۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۵۵۲۷۳
حجت الاسلام پناهیان:

بُعد سیاسی عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد

استاد حوزه گفت: ما باید برای کربلا از امام زمان(عج) صحبت کنیم یا اگر در مورد عاشورا صحبت می‌کنیم باید بُعد سیاسی آن را مورد توجه قرار دهیم، آدم سیاسی وارد بازی قدرت می‌شود و در کربلا خیلی از دشمنان وارد بازی قدرت شده و فاسد شدند.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه امروز(جمعه) به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه در ایام محرم  و در عزای سیدالشهدا(ع) باید امام زمانی فکر کنیم، اظهار داشت: ما در ایام محرم باید در مورد امام زمان(عج) بحث کنیم و در رفتارمان هم امام زمانی برخورد کنیم.

وی ادامه داد: این رفتار امام زمانی باید در سخنرانی و مداحی ما مشهود باشد، آنچه که امروز در مداحی ما دیده می‌شود تنها رویکرد به گذشته است، این در حالی است که ما باید به ظهور و آینده فکر کنیم، حداقل اینکه در کربلا هم به بعد سیاسی آن نگاه کنیم.

استاد حوزه با بیان اینکه امروزه فقط به بعد اخلاقی کربلا نگاه می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع مردم را در دراز مدت گیج خواهد کرد و مردم منحرف می‌شوند، امام حسین(ع) مگر برای آخرت شهید شدند یا برای نماز مردم به کربلا رفتند، بحث نماز از سوی ائمه به عنوان یک عمل اجتماعی بها نمی‌دادند.

حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد: برخی از مردم فکر می‌کنند جنگ امام حسین(ع) برای نماز و عبادت بوده است که این غلط است، جنگ یزید با امام حسین(ع) فقط برای حکومت بود، هیچ‌کس مخالف نماز و عبادت نیست اما در کربلا فقط باید به امام حسین(ع) و هدف ایشان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه کربلا را باید بیشتر امام زمانی برای مردم گفت، تصریح کرد: ما باید برای کربلا از امام زمان(عج) صحبت کنیم یا اگر در مورد عاشورا صحبت می‌کنیم باید بعد سیاسی آن را مورد توجه قرار دهیم، آدم سیاسی وارد بازی قدرت می‌شود و در کربلا خیلی از دشمنان وارد بازی قدرت شده و فاسد شدند.

استاد حوزه با بیان اینکه نام امام زمان(عج) در کربلا و عاشورا شکل گرفت، افزود: این تفکر که اگر حسین زمان تنها می‌ماند من جان خود را می‌دهم تفکر غلط امروزی است که به وجود آمده است، بدانید که امام زمان(عج) نیاز به اینگونه افراد ندارد چون امام زمان(عج) داخل گودال قتلگاه نمی‌خواهد برود، امام زمان(عج) افراد سیاستمدار می‌خواهد که بدانند چه مقدماتی مشکلات کربلا را ایجاد کرد و جلوی آن را بگیرند.

حجت الاسلام پناهیان یادآور شد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «پیمانی که در کنار خانه کعبه بسته شد که نگذاریم حکومت به بنی هاشم برسد از روز عاشورا شوم‌تر بود»، یک اتفاق سیاسی شبیه این پیمان اگر در عصر فعلی رخ دهد کسی می‌فهمد که سیاسی باشد و اگر مردم ما پیام سیاسی عاشورا بفهمند در عصر حاضر آگاهی بیشتر خواهند داشت.

وی افزود: حسینی یعنی کسی که می‌گذارد امام حسین(ع) را سرش را ببرند بعد تازه بگوید چرا امام حسین(ع) کشته شده است، تفسیر برخی از حسینی بودن این است که افرادی تا امام حسین(ع) تنها نشده بود نیامدند، در این طرز فکر باید گفت که امام زمان(عج) چنین یارانی را نمی‌خواهد، در اصل عبرت و درس‌آموزی از کربلا باید در مورد امام زمان باشد.

استاد حوزه اشاره کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «در آخرالزمان قومی می‌آید که قرآن خواندنشان درست نیست و عین یک جوان نادان می‌باشند»، این قوم ویژگی‌ای زیادی دارند: امر به معروف و نهی از منکر از نظر این قوم واجب نیست، بدانید امر به معروف و نهی از منکر مربوط به بی‌حجابی نیست بلکه برای مدیران سیاسی است که اگر به خطا بروند کار سخت می‌شود.

حجت الاسلام پناهیان گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی کار سیاسی کردن است، از نشانه‌های دیگر قوم آخرالزمانی این است که اگر عالمی حرف درست بزند بی‌اعتنا هستند اما اگر حرف غلط بزند از او می‌پذیرند، همچنین این قوم اقبال به نماز و روزه دارند اما تا زمانی که به آنها لطمه نزند و اگر ببینند نماز و روزه به آنها لطمه می‌زند آن را هم کنار می‌گذارند، در کربلا هم امر به معروف و نهی از منکر از نماز مهم‌تر بود.

وی یادآور شد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «امر به معرف و نهی از منکر با شرافت‌تر از واجبات دیگر است»، در اصل با امر به معرف و نهی از منکر فرایض برقرار می‌شود، خدا در این شرایط بر این قوم غضب می‌کند و همه خوبان در این شهر نابود می‌شوند و کودکان به عذاب بزرگان خود از بین می‌روند.

استاد حوزه با بیان اینکه اگر این گروه در آخرالزمان دیدی چه کنید، ابراز داشت: ابتدا در دل خود این افراد را دوست نباید داشته باشیم، سپس با آنها صحبت کنید و در آخر با زبان آنها را بکوبید، منظور از کوبیدن این نیست که آنها را بزنید بلکه با کارهایی چون تظاهرات می‌توان دهان آنها را بست، بدین ترتیب آنقدر جلوی آنها بایستید که مطیع خداوند شوند.

حجت الاسلام پناهیان در پایان گفت: امام سجاد(ع) یک امام بود و برایش خیلی سخت بود که میدان نرود، اما ما باید آگاه باشیم که نباید به دنبال میدان رفتن و جنگ کردن باشیم بلکه باید نسبت به ریشه آنچه سبب به وجود آمدن عاشورا می‌شود برویم و نگذاریم چنین اتفاقاتی در عصر حاضر بیفتد./816/201/ب2

ارسال نظرات