۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۴۵۵۳۵۹
کارشناس مسائل مذهبی:

ماندگاری حماسه حسینی مدیون صبر زینبی و بصیرت علوی است

کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان در واقعه عاشورا دلیرانه و با شهامت برای دفاع از ارزشهای دینی جنگیدند و در این راه به شهادت رسیدند، اما صبر حضرت زینب(س) و بصیرت آن حضرت و امام سجاد(ع)، این واقعه را در تاریخ ماندگار و آیندگان را از وقایع عاشورا باخبر کرد.
 پیام عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی گلابگیر شامگاه امروز در مراسم رهروان زینبی که در آستان امامزاده شاهرضا در شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: هر فردی در زندگی به دنبال الگویی است تا رفتار و کردار خود را بر اساس آن تنظیم کند، در برخی موارد هم الگوها به طور غیر مستقیم بر رفتار افراد تأثیر می‌گذارد؛ افراد موفق الگوهای برجسته و موفق را انتخاب کرده‌اند و افرادی که شکستهایی را در زندگی داشته‌اند نیز یا الگوهای موفق نداشته‌اند یا از رفتار افرادی تقلید کرده‌اند که موفقیتی در زندگی کسب نکرده‌اند.

وی در ادامه افزود: در تاریخ اسلام پس از حضرت زهرا(س) هیچ شخصیتی همانند حضرت زینب(س) موفق و در امور زندگی سربلند نبوده است، زیرا گفتار و کردار آن حضرت در تمامی مراحل زندگی حاکی از صلابت و دور اندیشی و درایتی است که در بسیاری از موارد رفتار و کردار دیگران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: بانوان ما باید در امور شخصی نظیر خانه داری، همسر داری و تربیت فرزند و در امور اجتماعی و حتی امور سیاسی حضرت زینب(س) را به عنوان الگوی خود قرار دهند زیرا کارنامه درخشان آن حضرت در رفتار و کرداری که در طول ایام حیاتشان داشتند، حاکی از موفقیت ایشان در تمامی مراحل است.

حجت الاسلام گلابگیر اضافه کرد: حضرت زینب(س) در طول ایام حیات خود به گونه‌ای همسرداری کردند که در زمانی که قرار بر همراهی ایشان با امام حسین(ع) و هجرت از مدینه شد، عبدالله بن جعفر که همسر آن حضرت بود، به ایشان اجازه داد و همچنین اجازه داد که عون و جعفر که فرزندان ایشان بودند نیز مادر خود را همراهی کنند.

وی تأکید کرد: در برخی از موارد بانوان از اعمال محدودیت همسران خود در محیط خانواده ناراضی هستند و از اینکه شوهرانشان برای آنها درباره حضور در برخی از مجالس ایراد می‌گیرند، ابراز شکایت می‌کنند، در پاسخ به این بانوان باید بگوییم که اگر بانوی به وظایف خود در محیط خانواده به درستی عمل کنند بسیاری از مشکلات خانواداگی حل می‌شود.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: در روز عاشورا وقتی که حضرت زینب(س) تنهایی برادر خود را دیدند، خاک از بدن دو فرزند خود زدودند و لباس نو بر تن آنان کردند، به چشمان آنها سرمه کشیدند و آنها را روانه میدان کردند، امام حسین(ع) در ابتدا مانع این کار شدند و فرمودند که شاید پدر این دو فرزند حاضر به این کار نباشد و حضرت زینب(س) در پاسخ فرمودند که عبدالله به من گفت که اگر لازم شد این دو فرزند را به یاری امام حسین(ع) بفرست؛ این مسأله نشان می‌دهد که حضرت زینب(س) در اداره محیط خانواده و برخورد با همسر خود به خوبی رفتار کرده است.

حجت الاسلام گلابگیر اظهار کرد: بالاترین جلوه وجود حضرت زینب(س) صبر ایشان است، ایشان در تمامی صحنه‌های زندگی باوجود سختی و مشقت‌های فراوانی که در زندگی با آن مواجه شدند، هیچگاه شکایتی نکردند و همواره صبر کردند؛ آن حضرت از سن 6 سالگی که شاهد وفات جد بزرگوارشان بودند تا صحنه عاشورا، وقایع تلخی همانند شهادت پدر، برادر و مادرشان و تیرباران شدن جنازه برادرشان را مشاهده کردند اما در تمام این مراحل ایمان و صبر خود را از دست ندادند.

وی عنوان کرد: بانوان جامعه ما باید با شناخت درست ابعاد وجودی حضرت زینب(س)، ایشان را به عنوان الگوی خود در زندگی قرار داده و در تمام مسائل به ایشان اقتدا کنند زیرا جامعه زینبی، جامعه‌ای متعالی و بر اساس دستورات دین اسلام و احکام الهی خواهد بود./868/202/ب2

ارسال نظرات