنگى و سياسى مسلمانان در صدر اسلام دانست و خاطرنشان کرد: چه شد كه جامعه اسلامى، تنها به فاصله 50 سال پس از رحلت پيامبر اکرم(ص) چنان به انحطاط رسید كه فرزند پيامبر(ص) و بزرگ‌ترين شخصيت علمى، اخلاقى و سياسى آن دوران به دست مردمى اهل نماز و روزه كه خود را مسلمان و پيرو پيامبر(ص) مى‌دانستند و بى‌واسطه يا با يك واسطه فضايل حسين بن على(ع) را از زبان پيامبر خدا (ص) شنيدند به همراه شمارى از فرزندان و نزديكان و يارانش به فجيع‌ترين شكل ممكن به شهادت رسيد و خاندان وی كه اهل بيت پيامبر(ص) بودند به اسارت رفتند؟!

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود عزاداری ماه محرم را یک سرمایه بزرگ برای جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امت اسلامی به ویژه شیعیان باید تلاش کنند تا از نفوذ افکار انحرافی دشمنان در این سرمایه بزرگ دینی جلوگیری شود.

وی بصیرت را یکی از درس های بزرگ قیام عاشورا دانست و با بیان این که عزاداری حسینی باید با درک بصیرت حسینی نیز همراه باشد، خاطرنشان کرد: توجه ظاهری به قیام عاشورا نباید در جامعه دینی رسم شود.

حجت الاسلام فرج پور با تأکید براین که درک حقیقت نهضت حسینی نیازمند نگاهی عمیق به این رویداد و واقعه عظیم تاریخی است، تصریح کرد: نگاه ظاهری به نهضت حسینی نمی تواند تعالی بخش باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که نبود بصیرت حقیقی مهم ترین مشکل مردم کوفه در دوران امام حسین (ع) بود، ادامه داد: کوفیان چون مبانی معرفتی آن امام همام را درک نکرده بودند مرتکب آن اشتباه تاریخی شدند.

این کارشناس مسائل دینی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که جامعه امروز نیازمند درک صحیح و عمیق نسبت به اهداف و مبانی تفکر حسینی است، بیان داشت: حرکت در این مسیر امت اسلامی را در مسیر حق و عدالت قرار خواهد داد./202/950/ب1

ارسال نظرات